Olen varmaan sitten luulotautinen mutta kyllä jäi vähän vaivaamaan..
Olen käynyt oireitteni takia 5-6 kertaa julkisen puolen lääkärillä ja nyt sitten viimeisimmällä kerralla sanottiin, että johtuisikohan vaivani henkisestä puolesta. (Sanoi kyllä hienotunteisesti, että ei sillä ja hyvähän se on, että suoraan puhutaan) No onhan se käynyt itselläkin mielessä, mutta jäi silti kaihertamaan mieltä että josko kyseessä olisi kuitenkin eräs syöpä.
Kaikki oireeni täsmää siihen ja yksi oire on vähän sellainen, että sitä ei voi oikein henkisen puolen syyksi laittaa. No näitä en tietenkään muistanut sanoa vastaanotolla koska jännitän aina niin paljon niitä. Minulla oli oireet ylhäällä paperilla, mutta olin sitten siihenkin unohtanut tarkentaa. En kyllä sitten tiedä olisiko nekään tiedot mitään auttaneet, mutta kuitenkin...
Nyt pelottaa että JOS olisikin syöpä ja se huomattaisiin vasta sitten kun on liian myöhäistä.
Rehellisesti, minulla on ollut taipumusta luulotautisuuteen, mutta en ole aiemmin kyllä rampannut lääkärissä sen takia. Tämä vaiva on kuitenkin vaivannut minua jo muutaman vuoden ja ei ole helpottanut, vaikka yleensä jos olen ollut luulosairas niin oireet on hävinneet ja olen unohtanut koko asian.
Tosiaan useampi lääkäri ja läheisetkin ovat sitä mieltä että josko olisi psykosomaattinen vaiva, ja itsekin haluaisin että se olisi, mutta sitten pelottaa että jos kyseessä onkin vakavampaa ja kukaan ei ota tosissaan.
Olen tosiaan jostain syystä sellainen, että sanon mitä tahansa mistä tahansa asiasta niin kukaan ei tunnu ottavan tosissaan ja myöskin minua on jotenkin helppo johdatella ja jyrätä ja minun on vaikea pitää puoliani. Tässä asiassa olen nyt yrittänyt, mutta enhän voi mitään tässä enää tehdä kun useampi lääkäri on sitä mieltä että henkisestä puolesta johtuu. Yksityisellä voisin käydä mutta ei ole oikeen varaa. (Ehkä, en tiedä paljon maksaa.)
Anteeksi tämä sekava sepustus, teki mieli avautua jonnekin ja tässä varmaan olisi auttanut jos olisin kertonut oireet ja mitä syöpää pelkään mutta en halua kertoa tänne, ymmärrätte varmaan.
(Lisäys. Minua ei siis ole lähetetty lisätutkimuksiin toiveestani huolimatta, vaan tutkittu pikaisesti vastaanotolla.)
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksihän upitat tätä? Eihän se kiellettyä ole mutta vähän ihmetyttää? Sain kyllä jo auttavia vastauksia, kiitos vaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksihän upitat tätä? Eihän se kiellettyä ole mutta vähän ihmetyttää? Sain kyllä jo auttavia vastauksia, kiitos vaan. Ap
Ehkä jotakuta muutakin kiinnostaa sama aihe? Et ole varmaan ainoa tässä maailmassa joka painii vastaavien ongelmien kanssa.
Itse entisenä luulotautisena voi kyllä kertoa, että ei ole olemassa sellaista tutkimusta, joka antaisi aapeelle mielenrauhan. Nyt hän ajattelee, että kolonoskopia/tähystys antaisi sen, mutta noin 2 päivää sen jälkeen hän muistaisi tai havaitsisi uuden oireen, joka viittaa siihen, että syöpä onkin vähän muualla, vähän toisessa muodossa, tai vaan jäänyt huomaamatta ummetuksen/ripulin/tossapäivänä syödyn aterian/liiallisen tavallisuuden/lääkärin krapulapäivän takia. Lisäksi hön tajuaisi nopeasti, että jos nyt sattuisikin niin, että tutkimuksen tulos olisi sinänsä luotettava, se on ensi viikolla jo vanha - eli vaikka viime viikolla ei ollut syöpää, se voi koska vaan tulla. Luulotauti (pakko-oireinen (ahdistus)häiriö) toimii sillä tavalla. Siitä ei saa rauhaa sillä, että todistaa olevansa terve.
Se, mikä itselläni lopulta auttoi, oli kun opin ajattelemaan, että no, lopulta en tosiaan olekaan terve, ja sen kanssa eletään tasan sen aikaa kuin eletään - mutta siihen asti kannattaa elää mahdollisimman täysillä, eikä käyttää vähää aikaansa murehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi olet töykeä? Eihän se kiellettyä ole mutta vähän ihmetyttää.
AP, sanoit "vaiva on kuitenkin vaivannut minua jo muutaman vuoden". Jos kyseessä olisi syöpä ja varsinkin hoitamaton syöpä niin kasvaisit jo koiranputkea, lusikka olisi jo nurkassa, olisit potkaissut jo tyhjää...
Ei se kovin vaarallinen voi olla, jos vuosia vaivannut. Tämän sanoo jo järkikin!
