No omakotiasujat, vastaveto, mitäs te teette vapaa-ajalla siellä talossanne?
Kun on ruodittu kerrostaloasuminen, niin ruoditaan nyt se omakotiasuminenkin!
Mitä siellä nyt sitten puuhataan?
Kommentit (56)
Olen erillistalon omistaja ja ihan kypsä jo pelkkään pienhkön pihan nurmen leikkaamiseen. Onneksi on sentään talonyhtiössä tämä talo! piha-alueet käy maksettu firma laittamassa kuntoon ja talvella ajamassa lumet pois. Omaan pihaan hankittuna kaikista helppohoitoisimmat viherpuut. Vielä enemmän ketuttaa käydä huonokuntoisen sukulaisvanhuksen mökkiä laittamassa kuntoon, kitkemässä ja pesemässä kun hän on ensin antanut sen mennä vuosien saatossa huonoon kuntoon ja nyt ei jaksa ylläpitää sitä. Sekin "ihanuus" tulee varmaan lähiaikoina perintönä meille:( Toivoisin niin asuvani kerrostalossa jossa ei tarvitse tehdä mitään puutarhatöitä jne. Saisi vaan olla ja lueskella kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Eli yhteenvetona omakotiasujilla ei ilmeisesti ole paljoakaan itseä kiinnostavia harrastuksia kun kaikki aika kerran menee kodin aksareiden parissa...?
Mikä on itseä kiinnostava harrastus?
Uin omalla altaalla - krstaloasukas harrastaa uintia uimahallissa?
Maalaan roskakatoksen - krstaloasukas menee kansalaisopistoon maalaamaan posliinia tai tauluja kerran viikossa?
Otan aurinkoa omalla terassilla - krstaloasukas menee hietsuun makaamaan? Tai harrastaa solariumia?
Pesen auton pihassa- krstaloasukas harrastaa automaattipesulassa käyntiä kerran viikossa?
Kyllä täältä omakotitalosta pääsee punttisalillekin talvi-iltoina, kun aurinko ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli yhteenvetona omakotiasujilla ei ilmeisesti ole paljoakaan itseä kiinnostavia harrastuksia kun kaikki aika kerran menee kodin aksareiden parissa...?
Mikä on itseä kiinnostava harrastus?
Uin omalla altaalla - krstaloasukas harrastaa uintia uimahallissa?
Maalaan roskakatoksen - krstaloasukas menee kansalaisopistoon maalaamaan posliinia tai tauluja kerran viikossa?
Otan aurinkoa omalla terassilla - krstaloasukas menee hietsuun makaamaan? Tai harrastaa solariumia?
Pesen auton pihassa- krstaloasukas harrastaa automaattipesulassa käyntiä kerran viikossa?
Kyllä täältä omakotitalosta pääsee punttisalillekin talvi-iltoina, kun aurinko ei paista.
Meillä on tehty oma punttisali ylimääräiseen huoneeseen, joka on autotallin yhteydessä. Mutta me käydään silloin tällöin ratsastamassa, kalassa, veneilemässä ja teatterissa 😀 ehkä krstaloasukkailla on parempia, itseä kiinnostavia harrastuksia 😀
Ei meillä okt-asujilla tietenkään mitään vapaa-aikaa ole.. :D Mut näähän on kaikki valintoja. Me tykätään touhuta pihalla ja laitella taloa. Meiltäkin pääsee toki harrastamaan, mutta varmasti tulisi enemmän osallistuttua esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin tai lähteä extempore kahville etc, jos sellaista aikaa olisi ettei kertakaikkiaan ole mitään tekemistä. Aika lailla myös vuodenaikoihin sidottua tämä.
Ai miten muka ei ehdi harrastamaan? Kyllä mä ainakin ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä: Olen lomalla. Tulin just lenkiltä ja laitoin tiskikoneen päälle.
Löhähdän kohta sohvalle, hyvä romaani odottaa.
Miten tuo onnistuu omakotitalossa?
Eilinen, kävin pienellä aamulenkillä ja sen jälkeen suihkussa. Söimme aamupalan pihalla ja lapset menivät siitä suoraan leikkimökille ja hiekkalaatikolle johon meillä on näköyhteys terassilta joten saatoimme juoda aamukahvit rauhassa loppuun.
Kun aurinko alkoi paistaa, huikkasin lapset terassille vaihtamaan vaatetta ja hatut päähän. Sitten siivoilin keittiötä ja laitoin pyykkikoneen pyörimään. Samalla vahdin lapsia ikkunasta. Mies jatkoi omaa remonttiprojektiaan ja minä kitkin istutuspenkkejä. (Niitä ei ole pakko kitkeä, teen sitä koska nautin siitä.) Lapset löysivät kypsiä mansikoita pihasta ja tutkivat ötököitä.
Ruokaa varten kerättiin lasten kanssa kasviksia omalta pihalta, mm. retiisejä ja salaattia, pinaattia, sipulia. Toinen lapsista tuli kanssani tekemään ruuan ja toinen halusi jatkaa pihaleikkejä. Ripustin pyykit pihalle kuivumaan.
Päivällä lähdettiin koko perhe pitkälle pyöräretkelle. Lähteminen oli ihanan helppoa kun saatoin palata sisään hakemaan unohtuneen aurinkorasvan ja helposti vaihtaa vielä vaatetta kun olin huomannut ilman viilenneen. Puin lapsia vielä säänmukaisesti ovensuussa samalla kun mies pumppasi renkaita vieressä.
Nuorempi lapsi nukkui päikkärit vaunuissa pihalla ja itse loikoilin riippukeinussa lukemassa. Vanhempi lapsi leikki naapurissa. Mies korjaili autoa etupihalla.
