Nyt kyllä suututtaa!!
Aloin purkamaan eskarilaisen reppua ja huomasin takin olevan siellä taiteltuna (olin nuorimmaista nukuttamassa kun eskarilainen tuli taksilla kotiin enkä silloin nähnyt mitä oli päällä). Aloin kysellä, et kuka sen on taitellu - jos olis itse laittanu niin olis ollu vaan mytättynä..
Joo, eskarin täti oli laittanu sen sinne.. ja poika oli ulkoillu 8 asteessa ja karmeassa tuulessa pelkässä ohuessa pitkähihaisessa paidassa!! Aamulla mietin et onko takki ja paita tarpeeksi, mut eskarin aikuisten mielestä nyt on ilmeisesti niin kesä ettei takkeja tarvita.
Kyllä ärsyttää..
Kommentit (23)
että moinen asia voi suututtaa, jos takit on laitettu mukaan päälle pantaviksi. Eikä ole mikään naurun asia, jos äiti on sitä mieltä, että lapsen päälle laitetaan vaatteita vielä kunnolla kylmällä säällä. Itse olen pitänyt vielä kunnolla päällä, vaikka perhepäivähoitolapset ovat olleet pihalla jo t-paitasillaan, kun leikimme samalla hiekkalaatikolla. No...yksi toisensa jälkeen jäi pois kovan flunssan takia...en tiedä oliko syynä, mutta sanotaan, että juuri tämä on petollista aikaa, kun luullaan, että on kesä, eikä pidetä tarpeeksi päällä ja tulee sitten helposti sairaaksi. Itse ärsyynnyin, kun vietiin 2-vuotiaamme hoitoon isovanhemmille muutamaksi tunniksi. olin laittanut alle ohuen pitkähihaisen paidan ja sukkahousut ja sitten verkkapuvun. No kello oli kuitenkin jo 17 ja he jäivät pihalle. Kun tulimme sitten illalla, verkkapuku oli portailla ja he sanoivat, että kun oli niin lämmin niin he riisuivat sitten verkkapuvun pois ja antoivat tytön läträtä kylmän veden kanssa pihalla. Olin kiukkuinen asiasta, enkä suotta sillä päivän kuluttua tyttöni sairastui todella kovaan flunssaan. Silloin oli tuulista, mutta ei mikään kauhean kylmä. On toki olemassa tenavia, jotka ovat niin lämminverisiä, että ei voi pitää paljon päällä, koska hikoutuu, mutta vielä ei kyllä ole todellakaan mikään kesä.
Oikeesti, oletteko vähä-älyisiä? Ap_lle sanoisin, että on se on tosi ärsyttävää, mutta voinet varmaan sanoa hoitajalle, että takki on pukemista varten - ja se siitä.
Jäiköhän multa jotain ymmärtämättä (vähän älyni kanssa) tuosta edellisestä tekstistä?
Meillä myös pukeudutaan lämpömittarin mukaan, eikä kalenterin mukaan. Meidän tyttö sairastuu helposti palelluttuaan (vaikkei vilustuminen muka olekaan flunssan syytä mukamas). Sairastaminen on tosi rankkaa, kun nukkuminen ei onnistu päivällä eikä yöllä. Väsyneenä tyttö on " ratkiriemukas" hoidettava. Kaiken tämän jälkeen pitäisi jaksaa vieä rakentaa taloa...
Sitten joku mukava ANOPPI antaa tytön olla ulkona liian vähissä vaatteissa/läträtä vedellä ilman kurahanskoja tms. Nyt ollaankin jo toista viikkoa potemassa SISÄLLÄ. Lapsi hyppii seinille ja siten myös minä. Raksalle ei pääse. Mahtavaa. Ei ole mummia näkyny tytön sairastaessa... Niin ja kaikki tämä olis ollu vältettävissä oikealla pukeutumisella.
Niin sitä piti sanoa, että äiti yleensä tietää, mikä on oikea pukeutuminen omalle lapselle ja sitä pitäisi ehdottomasti kaikkien muiden hoitajien kunnioittaa!
On totta, että nämä kevätkelit ovat aika petollisia. Me ajelimme tänään pyörällä pitkän lenkin. Ajattelin, etten laita tytölle käsineitä, kun on kuitenkin aurinkoinen ja aika lämmin ilma. Otin kuitenkin varalta mukaan. Niin vaan olivat sormet ihan kylmät muutaman kilometrin jälkeen ja kaivettiin käsineet repusta. Pitkän talven jälkeen ilmat tuntuvat lämpimämmiltä kuin ovatkaan. Kai jokainen tietää miten lapsensa pukee, mutta millaisiakohan käytöstapoja lapset oppivat, kun äiditkin käyttäytyvät niin hyökkäävästi heti, kun joku tekee vähän eri tavalla. Ei kai tämä netti niin vakava paikka ole, relax!
niin itseäni suututtaa tällä hetkellä se, että erään ystäväni lapsi jäi kaksi päivää sitten autona alle, kun eräs kaahasi parkkikselle. On teholla. Sellainen suututtaa.
