Ouluun opiskelemaan, Mitä seutuja kannattaa välttää?
Poika lähtee Oulun yliopistoon opiskelemaan. Kämppää etsitään ja olen kuullut, että Rajakylä ainakin on aika epämääräistä aluetta. Onko suosituksia tai varoiteltavia paikkoja muitakin. Vai onko Rajakyläkin vain legendaa.
Kommentit (16)
Jos menee yliopistolle, muuttaisin Alppilaan, koska lyhyt matka yliopistolle ja keskustaan. Monet opiskelijat ei halua asua lähellä yliopistoa, koska kaukana keskustasta. Tosi monet asuu Alppilassa ja Tuirassa. Rajakylä ja Toppila rauhatonta, mutta sekin riippuu talosta.
Itse en henkilökohtaisesti halua muuttaa Toppilaan, Rajakylän tai Kaijonharjuun. Varmasti noilta alueilta löytyy ihan mukaviakin taloja, mutta koska muitakin vaihtoehtoja on. Itse en ole asunut Tuirassa, mutta useat kaverit ovat kehuneet ja kyllä siellä ihan lapsiperheitäkin viihtyy, uskoisin että nuorelle opiskelijalle oikein hyvä vaihtoehto.
Minusta kaikilla alueilla on huonoja ja hyviä taloja. Itse asun Tuirassa. On niin hiljaista ja rauhallista ekassa kerroksessa, että öisin pidämme usein ikkunoita auki. Talossa paljon vanhuksia.
Oikeastaan vaikea sanoa rauhattomia alueita, koska asia riippuu niin paljon taloyhtiöstä. Jos haluaa rauhaa ja lapsiperheitä läheltä yliopistoa, niin sitten muuttaisin Ritaharjuun/Kuivasrantaan. Mutta nämä alueet on kaukana keskustassa, joten siellä ei muita opiskelijoita juuri asu.
Rajakylä ihan ok, jos asuu niissä pienissä kerrostaloissa (max 4 kerrosta)
Vierailija kirjoitti:
Itse en henkilökohtaisesti halua muuttaa Toppilaan, Rajakylän tai Kaijonharjuun. Varmasti noilta alueilta löytyy ihan mukaviakin taloja, mutta koska muitakin vaihtoehtoja on. Itse en ole asunut Tuirassa, mutta useat kaverit ovat kehuneet ja kyllä siellä ihan lapsiperheitäkin viihtyy, uskoisin että nuorelle opiskelijalle oikein hyvä vaihtoehto.
Itse asuin opiskeluaikana Kaijonharjussa vuokralla yksityisellä vuokranantajalla kerrostalossa, joka oli täynnä omistusasuntoja. Ei ongelmia, lyhyt matka yliopistolle.
No jos opiskelija-asuntoa etsii niin se on varmaan otettava mitä saa. Melko myöhässä olette tämän asian kanssa.
Ei Oulussa nyt ole varsinaisesti sellaisia alueita millä ei voisi asua. Eihän se loppuelämän päätös ole.
Poikasi on joko ikineitsyt vässykkä tai sinä ylihuolehtiva hermotautinen jos luulet että Suomessa joutuu jossain välttelemään tiettyjä paikkoja, saatika sitten miehenä.
Te Toppilasta varoittelijat: alue, jolla on ollut levottomia asuntoja on Meri-Toppila, ei Toppila. Toppila itsessään on käsittääkseni hyvinkin rauhallinen alue, jonne koko ajan rakentuu uusia kerrostaloja.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, suosittelisin asuinpaikaksi yliopistolaiselle Alppilaa tai Välivainiota. Lyhyt matka sekä keskustaan että yliopistolle. Hyvät julkiset kulkuyhteydet joka suuntaan ja todella rauhallisia molemmat alueet. Muutin itse sattumalta Alppilaan, kun tulin opiskelemaan ja osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Nyt toistakymmentä vuotta on tullut täällä asuttua, eikä ole ollut suunnitelmissakaan muuttaa pois. :)
Vierailija kirjoitti:
Poikasi on joko ikineitsyt vässykkä tai sinä ylihuolehtiva hermotautinen jos luulet että Suomessa joutuu jossain välttelemään tiettyjä paikkoja, saatika sitten miehenä.
Jos yäkerrassa on bileet 22-04 päivittäin ja alakerran pianotyttö aloittaa treenit kahdeksalta jne. se on aika välteltävä asunto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yäkerrassa on bileet 22-04 päivittäin ja alakerran pianotyttö aloittaa treenit kahdeksalta jne. se on aika välteltävä asunto
No tuo nyt ei kai taas ole mitenkään asuinaluesidonnaista kai? Vai etsitkö itse opiskeluasuntoa tietyn taloyhtiön tietyn rapun tietystä kerroksesta ja käyt sitten haastattelemassa kaikki naapurit kolmesta kerroksesta?
Jos oikeasti noin paljon ahdistaa niin ehkä ihan suosittelen niille ''huonommille'' paikoille hakeutumista, ei voi olla tervettä kasvaa noin pumpulissa.
Oulun yliopiston lähialueet (Linnanmaa, Kaijo, Toppila, Rajakylä) ovat aika levottomassa maineessa. Monet opiskelijat kulkeekin sinne keskustasta. Tiedä mikä on tilanne nykyään.
Tuira ehdottomasti parhain.. Heinäpää on hyvä myös, samoin Hiiroinen, Alppila, Mäntylä, Välivainio.
Jos pidempi (6-7km) välimatka kesk ei haittaa, niin mm.Saarela on aivan ihana idyllinen asuunalue! Löytyy myös kaupungin vuokra-asuntoja. Suurimmaksi osaksi asuu lapsiperheitä, mutta muutamia kaksioitakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuira ehdottomasti parhain.. Heinäpää on hyvä myös, samoin Hiiroinen, Alppila, Mäntylä, Välivainio.
Jos pidempi (6-7km) välimatka kesk ei haittaa, niin mm.Saarela on aivan ihana idyllinen asuunalue! Löytyy myös kaupungin vuokra-asuntoja. Suurimmaksi osaksi asuu lapsiperheitä, mutta muutamia kaksioitakin löytyy.
Kannattaa miettiä julkisia yhteyksiä. Saarelasta pitää mennä kahdella linja-autolla, jotta pääsee yliopistolle ja matkaan menee lähemmäs tunti, kun pitää käydä keskustan kautta. Eli ei todellakaan kannata.
Maikkulan alue on sivistynyttä, hauskaa ja vaaratonta, sopii myös lapsiperheille. Bileitä on ja elämäniloisia kulttuuri-iltoja. Koko maikkulakulttuurin keskusta on Puohitie, jonne alan harrastajat suorittavat jopa pyhiinvaelluksia.
Tuiraa monet käskee välttämään, mutta itse asuin ennen siellä ja tykkäsin paljon. Oli hyvät liikenneyhteydet, palvelut lähellä, hyvät ulkoilumahdollisuudet ja keskustaankaan ei pitkä matka. Yliopistolle pääsee bussilla ja ihan hyvin voi pyöräilläkin sen jonku 4km. Jos muuttaisin Ouluun takasin, voisin hyvinkin taas asua Tuirassa.