Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maitoallergia -mikä avuksi?

26.05.2006 |

Tässä alkaa kohta voimat loppua vauvan ihottuman ja allergiaepäilysten takia. Oireita on ollut jo kahden kuukauden ajan. Olisiko jollain neuvoja meidän tilanteeseen?

Meillä on viisi kuukautta vanha atoopikkopoika, jolla on todettu lehmänmaitoallergia maitoaltistuksessa. Poika on ollut tähän asti täysimetyksellä ja minun ruokavaliostani on jätetty pois maito, kotimaiset viljat ja kaikki yleisesti allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet (esim. soija, muna, kala, sitrushedelmät ym.). Maidon ja munan pois jättäminen paransivat ihottumaa, mutta ihottumaa on edelleen joka puolella vartaloa. Iho kutiaa myös kovasti. Ainoastaan kortisonin käyttö auttaa siihen vähäksi aikaa. Yötkin ovat levottomia.

Koska ihottuma ei dietistäni huolimatta parane, ajattelin lopetella vähitellen imetystä ja kokeilla Almiron peptiä (Meillä siitä lääkärin resepti). Poika ei kuitenkaan oikein huoli korviketta, kun on rintamaitoon tottunut. Onko kenelläkään vinkkejä, kuinka saada Almiron pepti maistumaan? Ollaan tuloksetta kokeiltu sekoittaa sitä rintamaitoon ja laitettu hedelmäsokeria korvikkeen joukkoon. Poika syö vähän pullosta ja sitten alkaa kova huuto, jonka seurauksena äiti heltyy ja antaa lopulta rintaa. Minua epäilyttää myös se, auttaako Almiron pepti ylipäätään ihottumaan äidinmaitoa kummemmin. Millaisia kokemuksia teillä on?

Minua ihmetyttää myös se, ettei lastenlääkärimme (yksityinen) ole antanut lähetettä verikokeisiin ja pricktesteihin. Hän on vain todennut, että ovat epäluotettavia näin pienillä. Varmasti ovatkin, mutta olisi kiva kokeilla sitäkin, jos jotain apua tähän tilanteeseen saisi. Joillakin varmaan on niistä ollut hyötyä?

Toivottavasti jollain olisi kokemusta aiheesta!

Niin ja jos jollain on tiedossa hyvä lasten allergologi Tampereen seudulla, olen kiitollinen vinkistä!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti auta muu kuin aika tuohon almiron peptin makuun opettelemiseen. Lääkärimme sanoi että voi vaatia jopa 20 maistatus kertaa ennenkun lapsi hyväksyy uuden maun ja on tottunut siihen.

Almiron peptihän ei välttämättä edes sovi. Sinuna pyytäisin kuitenkin lähetteen prick-testeihin josko niistä vaikka saisi jotain viitteitä mille kaikelle lapsella on allergiat. Meidän lapsella ei näkynyt niissä testeissä mitään vaikka on ihan selkeästi allerginen esim. maidolle, mutta ainahan voi kokeilla.

Jos ei almiron pepti ala uppoamaan, niin pyydä resepti johonkin toiseen korvikkeeseen?

Tampereen seudun allergologit ovat aika tiukassa, Holmin Kati ei ota vastaan uusia (joka olis paras) mutta yks tosi hyvä on Mehiläisen Anssi Luoma.

Vierailija
2/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella tunteesi. Meillä nyt 4 kk poika, jolle alkoi 3kk iässä tulla atooppista ihottumaa. Olen ollut kolmalla viikkoa itsesi kaltaisella ruokavaliolla. Nyt testasin uudelleen vehnää sillä tuloksella, että pojalle tuli 1.5 vrk:n kuluessa ärhäkkä ihottuma. Taas dieetillä ja kohta koitan taas maitotuotteita, kananmunaa, jne.

Saimme Koskiklinikalta last. lääkäriltä lähetteen verikokeisiin, jossa katsottaisiin ruoka-aine vasta-aineet. En mennyt, koska tulokset ovat osittain aika epäluotettavia allergian diagnoisoinnissa. Esim. kyseiset vasta-aineet saattavat kertoa vain ruoka-aineelle altistumisesta eikä niinkään allergiasta.