Minua ainakin suututtaa välillä pienet jutut. Jos on vaikka huono päivä ja koiran vesikuppi kaatuu (näin esimerkkinä). Se harmittaa, vaikka Afrikan lapsilla onkin paljon pahempi olla. Vaikka on kyse pikkujutuista, on kiva kun voi purkaa pahaa mieltään vaikka sitten netissä (ei tarvitse miehen niskaan kaikkea kaataa;-)). Turha kai on vähä-älyiseksi haukkua, vaikkei olisikaan maailman suurin ongelma. No, menee vähän aiheesta ohi.
Meillä kans puetaan vielä kypäräläkki ohuen lakin alle, varsinkin kylminä tuulisina päivinä ja ei kyllä ole ollut yhtään liikaa. Ja käsineet pysyvät visusti käsissä vielä pitkän aikaa, jos ei nyt ihan yht' äkkiä lämpene tosissaan....
On tyhmää tulla haukkuun toisia vähä-älyisiksi kun pukeudutaan lämpimästi tai vaaditaan hoitajilta/isovanhemmilta että omat lapset puetaan lämpimästi.
..olen kuvitellu että tämä on " hiekkalaatikko" missä voi purkaa isot ja pienet murheet. Mutta ilmeisesti ne pienemmät on syytä pitää vaan itsellään. Nämä vähä-älyiseksi haukkuvat ja muut ihanat kanssasisaret eivät ilmeisesti milloinkaan narise pienistä asioista. Eihän tuollainen takin pois jättäminen kenenkään maailmaa kaada, mutta saahan se harmittaa. Ja tiedoksi vaan, että pojalla nyt sitten vuotaa nenä. Ja pian räkä virtaa myös pienemmillä sisaruksilla, joten ei tämä nyt niin vähäpätöinen juttu kuitenkaan ole. Ehkä tauti olisi tullut joka tapauksessa, mutta ei liian vähissä vaatteissa oleminen asiaa ainakaan ole auttanu.
Ja sille joka sanoi, että kyllä lapsi tietää onko liian kylmä vai ei, niin tuon ikäisistä lapsista tuntuu olevan sitä hienompaa mitä vähemmän vaatetta on, eikä siinä kavereiden edessä pienestä palelemisesta välitetä. Monena aamuna on käyty taistelu, että suostuu pukeutumaan tarpeeksi lämpöisesti, kun ei kavereillakaan kuulemma ole sitä tai tätä enää päällä. Mun mielestä eskarin aikuinen ei ollu vaan jaksanu taistella lasten kanssa asiasta, sillä jokainen kyllä tajuaa ettei siinä ilmassa oikeasti tarkene ilman takkia. Enpä jaksa nyt enää, kun lapsella on eskaria 3 päivää jäljellä, niin nostaa meteliä asiasta. Pukeutumisjutuista olen kyl aiemmin soittanu, kuten moni muukin vanhempi. Siellä ei enää näin isojen pukeutumiseen viitsitä kiinnittää huomiota...
Se piti myös lisätä,että poikani eskarissa ulkoillaan ennen kotiin tuloa, joten oli takitta ulkona n tunnin.
Ylipäätään hoidossa musta lasta puetaan aina jotenkin " ei säätilan mukaan" . Joko on kaikki vaatteet päällä mitä kassista löytyy tai sitten ei mitään. Ilmeisesti hoitajien on myös vaikea muistaa kuka lapsista on kuuma- ja kuka kylmäverinen :)
Mutta pointtina se, että nuhaan ja kuumeeseen tarvitaan yleensä joku muu aiheuttaja kuin kylmä...
Mutta en minä siitä vielä suutu, vaan kerron vain pk:n tädeille sadannen kerran, ettei tarvi laittaa kaikkea repusta löytyvää päälle, eikä edes kaikkea sitä, mitä lapsella oli aamusta hoitoon tullessan. Iltapäivällähän on lämpimämpää kuin aamusta - ainakin yleensä.
Ensinnäkään, minä henk.koht. huvituin vain tuosta paatoksesta, jolla ensimmäinen viesti oli kirjoitettu. Harmi, jos kieroutunut huumorintajuni aiheutti närkästystä.
