MASENNUKSESTA TIETÄVÄT!!
Voiko masennus olla sellaista, että ihminen vaipuu parissa vrk:ssa ns. normaalitilasta syvään apatiaan? Kaveri on aiemmin ollut masentunut ja ollut mielialalääkityksellä ja on edelleenkin.
Olen alkanut huolestumaan että onko tuo enää ihan tavallista masennusta kun lääkkeitäkin käyttää ja ihan parissa päivässä on kadonnut aivan ' tavoittamattomiin' . Ei pidä yhteyttä keneenkään, makaa vain sängyssä, pelkää kuolemaa ja kaikkia ihme sairauksia, mikään ei huvita eikä kiinnosta. Mitkään yritykset piristää tai saada ajatuksia uusille raiteille eivät tuota tulosta.
Voiko pirteästä, aurinkoisesta ja reippaasta ja menevästä ihmisestä tulla 2 vrk:ssa syvästi masentunut? vai mitä kummaa tuo on? Olen luullut että tilan kehittymiseen vaaditaan pikkuisen pidempi aika. Toisina aikoina hän on syvällä masennuksen syövereissä, toisina energiaa pursuava, iloinen, seurallinen ja hyväntuulinen. Elämä on ihanaa ja kaikki sujuu - ja sitten tuuli kääntyy hetkessä.
Kommentit (5)
Siinähän tunnetilat vaihtelevat paljon. Ensin saattaa tuntea itsensä todella vilkkaaksi, iloiseksi ja jaksavaksi (ei tarvi nukkuakaan yössä kun pari tuntia, kun on muka niin paljon energiaa) ja sitten yhtäkkiä tuleekin depressio ja kuolemanpelot.
Ennen siitä käytettiin nimeä maanis-depressiivisyys. Siinä vaihtelevat hyvät, suorastaan kaikkivoipaiset ajatukset itsestä ja omasta elämästä syvän masennuksen ja itseinhon ja itsetuhoajatusten kanssa.
Yleensä toisesta ääripäästä mennään suht hiljalleen kohti toista, mutta on myös mahdollista, että joillakin maniasta depressioon mennään nopeastikin.
Kyseessä voi olla myös jokin akuutti muu kriisi tai ahdistushäiriö. Tällä taustatiedolla ei voi sanoa mitään suoraviivaista.
Mulla pms-oireet tuppaa saada aina siihen tilaan, että mietin itsemurhaa, vaikken normaalisti kovin masentunut olekaan.
Mulla on jatkuva lääkitys, josta huolimatta toisina päivinä olen niin kertakaikkisen maassa, etten jaksa tehdä mitään, hätäsesti saan lapsille ruokaa eteen ja kuivat vaipat, makaan sohvalla ja lapset kattoo videoita. Toisina päivinä taas olen ' normaali' ja jaksan tehdä lasten kanssa asioita kuten pitääkin. Joku päivä taas saattaa alkaa ihan hyvin ja pirteästi, mutta sitten kesken päivää väsähdän täysin, seuraavana päivänä olo on jo ok.
Kuitenkin parempia päiviä ja kausia on enemmän kun noita huonoja ja synkkiä päiviä.
Mutta tuollainen laidasta laitaan vaihtelu on ihan normaalia.
Voi olla akuuttiakin ahdistusta, paniikkia, masennusta.
Kaikille on paljon erilaisia oireita.
Hyvin monet ihmiset ovat nykyään masentuneita, satunnaisesti uupuneita tai vakavasti jatkuvasti masentuneita.