Nyt kyllä suututtaa!!
Aloin purkamaan eskarilaisen reppua ja huomasin takin olevan siellä taiteltuna (olin nuorimmaista nukuttamassa kun eskarilainen tuli taksilla kotiin enkä silloin nähnyt mitä oli päällä). Aloin kysellä, et kuka sen on taitellu - jos olis itse laittanu niin olis ollu vaan mytättynä..
Joo, eskarin täti oli laittanu sen sinne.. ja poika oli ulkoillu 8 asteessa ja karmeassa tuulessa pelkässä ohuessa pitkähihaisessa paidassa!! Aamulla mietin et onko takki ja paita tarpeeksi, mut eskarin aikuisten mielestä nyt on ilmeisesti niin kesä ettei takkeja tarvita.
Kyllä ärsyttää..
Kommentit (23)
Luin joskus tässä alle vuosi sitten jutun, jostakin lääkäri lehdestä, terveyskeskuksen odotushuoneessa, joka koski vilustumista ja sen yhteyttä flunssaan. Tutkimuksessa tutkittavat olivat liottaneet paljaita jalkojaan kylmässä vedessä ja tutkittiin verrokkiryhmän kanssa kummat sairastuvat flunssaan helpommin. Ja yllätys yllätys jalkojaan liottaneet sairastuivat useammin. Tutkijat epäilivät tämän johtuvan siitä kun kylmä supistaa verisuonia ja heikentää näin ääreisverenkiertoa, tällöin myös muutkin kuin jalkojen verenkierto on heikkoa. Siitä taas seuraa, että myös nenässä verenkierto on heikompaa ja edelleen seuraa se, että bakteerit pääsevät paremmin lisääntymään ja leviämään(?). Tutkijat painottivat tässä, että yksinään kylmettyminen ei aiheuta sairastelua, vaan se edellyyttää ne bakteerit/virukset sinne nenän limakalvoille.
Melko mielenkiintoinen tutkimus minusta..
Toivottavasti selostus oli selkeä.
Lämpimiä säitä kaikille!
iita
Minua on myös välillä ärsyttänyt, kun vaikka kylmällä tuulella esikoisen kauluri sieltä lokerikosta ei sitten millään ilveellä ilmesty hänen kaulaansa. Ja olen siitä ystävällisesti maininnut pariinkin otteeseen. Päiväkodin piha on aika lailla normaalia lämpimämpi, koska aurinko pääsee siihen porottamaan, mutta välillä on milelestäni tullut huteja tarhan henkilökunnan osalta lasten pukeutumisessa. Varsinkin juuri kylmän tuulen takia. Ja säät on todellakin ollut petollisia. Auringossa on tosi kuuma, mutta varjossa tosi kylmä.
Jos olen lapselle laittanut lämpimästi aamulla päälle kun tarhaan lähtevät, niin en tiedä miksi silloin saatetaan sanoa, että lapsella on liikaa päällä (hakiessa kertovat, mies vie). Eikös sen lapsen vaatteita voi riisua? Tai laittaa lisää päälle jos heti aamusta tarhaan mennessä ei ole ulkoilua varten tarpeeksi päällä? Minä en voi tietää millainen sää oikeasti on kunakin päivänä (säätiedotukset pettää, enkä ole paikan päällä joten en tiedä miten sää päivän aikana kehittyy jne.), enkä voi töistä tulla päälle laittamaan tai riisumaan. Kyllä hoitohenkilökunnan pitäisi niin pätevää olla, että osaavat sään mukaan pukea, kun kaikki tarvittava löytyy lokerosta. Tämä on ollut hiukan kummastuttavaa. Muuten olen ollut tarhan henkilökuntaan erityisen tyytyväinen. Vain tämä pukemisasia tuntuu mättävän säännöllisesti.
Ja ei se kylmettyminen johda flunssaan, mutta vastustuskyvyn alenemiseen kyllä, jolloin ne virukset pääsee valloilleen..
Blues kera lasten -03, -04 ja rv 23+4
Insinööriäiti:
Me mitään opettamalla opeteta olemaan hanskoitta tai tunnistamaan kylmäänsä. Lapsi kun vain on kuumaverinen eikä halua hanskoja hidastamaan. En ymmärrä, miksi minun pitäisi hänelle ne pakottaa. Tottakai vanhemmat katsoo, että uloslähteissä on asianmukaiset vaatteet. Vaan jos minä selviän ilman hanskoja, miksei lapsenikin - vaikka naapurin lapsilla on kinttaat kädessä...
Tuo, että lapsi haluaa pukeutua samalla lailla kuin muut, sehän on valitettavaa ja harmi sitä lasta kohtaan, jolla on mielestään liikaa/liian vähän vaatetta. Mutta ajatus siitä, että naapuriani tai leikkikenttätuttaviani ei meidän pukeutumiset miellytä, ei silti saa minua muuttamaan käyttäytymistäni. Kysehän on ihan samankaltaisesta jutusta kuin siinä, että minä en anna lapseni juosta liukumäkeä ylös tai istua kaupassa kärryjen koriosassa, vaikka muut lapset saa. Lapseni joutuu ymmärtämään sen, ettei kaikilla ole samat asiat kiellettyjä/sallittuja.
Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä, että pitää pakottaa kaikki tekeen samat asiat samallalailla, vain ettei toiselle tule paha mieli tai mieleen riisua vaatteitaan. Olen yrittänyt opettaa lapselleni, että tehdään asiat, kuten itselle on parasta ja kuten itselle tuntuu hyvältä/oikealta. Ei kuten naapurin mielestä on hyvä.
Mutta kukin tavallaan ja antaa kaikkien kukkien kukkia, eikös näin kuulu sanoa tähän loppuun ;-)