Ja toisekseen, ei käynyt viestistäsi ilmi, että lapsi oli ollut ulkona pitempään ennen taksin tuloa.
Ihan yleisesti vielä näihin pukeutumisasioihin: minusta on hurja, että paikallaan pysyvät vanhemmat pukevat lapsensa samalla mitalla. Lapsethan liikkuvat ja touhuavat lähes tauotta ulkona. Samoin ihmettelen kovasti taistelua käsineistä/kinttaista. En ymmärrä, miksei lapsi jo pienestä saisi kokeilla, millaista on kun kädet " jäätyy" . Kyllä meillä ainakin neiti on oppinut pyytämään käsineet takaisin käteen, kun on pienestä saakka annettu testata. Ja lämpöraja käsineittä oloon on hänella +5 astetta. Jos on tuon alle, pitää käsineet olla kädessä. Itseasiassa olen kuullut, että sokeat lapset on avokäsin vielä pakkasasteillakin, miten he muuten " näkisivät" ...
Meillä ei sairastella oikeastaan lainkaan, ei vaikka pukeudumme selvästi kevyemmin kuin monet muut. En tiedä onko hyvät geenit vai mistä johtuu, mutta pk:stakaan meille ei kantaudu tauteja kuin murto-osa siitä, mitkä siellä jyllää. Meidän kakarat ei sairasta vuodessa 10-12 kuumetautia, kuten lääkärimme mielestä keskiverrosti sairastetaan.
Sinulle ap toivotan hyvää kevään jatkoa ja lapsille pikaista paranemista.
Ja muille: elkäähän älykääpiöiksi ketään haukkuko!
Roselle: Niin minäkin olen kuullut tuon, että joku muu aiheuttaja flunssaan tarvitaan kuin kylmä. Silti ihan poikkeuksetta meillä sairastutaan aina kylmettymisen jälkeen. Ihan tämän kokemuksen kautta puen lapseni niin, ettei kylmety ja näin olemme olleet koko alkukevään terveinä. Lapsi on ollut ainoa, jolla on hiekkalaatikolla hanskat kädessä ja ainoa, jolta ei ole valunut räkä nenästä. Ihmeellistä. (Kunnes tulemme siihen, että anoppi antaa lapsen leikkiä vesileikkejä väärissä varustuksissa).
Hamulle: Ymmärrän, että lapset on erilaisia tässäkin asiassa. Toiset lämpimämpiä ja toiset kylmettyy heti. En kyräile hanskattomien lasten äitejä ja toivon, ettei kukaan hauku minua vähä-älyseksi lapsen lämpimän pukeutumisen takia.
Teillä on perusterveet lapset ja siitä voi olla kiitollinen. Toiset ne vaan sairastaa enemmänkin tuon keskimääräiset 10-12 kertaa. Silloin tälläiset pienetkin asiat kuin pukeutuminen keväällä tulevat isoiksi jutuiksi. Ai miksi? No kun ei ole mukavaa kun lapsi sairastaa koko ajan, ei ole voimia hoitaa kokoajan sairastavaa lasta, ei ole mahdollista olla töistä koko ajan hoitamassa sairasta lasta...
Meille on muodostunut rajaksi +15 kun pidetään hanskoja ja vähän alle +20 kun pidetään puuvillalapasia. Mulle ne teidän rajat kuulosti hurjalta, mutta teille se sopii... Varmaan meilläkin on taas ensi keväänä eri rajat kun tuo neiti vähän kasvaa. Mutta nyt näin.
Lopuksi toivon maailmalle rauhaa ja äideille ymmärrystä toisiaan kohtaan =)
Pienestä se on elämän onnellisuus kiinni,näemmä:)Minäkin tunnen yhden oikein supermaman joka pukee lapsensa hengästyttävän paksusti läpi vuoden ja tuntuu olevan hyvin tuomitseva meidän muiden muksujen pukeutumista kohtaan,mutta koen sen lähinnä hauskana ja välillä oikein lämpimällä säällä säälinä tätä lasta kohtaa.
Mutta mutta.Lääkäriltä voitte kysäistä asiaa,jos ette minua usko
FLUSSA EI TULE PALELEMALLA,KYLMYYDELLÄ TAI LIIAN VÄHÄLLÄ VAATETUKSELLA MUUTENKAAN.Tämä on siis ihan lääketieteellinen fakta.
Vaikka flunssa ei tule kylmettymisestä, niin kyllä tuo kylmettyminen voi auttaa flunssan puhkeamisessa, kylmettyessä elimistö joutuu koville ja vastustuskyky laskee. Eiköhän tämäkin ole ihan ymmärrettävä juttu, eli ei se kylmettyminen flunssan osalta hyvääkään tee.
Ja mitä tulee tuohon lasten pukemiseen. Niin herranen aika, meillä löytyy perheestäkin erilaisia lapsia ja aikuisia, joita puetaan samalla kelillä eri lailla! Eli turhaan joku säälii jonkun toisen lasta sillä että on puettu liikaa tai liian vähän, tämän toisen lapsi voi olla hyvin erilainen kuin oma lapsi.
Meillä on yksi varsin huonolla verenkierrolla varustettu lapsi (muistuttaa minua pienenä) ja voin sanoa että ei ole kiva olla kun kädet ja jalat ovat kylmät (ne ovat ne pahiten kylmettyvät meillä). Uimassa ei tareta olla puoliakaan siitä ajasta kuin muut. No toisaalta meillä tuo paleleva lapsi on todella laiha ja " vararavintoa" ei ole ja myös saa flunssat helposti. Toinen lapsi on sitten " lämminverisempi" ja ei niin laiha ja ei sairasta flunssiakaan niin usein. Laiha kaveri meillä tosin liikkuu koko ajan ja sitten on hiki, mutta kun se laskee tulee todella kylmä... Tämä lämpöisempi lapsi sitten lopettaa liikunnan kun " tulee hiki" , mutta nyhvää enemmän paikallaan ja yleensä valittaa eniten että " peppu on kylmä" .
Ja kyllä se pienten lasten osalta minusta kuuluu vanhemmalle katsoa miten lapsi puetaan ulos. Kuulostaa aika mielenkiintoiselta että " opetetaan" alle kouluikäistä tunnistamaan milloin hän tarvitsee hanskat. Huoh, meillä tosiaan myös lapsi helposti yrittää katsoa mitä toisilla on päällä ja haluaa pukea samalla lailla, sitten se kylmyys huomataan jälkikäteen, kuten myös hiki (kun ei tuo tajua vähentääkään vaatetta vaikka olisi kuinka hiki). Kai meillä on sitten huonosti opetettu lapsi, kun ei tuo itse tajua miten pitäisi pukeutua.
Minusta se " flunssaa ei voi saada vilustumalla -fakta" tuntuu lähinnä saivartelulta. Tietenkin siinä pitää olla se virus mukana. Niitä kun on koko ajan ja jokapaikassa, niin ei yhtälöstä puutu muuta kuin se vilustuminen ja vastustuskyvyn aleneminen. Viruksilta ei voi välttyä, mutta vilustumiselta pystyy. Siksi meidän neidillä on edelleen vaatteet päällä ulkona.
Insinööriäiti:
Vaikka flunssa ei tule kylmettymisestä, niin kyllä tuo kylmettyminen voi auttaa flunssan puhkeamisessa, kylmettyessä elimistö joutuu koville ja vastustuskyky laskee. Eiköhän tämäkin ole ihan ymmärrettävä juttu, eli ei se kylmettyminen flunssan osalta hyvääkään tee.
Näinhän se menee. Ei niin kovin kauan sitten, tässä tämän vuoden puolella taisi olla, kun uutisoitiin asiasta. Tutkimustulosta löytyy. Kun kylmettyy niin elimistö ei jaksa vastustaa pöpöjä ja siten kylmä altistaa esim flunssalle!Ja seuraava sitten:
Ja kyllä se pienten lasten osalta minusta kuuluu vanhemmalle katsoa miten lapsi puetaan ulos. Kuulostaa aika mielenkiintoiselta että " opetetaan" alle kouluikäistä tunnistamaan milloin hän tarvitsee hanskat. Huoh, meillä tosiaan myös lapsi helposti yrittää katsoa mitä toisilla on päällä ja haluaa pukea samalla lailla, sitten se kylmyys huomataan jälkikäteen, kuten myös hiki (kun ei tuo tajua vähentääkään vaatetta vaikka olisi kuinka hiki). Kai meillä on sitten huonosti opetettu lapsi, kun ei tuo itse tajua miten pitäisi pukeutua.
Ihan näin. Edes 10v lapsi ei välttämättä tiedosta milloin on " turvallista" heittää enempiä kamppeita pois. Ei muuten tunnu onnistuvan kaikilta aikuisiltakaan. Vanhemmat (tms aikuiset) opettavat lapsille tämän " taidon" katsomalla perään. Ala-astelaisten osalta se näin menee. Ei ole meidän muiden asia kuitenkaan arvostella miten toinen lapsiaan pukee tai ei pue. Ap:n puoleen sympatiat; pitäisi pystyä luottamaan lasta luotsaavaa opettajaa huolehtimaan pukeutumisesta.
