Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No omakotiasujat, vastaveto, mitäs te teette vapaa-ajalla siellä talossanne?

Vierailija
04.07.2019 |

Kun on ruodittu kerrostaloasuminen, niin ruoditaan nyt se omakotiasuminenkin!
Mitä siellä nyt sitten puuhataan?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tietty poikkeuskesä/-vuosi koska talo on uusi ja piha ja autotalli tekeillä. Eli piha ja raksahommia:)

Eilen touhusin kukkapenkeissä missä on vielä liikaa tilaa ja rikkaruohoja näyttää tulevan. Kävin Plantagenissa hakemassa yhden havun ja istutin sen. Maalasin 18  lautaa autotallin otsalaudoiksi. Kävin ruokakaupassa ja tein ruokaa. Kävin järvellä 1 km päässä uimassa. Illalla vielä villoitimme koko tallin/varaston, siinä meni 1,5h. Kannoimme katontekijöille kattotiiliä valmiiksi aamua odottamaan.

Tänään pääsen vähemmällä kun vahdin lapsenlastani ja nuoriso maalaa lautoja ja kaivaa ojannetta sähkökaapelille. Ruuan laitan illemmalla ja illalla ehkä maalaan lisää lautoja kun entiset on kuivahtaneet. Pyykkikone pyörii. Äsken söimme taaperon kanssa mansikoita pihan puskista.

Ihanaa touhuamista, tykkään!  

Vierailija
2/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa ovien ja ikkunoiden uusiminen tai vesikaton korjaus ovat hyviä askareita tähän aikaan vuodesta, kun on lämmintä ja suhteellisen kuivaa. Muutkin isommat remontit on kätevää ajoittaa kesään, kun voi hyödyntää lomat niin, ettie aikaa mene hukkaan minkäänlaiseen lorvailuun. Jos vaikkapa remontoi kylppärin, niin siitä syntyy paljon jätettä ulos kuskattavaksi, melua ja pölyä ynnä muuta, ja on helppo pitää ulko-ovet selällään ja tiivistää puoli taloa rakennusmuoveilla jonkinlaiseen asumiskuntoon sekä tarvittaessa peseytyä vaikkapa pihalla markapensaoiden suojissa vatimenetelmällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

marjapensaiden

Vierailija
4/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit kotiaskareet plus puutarhan ja uima-altaan hoito. Tokihan tässä on etuna se, että on oma piha puuhata ja oleskella eikä naapurit häiritse, koska ovat kauempana. Arvostan omaa rauhaa yli kaiken.

Vierailija
5/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makailen tässä sohvalla. Ruohikko pitäisi leikata, mutten viitsi vielä tänään. 

Vierailija
6/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä:  Olen lomalla. Tulin just lenkiltä ja laitoin tiskikoneen päälle.

Löhähdän kohta sohvalle, hyvä romaani odottaa.

Vierailija
7/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietitään vaikka tätä kesää. Lapset ovat jo aikuisia, joten hiekkalaatikkoajat omalla pihalla ovat takana.

Pihatöitä on todella vähän, koska piha on vanha ja valmis. Kunhan nurmikon leikkaa kerran viikossa. Kukkapenkkejä ei ole, koska en koskaan saanut niissä kasvamaan muuta kuin rikkaruohoja. Kukkia on ruukuissa, joita joskus kastelen.

Vapaa-aikaa on ollut nyt aika vähän, koska kesällä olen tehnyt pitkää päivää. Loma on vasta syksymmällä. Mutta kotona teen normaalisti ruoan, siivoilen, nukun. Sitä mitä nyt ihmiset normaalisti tekee. Pihassa on se etu, että aurinkoisina päivinä saan lukea ulkona.  

En nyt osaa mitään erikoista sanoa, mitä teen vapaa-aikana. Käyn salilla ja lenkillä ja lueskelen paljon. Kotitöitä yms. Käyn aikuisten lasten luona kylässä. Sellaista ihan tavallista elämää luulisin.

Vierailija
8/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteellä käydään uimassa lähellä olevassa järvessä. Viileämpänä kesäpäivänä teen pihatöitä joita on paljon näin ensimmäisenä kesänä uudessa paikassa. Kaivan kiviä ja haitallisten pensaiden juuria maasta, ajan ruohon, trimmerillä vedän haitallisten puskien varsia lyhyiksi... Pihatöitä teen silloin kun jaksan. Ruoho ajetaan silti viikottain.

Viime vuonna rakensin viljelylavat ja tänä vuonna olen kasvattanut siellä kaikenlaista syötävää. Mansikoita poimitaan omasta maasta suoraan suuhun. Kohta kypsyy herukat ja sitten niitten kanssa sama juttu. Mutta toki vietetään paljon aikaa sisälläkin. Katsotaan Viaplayta, lapset YouTubea, opiskelen kun valmistaudun syksyllä alkaviin opintoihin, leivon, laitan ruokaa jne.

Vähintään kerran viikossa ajan kaupunkiin jossa teen ruokaostokset ja välillä käyn kirppiksellä. 2-3 krt viikossa näen kavereita.