Ja ruoansulatuskanava kuitenkin muuttaa ruoka-aineita sen verran, että koen oman altistuskokeen järkevämmäksi, kuin ihon prick-testin.

Olemme yrittäneet saada tissiin tottunutta vauvaamme juomaan Almiron peptiä...toistaiseksi myös huonolla menestyksellä. Poika pureskelee ja työntää tuttia pois suustaan. Lopuksi tulee hirveä itku. Mutta kyllä me kovasti yritetään sitä opettaa, olen varma, että ennemin tai myöhemmin hän suostuu tuttipullosta juomaan. Itse en kuitenkaan voi olla kuukausia näin rajoittuneella dieetillä, alkaa oma jaksaminen olla kohta kortillä...ja se taas ei ole hyvä juttu vauvankaan kannalta.

Yrittäkää vaan ahkerasti syöttää tuttipullosta erilaisilla tuttiosilla. Meillä saadaan muutama tippa juomaan, kun isä " syöttää" ja itse olen pois paikalta.

Tsemiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut jo muutaman kuukauden vastaavalla dieetillä. Pelkäsin myös omaa jaksamistani ja maidon riittämistä, kun syömiset on aika vähissä. Käynti ravitsemusterapeutilla auttoi ja imettäen mennään siis edelleen. Meilläkään ei poika ole täysin oireeton, mutta ihottumat ovat onneksi niin lieviä ja pienellä alueella että pärjätään. Ja ne eivät poikaa itseään haittaa.

Korviketta yritimme mekin tuputtaa vauvalle, huonolla menestyksellä. Tuttipulloon ei suostu ja korvike maistuu pahalle. Minulta tuli itku, kun yritin väkisin opettaa - ja jos äidiltä loppuu usko, niin silloin ei ainakaan tule mistään mitään. Niinpä lopetin yrittämisen. Aion kesällä yrittää uudelleen ja ravitsemusterapeutin vinkin mukaan upotan ensin korviketta jauheena puuron joukkoon, että maku tulee tutuksi. Tuttipulloa en enää yritäkään, meillä juodaan jo nokkamukista (tosin hitaasti...)

Sitä piti siis tällä sanomani, että mielestäni tilanne on ainakin meillä helpottunut kiinteiden tultua mukaan. Tsemppiä!

Vierailija
4/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että kohtalotovereita on (vaikkei tietenkään tällaista kenellekään toivo...). Äsken meni jo tuttipullollinen Almiron peptiä isän sylissä, kun taisi olla kova nälkä. Toivotaan, että alkaisi sujua, niin näkisi sopiiko Almiron pepti. Ehkä uuteen makuun totuttelu vaan vie aikansa. Kun nyt löytyisi sopiva maito, että saataisiin iho kuntoon. Sitten voisi ruveta kokeilemaan kiinteitäkin.

Vierailija
5/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

testaa, onko Almiron sopiva korvike. Testaamisen voit tehdä esim. kiinteiden joukossa jos teillä niitä on jo mukana. Muuten on vaan pakko sitkeäsi tarjota vauvalle Almironia (esim. yöllä tai puoliunessa saattaa mennä paremmin - tai isän/mummin syöttämänä ja äiti pois kotoa). Kun olet aivan varma, että Almiron sopii, voit tehdä pakkovieroituksenkin ellet enää jaksa imetysdieettiä. Meillä poika ei suostunut juomaan pisaraakaan korviketta, joten jouduimme pakkovieroitukseen, joka oli koko perheelle rankka parin päivän huuto- ja itkukonsertti. Mutta oireet vähenivät ja vauva (+hurjasti laihtunut äiti) voi paremmin jo muutaman vuorokauden kuluttua, eli päätös oli oikea. Ja parin viikon päästä korvike jo oli herkkua:)

Vierailija
6/7 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut maidottomalla " dietillä" nyt reilun 6 kk ja lopettelen imetystä pikku hiljaa. Olen siis hengissä edelleen :). Tyttö on 11 kk ja myös meillä taistellaan apteekin korvikkeiden kanssa. Tyttö juo sitä todella huonosti,joten laitan sitä kaikkiin ruokiin ja sitten annan juoda vettä. Teillä lapsi vasta 5 kk, joten kiinteiden joukkoon ei varmaan voi vielä laittaa paljoakaan jauhetta, jos ylipäätänsä annat vielä kiinteitä. Meillä jouduttiin Almiron vaihtamaan Neocateen, koska Almironissahan on mukana maitoproteiinia, joten on hyvin mahdollista, että sille on allerginen. Meillä Neocaten ansiosta iho parani kummasti, mutta luulen myös että osasyy oli sillä, että talven pakkaset ovat hävinneet. Luulen nimittäin, että monet meidän kuvittelemat ruoka-aineallergiat johtuivat vain atooppisesta ihosta, joka reagoi kuivaan huoneilmaan ja pakkasiin...

Meillä tehtiin sekä veri- että prock-testi kun tyttö oli vajaa 5 kk. Myös meille sanottiin että testi on epäluotettava, mutta kyllä se varmasti jotain suuntaa antaa. Uskoisin, että jos prick-testissä tulee isot reaktiot, niin tuskin se on vahinko. Eri asia sitten, jos reagoi vain vähän, niin siinä on ehkä tulkinnanmahdollisuuksia enemmän. Aika outoa, ettei teidän lääkäri suostunut tekemään testiä. Meillä tehtiin molemmat (veri ja prick) välittömästi, kuten myös maitoaltistus. Jos näyttää siltä ettei teille sovi Almiron, niin varmasti kannattaa testata myös muita korvikkeita. Neocate on aminohappopohjainen (ei ole maitoa nähnytkään....), joten sille on käsittääkseni aika harva allerginen. Tosin se on kallista maitoa (n. 60 ¿/2,7 l).

Vierailija
7/7 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tässä on meidän tarinaa, en tiedä onko siitä miksikään avuksi.. Tuli turhan pitkä raapustus, mutta toivottavasti jaksat lukea.

Usko pois, minäkin tunnistan kaiken epätoivon ja tuskan.. Meillä on 8-kuinen atoopikkovauva, jolla iholla oireilevina (ja yöähinöitä aiheuttavina) allergioina on ainakin maito, vehnä, kananmuna, soija, pähkinä ja porkkana, joista varsinkin maito on todella paha. Nuo löydettiin pojan ollessa reilu puolivuotias (ekoissa testeissä kolmikuisena ei näkynyt mitään, eikä pelkkä maidoton dieettini auttanut) , 2.5 kuisesta asti oltiin kuitenkin jo ihon kanssa taisteltu. Atooppinen ihottuma ulottui päästä varpaisiin ja eritti ihan visvaa. Täysimetin poikaa 5.5 kuiseksi ja imetys jatkuu edelleen. Olen myös moneen kertaan pohtinut, pääsisikö poika helpommalla, jos lopettaisin imetyksen. Vältän itse vain noita kyseisiä tuotteita ja sitä kautta pojan iho on saatu parempaan kuntoon. Kortisonia jatkuvasti vaativia kohtia on enää toisessa sääressä, ranteissa ja suun ympäristössä, aiemmin poika piti rasvata päästä varpaisiin kortisonilla.

Niin siis, olen sitä imetystä pohtinut, mutta olen kuitenkin ajatellut imettää poikaa yksivuotiaaksi. Allergia- ja iholääkärimme on tällä haavaa tyytyväinen pojan ihon kuntoon, sillä se on hurjan paljon parempi kuin vielä alkuvuodesta, eikä ole valunut visvaa dieetin aloituksen jälkeen. Ja yöt ovat rauhoittuneet täysin. Lääkärimme on kannustanut minua imetyshalussani, sillä pojan atopia on lääkärin mukaan sen oloinen, että vaikka poika saisi vain ja ainoastaan apteekin korviketta, niin se saattaisi oireilla silti. Ja olen itse tullut samaan tulokseen. Olemme kuitenkin jo valmiiksi keskustelleet esimerkiksi erityiskorvikkeista ja todennäköisesti kesän lopulla alan niitä pikku hiljaa kokeilla pojalle.