Ja yleisesti ottaen: Niin kauan kuin maa on kylmä, ei shortseja tms kesärelettä kannata päälle ulos laittaa vaikka aurinko kuinka porottaisi; se on varma tapa saada pitkäkestoinen kevätflunssa joka voi viedä mennessään pitkälle kesään...;-) Samasta syystä myös takki pidetään päällä näillä koleilla, " pettävillä" kevättuulilla. Taito se on meille kaikille; kevätilma vaihteleee saman päivän aikan miten lystää, joten vaikea on ennustaa tuleeko aamulla laitetuissa kamppeissa päivän aikana kylmä vai kuuma. Kumpikin olotila hyvinkin mahdollinen. Lapsille siis asia lienee vaikeasti seurattavissa... Iloista kevättä kaikille tasapuolisesti, kohta ne vaatteet kuitenkin heitetään kaapin nurkkaan ja hypätään järveen, toivottavasti!
virukset eikä flunssat tarttuneet. Ihan ollaan terveinä pysytty kaikki koko vuoden. Ollaan toki pari kertaa mietitty pistää vähän paitaa päälle, mutta ääh, mitä turhia.
Nauti rauhassa, mitä luultavimmin olet yksinäinen ja onneton. Onneksi omassa lähipiirissäni ei ole tuollaisia kaltaisiasi provoja. Ja onneksi täältä palstalta löytyy tervehenkisiäkin immeisiä. Joten jätän tästä lähin kommenttisi huomiotta ja keskityn näihin ÄITEIHIN ja heidän lapsiinsa ja terveisiin huomioihinsa elämän kulusta. Katkeruus ja kateus kuultavat läpi kaikista kommenteistasi täällä, eivätkä ne ole hyveitä. Ehkä oletkin mies jolla ei ole edes perhettä?... Samapa tuo. Nyt nautin omista läheisistäni. =)
AP kirjoittajalle. Uskon, että harmittaa tuollainen alipukeutuminen :-(
Meilläkin ongelma on tosin päinvastainen - kaikki lapset niin kuumaverisiä, että jouduin aikanaan päiväkodista poistamaan villahaalarit, kun huomasin, että he eivät oikeasti ulkoile ( LUE= -20 astetta), jolloin lapseni villahaalaria ehkä kaipaisivat. Itse olen todella joutunut sekä kotona, että työssä (päiväkodissa) opettelemaan sitä, että lasta ei ehkä tarvitse pukea niin lämpimästä kuin itseäni ( olen TOOOOOODELLA kylmäverinen, heh, ei ole lapset ainakaan minulta geenejään perineet).
En puolustele lapsesi päiväkodin henkilökuntaa - ehkäpä he olivat laiskoja ja huolimattomia....... toisaalta kerron, että itse olen välillä joutunut todella vanhemmille kertomaan, että heidän lapsensa ei tarvitse 3 housuja ja 3 paitaa, kun ulkona on 20 astetta hellettä......tai vastaavasti - kyllä lapsesi valittaa kuumuutta, kun kotimatkalla ollaan upouudessa autossa, jossa on lämmitys täysillä ja lapsella päällä tamineet, joita tarvitsemme ulkoillessamme -15 asteen pakkasessa :-(
Ymmärrän pahastuksesi, mutta ei oikeasti taida olla suurempia purnauksen aiheita päiväkotia kohtaan, kuin pukeutuminen......niin ja tietysti päiväunet ;-)
Ymmärrän, että jos eskaria on vain muutama päivä jäljellä, niin ei jaksa " purnata" , muuten olisinkin kehottanut taas keskustelemaan henkilökunnan kanssa.
Minä olen sitä mieltä, että kyllä lapsi huomaa, milloin on liian kylmä ja oppii jonkin ajan kuluttua, miltä tuntuu kun palelee.
Tuskin teilläkään eskarin täti on pakottanut lasta ilman takkia pihalle. Ja jos hän taksilla tuli kotiin, ei kai hän silloin kovin kauhean kauaa ole takitta ulkona ollut?
No, tämä nyt on minun mielipiteeni. Mutta meillä onkin lapset käsineittä ulkona, kun naapurin lapsilla on vielä kinttaat kädessä. Ja meillä on tavalliset lierihatut ja naapureilla kypärämyssyt ja lakit. Kukin tavallaan.
Itse olen ennemminkin tuohtunut tarhantäteille, kun lapsilla on ollut liikaa päällä niin, että kiukkuavat kuumuuttaan.