Vierailija
9/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä minä olen nähnyt ja kokenut niin omakotitalo on aina työmaa, viihtyy kuka viihtyy kun aina on pientä laittoa.

Vierailija
10/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä minä olen nähnyt ja kokenut niin omakotitalo on aina työmaa, viihtyy kuka viihtyy kun aina on pientä laittoa.

Se on kyllä totta. Mutta tässä elämänvaiheessa arvostan sitä että mulla on jotain tekemistä samalla kun valvon lapsia. Musta mikään ei ole niin tylsää kuin leikkipuiston reunalla seisominen.

Vierailija
11/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomalla, joten vietin aamupäivän omalla terassilla (auringossa oli juuri sopivan lämmintä), join kahvia ja kuuntelin podcasteja, selailin Facebookia ja tätä palstaa. Seuraavaksi olen lähdössä puutarhamyymälään ostamaan pari perennaa (olen perustamassa uutta perennapenkkiä) ja ruokaostoksille. Iltapäivällä teen ruokaa ja illalla ehkä maalaan paneeleja jos jaksan (tehdään pientä julkisivuremonttia).

Vierailija
12/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen aamulla nautin aurinkoisen aamupalan omalla terassilla. Sitten pulahdin hetkeksi uima-altaaseen lutraamaan. Laitoin pyykkikoneen pyörimään, pesin auton pihassa ja siivosin autotallin. Grillasin kanaa lounaaksi. Sitten makoilin aurinkoa ottamassa kolmisen tuntia ja ystäväni tuli lapsineen pluttaamaan uima-altaalle. Alkuillasta imuroin talon ja kävin kaupassa, sekä hain pihalla kuivuneet pyykit sisälle. Maalasin viikonloppuna kasaamani roskiskatoksen keltaiseksi. Grillattiin miehen kanssa hampurilaisia iltapalaksi, istuskeltiin kymmeneen asti terassilla. Pieni työsähköpostien luku, nukkumaan. Tänään sama homma, kyllä loma on ihanaa aikaa!

Vierailija
13/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makoilen ulkona tuolissa ja luen kirjaa. Välillä jutustelen naapureiden kanssa. Käväisen noukkimassa viljelylaatikosta vähän yrttejä iltaruokaa varten. Släkkäilen, heitän tikkaa, saatan pomppia trampoliinilla.

Vierailija
14/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä pihatöitä on aika vähän. Kerran viikossa kannattaisi leikata nurmikko. Sadevesi kastelee nurmikon ja kasvit, ei ole tarvinnut tänä kesänä kastella nurmikkoa.

Syksyllä istutin tulppaaninmukulat kukkapenkkiin. Ne ovat monivuotisia kukkia, joten jatkossa joka kevät saadaan iloita tulppaanien väriloistosta.

Kesällä nautitaan aamiainen ulkona terassilla puutarhakalustella istuen. Joka vuosi pitää puuöljyllä maalata puutarhakalusteet.

Kesällä grillataan ulkona grillissä lihaa, kanaa, halloumia, uusia perunoita, kasvisvartaita, parsaa jne. Grilli on kuumana monta kertaa viikossa.

Lapset tykkäävät hyppiä trampoliinissa ja on se aikuisellekin kivaa puuhaa joskus. Lapset käyvät järvessä uimassa.

Sitten luetaan kirjaa, harrastetaan seksiä, kokataan ruokaa, pelataan lautapelejä, käydään kävelylenkillä, käydään metsässä poimimassa tatteja, käydään keilaamassa tai minigolfaamassa.

Talvella katsotaan Netflixiä ja käydään hiihtämässä ja käydään uimahallissa.

Vierailija
15/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaan huvittaa. Vaikka vahaan autoa tai trimmaan ruohoa. Tai potkin palloa. Kivempaa nuo on kuin surffata nettiä neljän seinän sisällä tai olla alvariinsa vaimon kanssa puistokahviloissa kököttämässä.

Vierailija
16/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontoin niin hemmetisti :D

Olen sivutoiminen viljelijä, joten pyörin kasvihuoneessa/kasvimaalle/pellolla.

Hoidan hevosiani.

Lenkkeilen koirien kanssa tai ilman. Ratsastelen ja kärryttelen hevosilla.

Tekemistä on aina enemmän kuin ehtii tehdä, mutta mulle tämä elämäntapa sopii.

Vierailija
17/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten löhöän sohvalla.

Vierailija
18/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röhnötän soffalla ja syön vanukkaita

Vierailija
19/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaan sohvalla ja palstailen. Hetken olin pihakeinussa, mutta kaikenlaisia ötököitä alkoi pörräämään ympärillä. Nurmikko pitäisi leikata tänään. Tai sitten huomenna.

Vierailija
20/56 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhteenvetona omakotiasujilla ei ilmeisesti ole paljoakaan itseä kiinnostavia harrastuksia kun kaikki aika kerran menee kodin aksareiden parissa...?