Atooppinen ihottuma on siitä kurja juttu, että se saattaa lehahtaa ihan mistä vain. Meidän poju reagoi ihollaan esimerkiksi stressiin ja mielipahaan. Väsyneenä poika raapii varsinkin kaulaansa ja ranteitaan. Ja hikoilu on kaikkein kamalinta iholle, se saa aikaan nokkosrokon vatsan ja selän alueelle. Pojalla on ollut kevään aikana kolme flunssaa ja joka kerralla myös ihottuma on lehahtanut. Pojan iho on myös tarkka vaatetuksesta. Vaatteiden pitää olla 100 % puuvillaa ja vaaleita. (Ei ole helppoa löytää pojalle moisia vaatteita.. housuja varsinkaan) Nilkkasukat kuminauhoineen tai sukkahousut ovat kamalaa myrkkyä pojan iholle. Vaatteet pitää pestä herkän ihon pesuaineella ilman huuhteluainetta. Eräällä reissulla jouduin pesemään pyykin hajustetulla pesuaineella ja pojan iho lehahti yöasussaan ihan hirvittäväksi.. Jopa ilmojen suuret vaihtelut (lähinnä talvella) lehahduttaa pojan. Joidenkin atoopikkojen iho reagoi siitepölyyn, eläimiin.. Syitä on miljoona. Ja sen takia esimerkiksi allergioiden selvittely on todella tuskainen ja hidas taival. Löydän varmaan itseltäni pian ensimmäisen harmaan hiuksen.

Rasvaukset aamuin illoin ja jokailtainen suihku ovat meillä kuvioissa edelleen, tosin hieman on nyt haussa uusi perusrasva Ceridalin rinnalle ihon kyllästyttyä Apobaseen ja samankaltaisiin rasvoihin. Kortisonista emme siis ole päässeet eroon kokonaan, viiden päivän tauko säärissä ja ranteissa on maksimi. Mutta lääkärimme mukaan kortisoni noin pienellä alueella kerran päivässä tai joka toinen päivä ei ole haitaksi, kunhan toisinaan pitää niin pitkän tauon kuin pystyy. (Meillä kortisonia laitetaan viikko tai kaksi ja sitten pidetään tauko) Yksi huippuhyvä apu pahimpina ihottuma-aikoina ovat olleet KEITTOSUOLAKÄÄREET. Niiden väkästämisessä menee hurjasti aikaa, mutta ovat helpottaneet pojan oloa valtavasti.

Ja vielä. Vaikka siis vältän maitoa, vehnää, kananmunaa, soijaa ja pähkinää, niin nälkää minun ei ole tarvinnut nähdä. Paino tippui alussa kilon viikossa, mutta nyt enää pikku hiljaa. Mutta kaikki ne ovat olleet raskauskiloja. Ainut missä ruuasta joutuu tinkimään, ovat kaiken maailman herkut. Vaikka ei sillä, juuri eilen tekaisin itselleni pellillisen kauralastuja.. Ensimmäinen kuukausi oli ruuan suhteen kaikkein vaikein, nyt kyllä jo pärjää. Paitsi reissussa kaikki on vaikeampaa, kun on pakko tunkea toisten keittiöihin tarkistamaan.. Onneksi ovat olleet ymmärtäväisiä. Pakko mikä pakko, sillä varsinkin maitoallergian suhteen monilla on suuria ajatusvirheitä. Se sekoitetaan edelleenkin laktoosi-intoleranssiin..

Toivottavasti kesän myötä myös teillä ihottuma helpottaa. Koitetaan pitää vauvat viileinä helteenkin keskellä :) Jaksamista!