Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keskituloisella on enää varaa ostaa edes ok-kivaa asuntoa Helsingistä?

Vierailija
01.07.2019 |

Olen ostamassa omaa asuntoa puolisoni kanssa, koska vuokrat ovat Helsingissä todella korkealla, nyt maksamme peruskaksiosta Herttoniemessä 1300 e. Mieluummin maksan samaa summaa lyhentämällä omistuasunnon lainaa.

Mutta olen nyt vasta tosissaan tajunnut, miten saavuttamattoman kallista asunnon ostaminen pk-seudulla on.

Meidän molempien kuukausipalkka on 3500 tienoolla ja se on mielestäni ihan ok palkka. Haluamme siistin ja kivan kaksion parvekkeella, ei mitään kummallista. Ja haluan ostaa asunnon alueelta josta molemmat tykkäävät, koska muuten pysymme mieluummin vuokralla. Olemme autottomia, joten haluaisimme kuitenkin pysyä kohtuullisen matkan päässä keskustasta. Keskustan tienoo nyt on tietenkin poissuljettu. Mutta kun hinnat pysyvät koholla vaikka menisi vielä kauemmaskin.

Autottomalle kohtuullisen matkan päässä olevat lähiöt, esimerkiksi Herttoniemi ja Espoosta Haukilahti ja Tapiola, ovat käytännössä jo liian kalliita. Esimerkiksi uudiskaksio Tapiolassa voi maksaa melkein 400 000 ja vanhoistakin pyydetään lähes 300k. Herttoniemessäkin pyydetään jo tyydyttäväkuntoisista kaksioista tuon 300k tai yli.

Saimme lainalupauksen 300 tuhannen lainaan mutta emme halua ottaa noin isoa, jos koronnousu uhkaa. Ja muutenkin mielestäni on vain järjetöntä maksaa peruskaksiosta noin paljon. Hertsikkakin on lähinnä nyt "in", sehän on peruslähiö jossa ei ole mitään ihmeellistä, vaikka ihan viihtyisä onkin.

Kysymys kuuluu: mitä järkeä tässä on? Mihin se johtaa, jos vain rikkaat ja asuntosijoittajat pystyvät ostamaan kohta asuntoja Helsingissä n. 10 km säteellä keskustasta? Mitä järkeä on maksaa mielikuvista ja trendeistä hirveitä omaisuuksia?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moccamaster kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varaa ostaa sieltä missä haluan asua. Siksi tulen jatkossakin asumaan vuokralla. En ole valmis muuttamaan lähiöihin vain päästäkseni velkavankeuteen.

Asuntovelkavankeus loppuu aikoinaan, vuokravankeus ei milloinkaan.

En koe olevani mitenkään vankina, kun maksan vuokraa. Nautin siitä, että voin lyhyellä varoitusajalla vaihtaa kotia, jos vaikka naapuriin muuttaa ikäviä tyyppejä.

Ja jos jääkaappi hajoaa, niin vuokraisäntä maksaa, niinkö?

Syytä olisi, kun sen verotuksessa saa vähentää.

Nyt pointtina oli kuitenkin, että minulla ei ole varaa ostaa asuntoa sieltä, missä haluan asua. Vuokralla asuminen on tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto.

Vierailija
42/42 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, meillä oli varaa ostaa 5 v. sitten hyväkuntoinen kolmio omalla saunalla ja isolla parvekkeella Pohjois-Helsingistä. Talo rakennettu 2000-luvulla. Tykkäämme alueesta, koska se on rauhallinen, lähellä on ulkoilumaastoja, puolisolla vaihdoton työmatka ja itsellä 15 min kävelymatka töihin. Keskustaan pääsee bussilla +/- 30 min. Taloyhtiössä vapautuvat asunnot menevät kaupaksi nopeasti, samoin vuokralaisia on ollut helppo löytää, joten ei olla ainoita, jotka tykkää.

Kummallakaan meistä ei ole koskaan ollut noin hyvät palkat kuin teillä, vaan +/- 1 000 € / kk huonommat. Säästettiin tavoitteellisesti ASP-tilille jo opiskeluajoista asti, asunto ostettiin vähän ennen mun valmistumista. Lainanlyhennyksen jälkeen jää rahaa vielä sijoittamiseen ja "huvisäästämiseen". Niin että jos oikeasti haluatte, niin uskon, että teillä on mahdollisuus kivaan omistusasuntoon Helsingissä. Käykää rohkeasti katselemassa eri alueita! 

Täyttä asiaa. Asuntoa ei noin vain osteta. Se ansaitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla