Kannattaako Unicefille lahjoittaa?
Mihin rahat oikeasti menevät?
Liityin kuukausilahjoittajaksi päästäkseni sulavammin ohi kampanjoivasta työntekijästään kauppakeskuksessa, mutta ajattelin nyt ottaa selvää kannattaako oikeasti, vai perunko koko homman.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu katoaa nopeasti mutta sanoisin, että 20€ lahjoituksesta ei paljoa päädy kohteeseen.
Näin se vain on! Se 20 euroa kannattaa laittaa perussuomalaisten kansanedustajan Ari ”Brother Christmas” Koposen tilille ja se menee kokonaisuudessaan oikeaan osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu katoaa nopeasti mutta sanoisin, että 20€ lahjoituksesta ei paljoa päädy kohteeseen.
Näin se vain on! Se 20 euroa kannattaa laittaa perussuomalaisten kansanedustajan Ari ”Brother Christmas” Koposen tilille ja se menee kokonaisuudessaan oikeaan osoitteeseen.
Tai jos ei oikeaan, niin ainakin kaikki tietävät, kenelle se menee.
Mä en lahjoita enää juuri mihinkään, koska en usko, että apu menee perille. SPR ja Unicef on pahimpia, raha menee heidän loputtomaan kirstuunsa ja johtajien järjettömiin palkkoihin.
Haluaisin auttaa, mutta oikeasti voi varmistaa avun perille menon vain matkustamalla kriisikohteeseen itse. Muuten et voi olla ollenkaan varma, mihin rahasi ja apusi todellisuudessa menee. Jopa ruoka-avustuksia ryöstetään.
Ja kyllähän moni noihin työntää puoli omaisuuttaan. Työntäköön, jos on varaa. Itse laitan kerran vuodessa 10 e Hyvä Joulumieli -keräykseen, koska haluan uskoa, että raha menee köyhille suomalaisille lapsiperheille ja tunnen ihmisiä, jotka on näitä ruokalahjakortteja saaneetkin. Mihinkään muuhun en laita, en edes Nenäpäivään, vaikka tarinat sydämeenkäyviä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Minä olen kerran perunut, ei siinä mitään ongelmaa ollut. Peruin, kun olin työtön vähän aikaa. Olen tosin taas aloittanut, kun olen töissä taas.
Miten määrittelet sen, että kannattaako, en ymmärrä? Ei se sulle kannata, se on varmaa, mutta ne lapset joita Unicef auttaa hyötyvät.
Lahjoitan myös Punaiselle ristille. Lahjoitan saman verran kuin kirkollisvero on, koska en kuulu kirkkoon, niin tämä on minun "kirkollisveroni".
Unicef ja PR ovat isoja ja tunnettuja järjestöjä, varmasti niissä on on väärinkäytöksiä, turhaa byrokratiaa ja tehottomuutta, mutta uskoisin, että ne ovat kuitenkin parhaasta päästä. Unicef on YK:n järjestö, jos joku ei sitä tiennyt.
Siis pohdin että meneekö suurin osa rahasta oikeasti niille lapsille, eikä järjestön työntekijöiden pussiin.
Kyl ne pelkkiin palkkoihin ja vuokriin menee. Vai onko täällä joku köyhä joka saa unicefilta kuukausittaisen shekin? Aivan. Onkohan niillä sitten jotain leirejä tmv.. silloinkin menee melkein kaikki palkkoihin ja tilakuluihin.
Kannattaa ainakin miettiä, että sinne on lahjoitettu vuosikymmeniä ja tilanne on oikeastaan vain pahentunut. Jokin siinä siis mättää...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin miettiä, että sinne on lahjoitettu vuosikymmeniä ja tilanne on oikeastaan vain pahentunut. Jokin siinä siis mättää...
'
Niinpä.
