Jos sinut olisi kutsuttu vapaa-ajanviettoon jonnekin missä on joku, jonka kanssa tiettävästi olet katkaissut välisi
Miten suhtautuisit kutsujaan? Kutsuja ei siis ole kertonut eikä antanut ymmärtää, että kys. henkilö on myös pyydetty paikalle.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
No en tykkäisi! Oma äiti just tuollanen.
Mulla ollut jo 17 vuotta välit poikki erittäin väkivaltaiseen isääni joka hakkasi ja nöyryytti mua koko lapsuuteni. Kävi aikuisena ollessani kimppuuni ja pahoinpiteli, tän jälkeen katkoin välit.
Äitini on tän 17 v ajan säännöllisesti yrittänyt tällaisia ylläreitä jossa ”vahingossa” törmäisin isääni, ajattelee naiivisti että sitten tulisi ”sopu”. Mitään sopua ei tule, sillä isäni jatkaa edelleen tuhoisaa käytöstä ja kiistää kaikki tekonsa. En päästä isääni eläämäni enää pilaamaan.Aina jos äitini kutsuu johonkin, joudun sivukautta selvittämään onko koira haudattuna (usein on) ja sit vaan en mene.
Ärsyttää äitini, joka ei kunnioita päätöstäni yhtään ja joka muutenkin puolustaa hakkaaja isää (äitini siis ottaa yhä itsekin pataan täntä ihanalta mieheltään eli isältäni.
Hakkaa isäsi sairalaan ja kuse sen päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut jo 17 vuotta välit poikki erittäin väkivaltaiseen isääni joka hakkasi ja nöyryytti mua koko lapsuuteni. Kävi aikuisena ollessani kimppuuni ja pahoinpiteli, tän jälkeen katkoin välit.
Äitini on tän 17 v ajan säännöllisesti yrittänyt tällaisia ylläreitä jossa ”vahingossa” törmäisin isääni, ajattelee naiivisti että sitten tulisi ”sopu”. Mitään sopua ei tule, sillä isäni jatkaa edelleen tuhoisaa käytöstä ja kiistää kaikki tekonsa. En päästä isääni eläämäni enää pilaamaan.Aina jos äitini kutsuu johonkin, joudun sivukautta selvittämään onko koira haudattuna (usein on) ja sit vaan en mene.
Ärsyttää äitini, joka ei kunnioita päätöstäni yhtään ja joka muutenkin puolustaa hakkaaja isää (äitini siis ottaa yhä itsekin pataan täntä ihanalta mieheltään eli isältäni.
Hakkaa isäsi sairalaan ja kuse sen päälle
Tekisin mieluusti näin mutta ukko on yhä yli 70-vuotiaana iso ja vahva ja hyväkuntoinen, minä taas pieni 155cm nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi aiheuttaa tuollaisen käytöksen? Draaman halu, ilkeys? Ap
Sinunko mielestäsi joku muu pitää jättää kutsumatta, kun olet riidellyt tämän muun ihmisen kanssa? Eikö se nyt ole aika lapsellista?
Ei, mutta olisi kiva tietää jos paikalla on yllättäen ihminen jota en tiettävästi halua ollenkaan nähdä. Tällöin ei tarvitsisi vaivautua paikalle vain ahdistukseen ja alkaakseen valmistella kotiinlähtöä. Ap
Eikö ole mahdollista, että sinulla voisi olla ihan kivaa tuossa vapaa-ajan tapahtumassa kuitenkin? Kyllä minä tavallaan ymmärrän nyt, mitä tarkoitat, paremmin kuin avausviestistäsi. Mutta luultavasti tämä kutsuja pitää teistä kummastakin ja haluaisi saada teidät kummatkin paikalle. Ei välttämättä siksi, että koittaisi paikata välejänne tms. vaan ihan koska ajattelee, että pystyisitte kuitenkin olemaan samassa paikassa yhtä aikaa ilman draamaa.
Isot juhlat jos on, luulisi aikuisten osaavan käyttäytyä. Yhtään pienempi tilaisuus, vaikka illanistujaiset, niin onko se sitten muillekaan kivaa että kahdella on jäätävät välit ja se näkyy vaikka mitään ei sanottaisikaan?