Illalla kaveriperhe tuli vähän grillailemaan meidän terassille. Lapsille katettiin ruoka pikniktyyliin nurmikolle omenapuun alle ja me aikuiset saimme jutella ihan rauhassa.
Jos asuttaisiin vielä kerrostalossa, olisi päivä ollut ihan erilainen. Terassin virkaa toimittaisi pieni parveke jossa ei voi koskaan tietää kuka kuuntelee meidän puhetta. Lapset eivät voisi vielä leikkiä ulkona ilman vanhempia, joten sinne pääsisi vasta kun kotityöt on tehty tai vaihtoehtoisesti istuisin puistossa tekemättä mitään hyödyllistä ja keittiö odottaisi siivousta. Pyykit pitäisi kuivattaa sisällä. Lapsen päiväuniaika rajoittaisi omaa tekemistäni. Mies joutuisi korjaamaan autoa kauempana enkä itse voisi kitkeä mielenrauhaa saadakseni. Grillaaminen ei onnistuisi kuin taloyhtiön grillipaikalla, johon on hirveä työ viedä kaikki tarpeellinen ja olisi vaikeaa kipaista hakemaan jotain puuttuvaa aurinkorasvaa tai sinappia.
Ja parvekkeella tosiaan ei voi oikein valita haluaako mennä varjoon vai aurinkoon, nurmikolle, riippukeinuun vai terassille. Siellä ei voi viljellä kuin muutamaa ruukullista ja sekin on aika työlästä. Ei voi istuttaa monivuotisia kasveja, ei voi laittaa kahluuallasta lapsille, ei heittää tikkaa, ei lähteä helposti kävelylle kesken lapsen päiväunien.
Suosittelen omakotiasumista ainakin lapsiperheille. On ihana nähdä miten paljon iloa lapsille on omasta pihasta ja sen tutkimisesta sekä itsekasvatettujen kasvisten maistelusta.
Vierailija kirjoitti:
No mitä minä olen nähnyt ja kokenut niin omakotitalo on aina työmaa, viihtyy kuka viihtyy kun aina on pientä laittoa.
Laittoa on vain siihen saakka kunnes talo ja piha on valmiit. Sen jälkeen pelkkää nautiskelua. Valmiiden kukkapenkkien ja kasvimaan rapsuttelua, uima-altaan pikaputsausta tai nurmikon (20m2 ed talossa) ajoa en pidä työläänä. Terassit öljyttiin 2v välein. Muuta ei 12v aikana tarvinnut tehdä.
Kesälomalla kun olen niin käyn kirjastossa ja luen kirjoja, otan aurinkoa terassilla, kokkaan, käyn saunassa, grillaan ulkona, käyn keilaamassa keilahallissa, istutan kukkasia, leikkaan nurmikkoa, maalaan puutarhakalusteita, pesen pyykkiä, käyn kävelylenkillä.
Harvemmin ehkä kerran parissa kuukaudessa käydään ulkona syömässä. Tykätään laittaa itse ruokaa.
Järvi on lähellä. Kesällä käydään veneilemässä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se kotona viihtyminen ja kaikenlaisten pikkuparannusten suunnittelu teko niin talossa kuin puutarhassakin. Puutarhanhoito ja talon fiksailu ja sisustus on harrastuksia.välillä vaan sitten harrastetaan chillaxia perheen ja kavereiden kanssa.
Istun sohvalla viiniä litkien ja selaan somea ja katson telkkaria.
Mitä ok talossa tehdään talvella?
Vierailija kirjoitti:
Siis sellaista, mitä ei ole kerrostalossa?
Aamulla pyykit pihalle kuivumaan. Lapset halusi syödä aamupalan ulkona leikkiteltassa jonka jälkeen pihaleikkejä puoleenpäivään asti. Lapset tutki ötököitä ja puhalteli saippuakuplia. Itse lähinnä fiilistelin kesää.
Lounaan ja päiväunien jälkeen taas ulos, tehtiin pyöräretki metsätiellä, ei tarvi huolehtia liikenteestä kun lapset pyöräilee vielä aika eri tahtiin :) Metsämansikoita ja mustikoita löytyi matkan varrelta. Pyykit narulta ja seuraava koneellinen ulos kuivumaan. Talvella tulee käytettyä kuivausrumpua enemmän..
Puutarhan hoito on harrastus joten sitä teen aina kun huvittaa. Salille ei tarvi raahautua kun lapiohommilla pysyy kunnossa ;) Pihaa riittää joten ei lopu ihan heti tekeminen. Illalla on ihanaa tallustella omalla pihalla vaikka viinilasin kera ja ihastella työn tuloksia. Rakastan sitä kun voin mennä ulos ilman että tarvii nähdä yhtään ihmistä (naapureita ei ole näköetäisyydellä), eikä tarvi pukeutua ajatellen mitä muut ajattelee. Bikineissä voi mennä ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Oma rauha <3 Vaikka työläämpiäkin päiviä toki on niin en vaihtaisi kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Kotoilu on harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sellaista, mitä ei ole kerrostalossa?
Talvella kannetaan polttopuita sisälle ja tehdään lumitöitä. Jännitetään jäätyykö vesiputket XD
Lähdetään potkukelkkailemaan suoraan kotiovelta :)
Missä ihmeen mörskissä asutte kun koko ajan pitää korjata??
Vedän kessua, ryyppään ja runkkaan.
En tiedä muista mutta mun harrastukseni on oman ruoan kasvattaminen sekä kukkapenkkien hoito. Muina vuodenaikoina käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa.