soodapuhdistus hampaille kokemuksia ?
Olisi kiva tietää myös minkä hintaista on Helsingissä ja suoraan ajan vain pelkästään tuohon puhdistukseen.
Monessa oli hinnat hammaskiven poiston yhteydessä hinnat.
Kommentit (24)
Kokeilin, kirveli ja poltteli, sen jälkeen ikenet vuosi verta kuukausia. Omalla kohdalla ei hyvä juttu ollenkaan.
Kannattaa ottaa soodapuhdistus hammaskiven poiston yhteyteen (en tiedä, voiko sitä edes ostaa erikseen), niin saa hampaat kerralla putipuhtaiksi. Soodapuhdistus vie hampaista värjäytymät, mutta siltä ei pidä odottaa sen enempää, esimerkiksi itse hampaan valkaisemista.
Minä kävin hygienistillä 1-2 kertaa vuodessa silloin, kun minulla oli siihen varaa. Ei ole enää, koska kelakorvauksen poistuttua hampaidenhoidon ammattilaisilla käyminen sai jäädä. :(
Tosiaan ens viikolla hammaskiven poistoa ja jos ottaa tuon lisäksi sooda puhdistuksen niin papahtaa
55 e lisää .Ei nyt halpaa lystiä.
Minä otan soodapudistuksen hampaiden puhdistuksen yhteyteen ja kevytvalkaisun. Olen tykännyt.
No purkki ruokasoodaa maksaa kai jotain alle euron? Sekoitan sitä vähän hammastahnaan pari kertaa vuodessa. Kyllä poistaa värjäytymiä kun harjaa muutaman minuutin.
Kiitos vinkeistä .Tuo sooda niin kauheen makuista ,mutta pitää vissiin sitä kokeilla.Paljon laitan sitä hammastahnan joukkoon ? Pitää vissiin huuhdella monta kertaa suu ,että lähtee ällö soodan maku pois suusta.
Vierailija kirjoitti:
No purkki ruokasoodaa maksaa kai jotain alle euron? Sekoitan sitä vähän hammastahnaan pari kertaa vuodessa. Kyllä poistaa värjäytymiä kun harjaa muutaman minuutin.
Tuo vahingoittaa kiillettä. En suosittelisi.
Teen itse semmoisen tahnan soodasta, vedestä ja suolasta, sivelen hampaisiin ja annan vaikuttaa muutaman minuutin. Sitten huuhtelen huolella. En harjaa ennenkuin seuraavana päivänä. En tiedä, johtuuko siitä, mutta mulla on todella valkoiset hampaat, vaikka olen jo keski-ikäinen, ei ole hammaskiviäkään ja hammaslääkärin mukaan mulla on kiille erinomaisessa kunnossa.
Jestas. OIkeestiko kyselette, että vahingoittuuko kiille? Todellakin, jos sitä alatte kotona soodalla putsailla.
Harmi ,että tuota ei saanut näköjään kuin hammaskiven poiston yhteydessä.Tai en ainakaan löytänyt.
Monissa luki 35 -40 e.Tuolla mihin menen poistaa hammaskiveä on tuo 55 e.
Vierailija kirjoitti:
Jestas. OIkeestiko kyselette, että vahingoittuuko kiille? Todellakin, jos sitä alatte kotona soodalla putsailla.
Ihanko totta? Olen pessyt hampaani jo vuosia soodalla ja joskus vaihteeksi hyvällä hammastahnalla eikä niin mitään haittaa hampaille. Itseasiassa sähkökäyttöisellä hammasharjalla ja soodalla sain vuosia vetäytyneinä olleet ikenetkin normaaleiksi eikä ne enää vuoda verta!
Ruokasoodaa saa puoli kiloa parilla eurolla. Ja maistuu karmealle kun söin ruokalusikallisen pävässä. Tosin enemmän moka jos tunsin maun. Oli oma taitonsa saada suuhun ja vettä päälle ilman että ruokasooda kosketti kieltä....
...käytännössä sulki huulilla pää alaspäin, lasi vettä suuna alle ja sotten nostaa yhdessä liikkeessä niin että vesi ja ruokasooda menee kurkkuun koskematta mieleen.
Ei aina onnistunu ja ne 4 kertaa parin vuoden aikana oli karmeita. Se maistuu hirveälle.
Mulla oli tummentumia etuhampaissa, joten kastelin hammasharjan vedellä ja käytin sooda purkissa ja hissukseen hinkuttelin hampaat.
Tästä on nyt 17 vuotta ja eikä ole tarvinnut toistaa. Pikkasen ientä kirveli sen jälkeen, mutta olin tyytyväinen lopputulokseen. Eikä ole hammaslääkärit huomautelleet kiilteen vahingoittumisesta.
Eienää kirjoitti:
Kokeilin, kirveli ja poltteli, sen jälkeen ikenet vuosi verta kuukausia. Omalla kohdalla ei hyvä juttu ollenkaan.
Sinulla taisi olla ientulehdus pohjina?
Teini kävi soodavalkaisussa ja tuli kotiin hampaat loistaen. Mitään energiajuomia jne ei ohjeiden mukaan kannata sen jälkeen juoda.
Muuten homma on sujunut tavallisella hampaiden lankaamisella ja pesuilla. Teini osti kylläkin valkaisevan hammastahnan lisäksi mutta se on hygieniatarvike, joka riittää pitkään eli en valittanut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja jynssäät hammaskiilteen pois hampaista? Se ei kasva enää takaisin jos sen virheen menet tekemään. Sen lisäksi kiilteetön hammas värjäytyy ja tummuu helpommin. On olemassa asioita, jotka pitäisi älytä antaa ammattilaisten tehtäväksi.
Viimeksi lääkäri taisi puhaltaa kiilteeni pilalle ns. soodapuhdistuksella. Käynnin jälkeen hampaiden pinnat ovat tuntuneet karheilta, ja plakkia kertyy helposti, vaikka käytän sähköhammasharjaa vähintään kahdesti päivässä. Olen hoidattanut ja puhdistuttanut hammaskalustoni säännöllisesti hammaslääkärillä, ja aiemmin puhdistuksesta palatessa hampaiden pinnat ovat tuntuneet sileiltä.
Mehiläisen suuhygienisti laittoi jokin viikko sitten hammaskiven poiston jälkeen (oma-aloitteisesti) soodapuhdistuksen. Ihan ok oli sinänsä. Mutta samana iltana kolmeen otteeseen murtui pieniä paloja yhdestä takahampaasta ja yhdestä yläetuhampaasta yksi pieni hiekanjyvän oloinen muru. Myös usean etuhampaan sisäpuolen purupinnat karheat edelleen. Ei noin vuosi sitten tehty pelkkä hammaskiven poisto tuollaista aiheuttanut, joten oletan soodapesun tällä kertaa vaikuttaneen. Hygienisti vielä omituisesti neuvoi, että punaviiniä ei kannata sinä päivänä juoda! 🙄
Masentava kokemus, en jaksanut edes kirjoittaa tuolloin heille päin palautetta, nyt teki mieleni mainita. Ehkä olen väärässä, vanhempi hammasluu hapertunut mahdollisesti muuten vaan.
Olen itse käyttänyt soodaa silloin tällöin kun hammastahna ei tunnu putsaavan kunnolla / riittävästi.
Kokeile harjata itse soodalla ennen kuin menet mihinkään kalliiseen putsaukseen.
Sooda maistuu ikävältä, mutta sen jälkeen voit pestä hampaat tavallisella tahnalla, joten epämukavuus on lyhytaikainen.