Ongelma sitten, että kumpi jätetään pois. Jospa kaverisi ei halunnut tällaista miettiä ja otti riskin?
Vierailija kirjoitti:
Sisko teki just tätä samaa. Eli suunnitteli näitä väijyjä milloin kenenkin sukulaisen kanssa. Omien sanojensa mukaan tarkoitti hyvää, mutta lähtökohta oli täysin itsekäs.
Lopulta alkoi käydä liian raskaaksi yrittää selvittää ennen mitäkin kyläilyä että kuka siellä tällä kertaa on, eli helpointa oli laittaa välit tauolle myös tämän siskon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin sanoa kutsujalle että seuraavaksi voisi kertoa minulle jos aikoo kutsua sen toisen. Mutta tuskin sanoisin sitäkään, eiköhän kutsujan motiivina ole halu saada molemmat paikalle. Varmaan tiesi että jompikumpi tai molemmat jäävät pois jos tiedätte toistenne kutsuista.
Miksi haluaisi saada molemmat paikalle :o parhaassa tapauksessa tunnelma on jäinen ja epäaito, jos pienessä porukassa pakotetaan toistensa keskuuteen ihmisiä, jotka eivät halua toistensa seurassa. Ap
Riippuu nyt ihan siitä, millainen henkilö tämä olisi. On aika tavalla eri asia, onko hän esimerkiksi väkivaltainen ex, jolle AP on aikanaan hankkinut lähestymiskiellon, vai onko kyseessä joku kaveri, jonka kanssa on kiukuteltu yhdentekevistä asioista teinivuosina ja sitten katkaistu dramaattisesti välit. Ensimmäisessä tapauksessa kutsuja (mikäli tietäisi asioiden taustan) käyttäytyisi huonosti tai todella ajattelemattomasti, mutta jälkimmäisessä AP voisi vaan purra hammasta ja käyttäytyä kohteliaan korrektisti kaikkia, myös kutsujaa ja tätä entistä kaveria kohtaan.
Kasva aikuiseksi.
En ihmettelisi vaikka sinulla olisi välejä poikki suuntaan jos toiseenkin jos tuollaisesta yrität väkisin repiä draamaa.
Sä ap olet rasittava. Mene tai ole menemättä. Jos menet, niin mene rennolla asenteella varautuneena siihen että joku epämukava tyyppi voi olla paikalla. Mieti kestätkö tilanteen ja jos et pysty käyttäytymään, niin skippaa ja tee jotain muuta. Ota riski, tai älä, ihan sama. Jättäisitkö menemästä esim läheisesi hautajaisiin mikäli paikallajoku josta et niin pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin sanoa kutsujalle että seuraavaksi voisi kertoa minulle jos aikoo kutsua sen toisen. Mutta tuskin sanoisin sitäkään, eiköhän kutsujan motiivina ole halu saada molemmat paikalle. Varmaan tiesi että jompikumpi tai molemmat jäävät pois jos tiedätte toistenne kutsuista.
Miksi haluaisi saada molemmat paikalle :o parhaassa tapauksessa tunnelma on jäinen ja epäaito, jos pienessä porukassa pakotetaan toistensa keskuuteen ihmisiä, jotka eivät halua toistensa seurassa. Ap
Kolme vaihtoehtoa: ei tajunnut, halusi hyvää tai halusi kiusata jompaa kumpaa teistä.
Totuus selviää vain kysymällä suoraan.
Mulle kävi noin. Menin tilaisuuteen, olin siellä siihen asti kun porukka alkoi päihtymään ja sitten lähdin. Vaikka ollaan niin aikuisia, niin en uskaltanut luottaa siihen, että tämä tietty ihminen osaa käyttäytyä myös yli promillen humalassa. Mutta täytyy sanoa, että oli ikävä ilta joka tapauksessa.
Hei ap!
Ilmoita kaverille, ettet toivo enää kutsua hänen järkkäämiinsä juttuihin, jos henkilö X on paikalla.
Ja jos sen jälkeen et saa enää kutsua näihin, niin älä suutu asiasta.