Jos ne kaikki lahjoitetut miljardit olisivat menneet oikeasti apua tarvitseville, kriisialueilla olisi jo tapahtunut merkittävää parannusta, esim. Aasian maanjäristyksen ja tulvien uhreja voitaisiin auttaa konkreettisesti jälleenrakentamaan asuinalueitaan. Mutta ei, sama kurjuus jatkuu. Ja Afrikka nyt on ihan oma lukunsa.
Kiitos muistutuksesta. Täytyypä laittaa lisää Unicefille ja SPR:lle. Tekevät työnsä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
"Liityin kuukausilahjoittajaksi päästäkseni sulavammin ohi kampanjoivasta työntekijästään kauppakeskuksessa"
Älä nyt herran jestas tuosta syystä liity! Voit ihan hyvin sanoa "ei kiitos" ja jatkaa matkaa tai vaikka huijata, että olet jo lahjoittaja, jos se tuntuu helpommalta. Ei ne sun henkkareita tarkasta.
Minäkin sanon aina," olen jo kuukausilahjoittaja", vaikka en enää olekaan. En minä ,etkä sinä ap, ole heille mitenkään tilivelvollinen! Voit ajatella lisäksi, että nämä feissarit ovat vain palkattuja nuoria, jotka eivät mitenkään ole sitoutuneet ko järjestöön. Se on vain heidän työtään häiritä ohikulkijoita, tokko ovat itsekään mitään kuukausilahjoittajia :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Niinpä.
Jos ne kaikki lahjoitetut miljardit olisivat menneet oikeasti apua tarvitseville, kriisialueilla olisi jo tapahtunut merkittävää parannusta, esim. Aasian maanjäristyksen ja tulvien uhreja voitaisiin auttaa konkreettisesti jälleenrakentamaan asuinalueitaan. Mutta ei, sama kurjuus jatkuu. Ja Afrikka nyt on ihan oma lukunsa.
Millä perustelet, että sama kurjuus jatkuu? Elämä on kehittynyt paljon ja parempaan, kehitysmaissakin. Tietysti sota katkaisee aina hyvän kehityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tätä palkkajankutusta. Eikö järjestöalalla saa nostaa palkkaa tekemästään työstä? Pyhällä hengelläkö sitä pitäisi tehdä? Juuri yksi tuttu oli halukas vaihtamaan viestintäduuninsa yksityiseltä sektorilta kolmannelle ja meinasi tukehtua pullaansa, kun rekryilmoituksia selatessaan tajusi, että palkka laskee ainakin 1500 euroa.
Saa toki. Mutta ihmiset haluavat tukea suoraan hätää kärsiviä, eivätkä palkkoja, vaikka kyseisten henkilöiden työtä tarvitaankin.
Ongelmallista.
Miten ajattelit toteuttaa käytännössä, jos haluaisit esimerkiksi tukea Jemenin lapsia? Lähdetkö vapaaehtoiseksi kriisialueelle itse? Sehän vasta muuten maksaakin. Toki toiset järjestöt ovat parempia kuin toiset, eikä kaikille tarvitse tai kannata lahjoittaa, mutta on uskomattoman naiivia ajatella, ettei sitä avustustyötä tekisi joku ihan todellinen ihminen, joka on todennäköiseti kouluttautunut alalle ja jonka - TADAA - täytyy myös syödä elääkseen.
Niin - siitä huolimatta, että monet ihmiset tietävät tämän, monet eivät mielellään osallistu palkkojen maksamiseen.
Kukin ratkaisee asian omalla kohdallaan, miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Niinpä.
Millä perustelet, että sama kurjuus jatkuu? Elämä on kehittynyt paljon ja parempaan, kehitysmaissakin. Tietysti sota katkaisee aina hyvän kehityksen.
Mutua, mutta mutun pohjalta on itse asiassa tehtävä paljonkin ratkaisuja elämässä.
t. Eri
PS-nuorissa on sama problematiikka kuin kaikissa avustuskohteissa: varmasti nuo poloiset tarvitsisivat apua, mutta paljon mahdollista, että raha ohjautuu vääriin tarkoituksiin ja ehkä vain tukemaan heidän vinoutumiaan.