- Järjen käyttö ei ole rikos -
Helppoa kuin heinänteko kirjoitti:
Mene yksityiselle ja maksa itse. Monet maksaa turhemmistakin asioista enemmän (esim. Kirkollisvero), jotta saavat mielenrauhan.
Mitä te yllyttätte hul_lua mäessä kun kyseessä ei voi olla kovin vaarallinen tauti koska vaivannut aloituksen mukaan jo vuosia.
Se oire voi jo johtua pelkästään tuosta aloittajan huolesta ja tressistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro meille mikä saa sinut epäilemään syöpää? Voimme yhdessä pohtia asiaa. Ei se sinun henkilöllisyyttä paljasta.
Suolistosyöpää epäilen. Kaikki oireet täsmää siihen, päällimmäisinä vaikea ulostamisvaikeus (ei ummetus) ja satunnainen pahoinvointi ja oksentelu. Ap
Olisi kuol.lut jo siihen jos sulla olisi ollut vuosia suolistösyöpä.
Nyt vähän järkeä näihin hommiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro meille mikä saa sinut epäilemään syöpää? Voimme yhdessä pohtia asiaa. Ei se sinun henkilöllisyyttä paljasta.
Suolistosyöpää epäilen. Kaikki oireet täsmää siihen, päällimmäisinä vaikea ulostamisvaikeus (ei ummetus) ja satunnainen pahoinvointi ja oksentelu. Ap
Mitäs sellainen kuin ruokavalio kuulostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Ap upittaa itse tätä ketju ja syyttää muita upittamisesta.
Koska luulotautiselle ei riitä mitkään mielenrauhaa antavat vastaukset vaikka ap väittääkin saaneensa täältä "rauhoittavia/helpottavia" vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko kirjoitti:
Mene yksityiselle ja maksa itse. Monet maksaa turhemmistakin asioista enemmän (esim. Kirkollisvero), jotta saavat mielenrauhan.
Mitä te yllyttätte hul_lua mäessä kun kyseessä ei voi olla kovin vaarallinen tauti koska vaivannut aloituksen mukaan jo vuosia.
Se oire voi jo johtua pelkästään tuosta aloittajan huolesta ja tressistä.
Nimenomaan. Nimim. Itsekin luulosairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
En ollut mielestäni töykeä. Ihmettelin vain, kun ketju ei ollut edes pudonnut ja kommentoin siksikin ettei luulla että itse upitan, kun yleensä omaa ketjua upitetaan tuolla ”up” sanalla.
Nuo jotkut vastaukset tässä töykeitä on, mutta ei varmaan heilläkään ole pääkopassa kaikki kunnossa. Hulluutta on monenlaista. Ap
Vierailija kirjoitti:
AP, sanoit "vaiva on kuitenkin vaivannut minua jo muutaman vuoden". Jos kyseessä olisi syöpä ja varsinkin hoitamaton syöpä niin kasvaisit jo koiranputkea, lusikka olisi jo nurkassa, olisit potkaissut jo tyhjää...
Ei se kovin vaarallinen voi olla, jos vuosia vaivannut. Tämän sanoo jo järkikin!
Ei kaikki syövät etene hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki syövät etene hetkessä.
Mutkun Janitalla eteni?
Myös outoja vastauksia tässä ketjussa.. Suolistosyöpä etenee tosiaan hitaasti: siksi se onkin niin salakavala. Vaikka olisikin kyse jonkin asteisesta luulotaudista, tähystys luultavasti antaisi mielenrauhan ennemminkin pariksi vuodeksi kuin päiväksi. Vaikka Ap tuossa oireitaan tarkensikin, vähän vaikea tässä on kuitenkin arvioida. Iso laihtuminen nyt ei kuitenkaan ole hyvä merkki, jos ei tosiaan tiedä syytä siihen. Luulisin, että Ap:n kannattaisi ottaa selvää yksityispuolen hinnoista ja sitten yksinkertaisesti päättää, onko järkeä kuluttaa x määrä rahaa tähän asiaan: laskea plussat ja miinukset.
Vierailija kirjoitti:
Eli tuon logiikan mukaan ei voi olla syöpä kyseessä jos oireita on ollut pitkään. Mutta se logiikka pettää. Syöpiä on monenlaisia ja jotkut jatkavat kasvamistaan hyvin hitaasti. Jotkut voivat olla tauolla ja jatkaa kasvamistaan taas uudestaan.
Minulla oli eräs vaiva jonka vuoksi soitin keväällä lääkäriin ja asiaa hoidettiin osittain kunnes se hävisi. Kun vaiva paheni, soitin uutta aikaa lääkärille. Hoitajan logiikka oli sama kuin sinulla; koska vaiva on ollut jo niin pitkään, ei se ole akuutti, joten sain kiireettömän ajan pitkän päähän. Mutta kas vain se olisikin tarvinnut nopean hoidon, koska se oli ollut niin pitkään.
Se, että joku on olemassa joitakin aikoja ei vähennä ollenkaan sen vakavuutta. Jos talo palaa, niin se on palanut vaikka siitä olisi 1 kk tai 10 vuotta. Joihinkin asioihin tottuu, mutta silloin täytyy ottaa se tarkasteluun. Esim ap:n kohdalla miettiä onko oireet sellaisia joihin haluaa apua.
Up