Minulla oli kaltaisesi kaveri. Kun häneltä meni jonkun kanssa välit niin koko kaveri-porukan olisi pitänyt sulkea tämä ihminen ulkopuolelle. Hän kiukutteli jos hänet kutsuttiin samoihin juhliin tuon toisen kanssa, mutta kiukutteli myös jos ei kutsuttu, "Koska oltiin valittu tuon toisen puoli". Eli ainoa tyydyttävä ratkaisu olisi ollut jättää tuo persona non grata kutsumatta. Joka muuten käyttäytyi aina asiallisesti tuota kiukuttelevaa kaveriani kohtaan eikä puhunut tästä edes mitään negatiivista vaikka ihmiset kyselivät häneltä mistä tilanne johtuu.
Kutsujalla ei ole velvollisuutta toimittaa kaikille listaa siitä, keitä kaikkia on kutsuttu. Jokaisella vieraalla on mahdollisuus päättää, kuinka kauan tilaisuudessa aikaa viettää.
Omien välirikkojen takia ei voi olettaa, että koko ystäväpiiri jakautuu ja valitsee puolensa.
Itse olen ollut kutsujana tilanteessa, jossa olen kutsunut eronneen pariskunnan molemmat osapuolet. Kun kumpikin on hyvä ystävä, en ala valitsemaan. Jos eivät mahdu samaan tilaisuuteen, tehkööt itse ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kutsuja siis yhteinen tuttavanne, jolla ei ole välit katki siihen jonka kanssa sinulla on?
Kyllä. Ap
Mikä sai sut kuvittelemaan, ettei tätä henkilöä olisi kutsuttu? Jos hänet on kutsuttu ennenkin, miksi ei myös nyt?
Jos mielessäni kävisi pieninkin epäilys, että tämä minun kannaltani ei-toivottu henkilö on kutsuttujen listalla, niin kysyisin kutsujalta, keitä muita hän on kutsunut. Ja jos olemme riittävän hyvät ystävät kutsujan kanssa, niin joko hän tietää välirikosta tai kerron siitä hänelle ja totean, että jätetään kekkerit minun osaltani toiseen kertaan.
Mulla on ystävä jolla on "hauska" tapa kutsua illanviettoihin viime hetkellä yllärinä aina henkilö jonka kanssa minulla on ikävä menneisyys, olemme aikuisia ihmisiä eikä tekemisissä toistemme kanssa eli en minä koe että me missään riidoissa ollaan - ei me oltu ikinä niin hyvissä väleissä että ne voisivat olla millään lailla poikki. Mutta hän on ihminen kenen kanssa puolisoni minua petti ja mieluusti viettäisin ne harvat juhlaillat kyllä jossain muussa seurassakin mutta jostain syystä hän sinne aina vaan ilmaantuu jossain kohtaa iltaa. Ystäväni tietää tämän kaiken ja sanoo itsekin ettei luota tähän tyyppiin mutta ilmeisesti se on somessa hienompaa kun on enemmän ihmisiä joita voi kuviin tägäillä ja esitellä että kylläpä näitä kavereita riittää niin siihen sakkiin pitää sitten haalia kaikki jotka suostuu tulemaan.
Onko tämä välien poikki meneminen persoona- vai yhteiskuntaluokkajuttu? Onko se oikeasti yleistä? Minulla eikä tiettävästi kenelläkään läheisimmistä ystävistäni ole tullut eteen tilannetta, että asiakseen olisi katkaistu välit jonkun kanssa niin, että ei samaan tapahtumaan voitaisi osallistua. Kyllähän sitä joskus tulee pieniä erimielisyyksiä ystävien ja sukulaisten kanssa ja yhteydenpito jää elämäntilanteisiinkin liittyvistä syistä vähemmälle, mutta en ihan rehellisesti ole koko 40-vuotisen elämäni aikana riidellyt kenenkään kanssa sillä tavalla, että jompikumpi olisi asiakseen blokannut toisen elämästään tai tehnyt mitään julkista välirikkoa. Minusta tällainen, anteeksi vain, on aika keskenkasvuisen kuuloista.
Kysy suoraa,onko X tulossa.Et mene,jos tuntuu pahalta.
Eivät nämä olleet juhlat ollenkaan, vaan rento ja pienimuotoinen illanvietto. Ei mikään sellainen tilaisuus, jossa voi välttää kontaktia istumalla eri pöytään mahdollisimman kauas. Ap