Lapset ja kotityöt
Meillä on perheessämme hankala 1 vs 3 tilanne liittyen kotitöihin. Mieheni, lasteni isä, ei ole koskaan osallistunut kotitöihin millään tavalla, koska ne ovat hänen mielestään ikäviä. Hän mielummin käyttää vapaa-aikansa muuten kuin siivoamalla ja pyykkäämällä. Mieheni kanssa olen mielestäni kaikki mahdolliset keinot käyttänyt, jotta saisin hänet osallistumaan, mutta 15 vuoden yhteiselon jälkeen tilanne on edelleen sama. Olen tämän tilanteen jo hyväksynyt, koska ymmärrän, että aikuinen mies, jolta ei ole koskaan lapsuudenkodissa vaadittu minkäänlasita osallistumista kotitöihin, ei niihin aio tarttua aikuisenakaan.
Mutta ongelma ovat nyt 4- ja 6-vuotiaat lapsemme. Haluaisin kasvattaa heidät niin, että ymmärtäisivät, että kotityöt kuuluvat kaikille ja osallistuisivat ikätasonsa mukaisesti kotitöihin. Tässä vaiheessa se tarkoittaisi omien lelujen siivoamista paikoilleen sekä likaisten vaatteiden vientiä pyykkikoriin. Olen kuitenkin tämän asian kanssa kovin yksin, koska lasten isä ei pidä tarpeellisena, että lapset siivoaisivat jälkensä. Toisaalta on myös vaikea perustella lapsille, miksi kaikkien pitäisi osallistua kotitöihin, kun isäkään ei osallistu. Tuntuu hankalalta kehottaa lapsia keräämään likaiset vaatteensa eteisen lattialta samalla kun siinä lojuvat isänkin vaatteet, jotka minä kuitenkin siivoan. En haluaisi, että lapsistani kasvaa yhtä uusavuttomia ja välinpitämättömiä kodinhoidon suhteen kuin isänsä on. Meillä on siis tässä asiassa mieheni kanssa hyvin vastakkainen näkemys siitä, millä tavalla lapsia kasvatetaan.
Miten minun pitäisi mielestänne tilanteessa toimia?
Kommentit (2)
Lapset todennäköisemmin ottavat mallia isästäsi. Jos ovat vielä poikia, niin kahta vahvemmin.
Elit 8 vuotta lusmun kanssa ja sitten päätit tehdä tälle lapsia? Miksi ihmeessä?