Kuinka herkästi masentunut joutuu osastolle?
Haluaisin tietää.
Tilanne on se, että olen 27v nainen, aloitin terapian puoli vuotta sitten. Nyt terapeutti lomalla reilun kuukauden. Minulla on 2,5v lapsi. Masennuskausia tulee ja menee, itsetuhoisuutta on ja itsemurha-ajatuksia, yleensä kyllä pääsen niistä ajan mittaan yli - kunnes tulee seuraava. Nyt taas ahdistaa ja masentaa niin paljon että en kestä. Terapeutti sanoi, että voisin hakeutua johonkin psykiatriakeskukseen/akuuttipsykiatriaan tms. hänen loman aikanaan, jos siltä tuntuu. En kuitenkaan halua mihinkään osastolle, haluan vain jutella jonkun kanssa, koska selkeästi terapeutin loma ahdistaa kovin. Säälittävää, miten tulen ikinä toimeen ilman häntä :'D
Kertokaa, Mitä vaihtoehtoja tilanteessani on? Pääsenkö johonkin juttelemaan, joudunko heti osastolle vai kuinka? En ole ikinä uskaltanut hakeutua sairaalaan, vaikka olen usein itsemurhaa miettinyt ja yrittänyt sitä joskus toteuttaakin, mutta mieheni on joka kerta päässyt väliin....
Kommentit (20)
Tämän on pakko olla trolli. Soita auttavaan puhelimeen.
https://www.mielentie.com/tukipuhelin3?utm_campaign=Tukipuhelin&utm_sou…
Käsi vaan vapisee kun pistelee aamupalaa poskeen. Kovat on lääkkeet.
No huonosti pääsee, vaikka itkien vaatisi. Kokemusta lähipiiristä. Itsetuhoisuutta kannattaa esittää niin ehkä pääsee suljetulle.
Noniin, En siis todellakaan halua mihinkään osastolle, olen alusta asti toitottanut sitä että kaipaan keskusteluapua ym. Lääkkeet on kunnossa ja niistä on ollut hyötyä. Kiitos kommenteistanne ja toivottavasti oikeasti osastolle haluavat sinne pääsisivät. Ja tämä ei ollut trolli.
Ap
Minä olin 5 viikkoa suljetulla osastolla masennuksen takia.
Osastolle joutuu (tai paremminkin pääsee) jos on akuutti vaara että vahingoittaa itseään tai muita. Jos olet saanut terapeutiltasi yhteystiedot mistä pyytää apua tarvittaessa, soita sinne ja kysy löytyykö keskusteluaikaa terapeutin ollessa lomalla. Jos et saa aikaa, on sulla tilaisuus harjoitella omin avuin pärjäämistä. Tee rentoutusharjoituksia (netistä löytyy ohjeita erilaisiin hengitys/ mielikuvaharjoituksiin). Kirjoita tunteitasi, kehon tuntemuksia ja ajatuksiasi paperille, sekin auttaa. Harjoittele siirtämään ajatuksesi mukaviin asioihin ja huomaat miten voit omilla ajatuksillasi vaikuttaa tunnetiloihisi. Itseluottamus kasvaa kun huomaat miten voitkin itse auttaa itseäsi vaikeiden tunteiden vallatessa sinut.
Minulla vakava masennus ja traumaperäinen stressireaktio, osastolle vietiin vasta kun viilsin ranteet auki, siellä vierähtikin sitten 2kk ja nyt on terapiaa kerta viikkoon. Tätä odottelin 8kk
Vierailija kirjoitti:
Osastolle joutuu (tai paremminkin pääsee) jos on akuutti vaara että vahingoittaa itseään tai muita. Jos olet saanut terapeutiltasi yhteystiedot mistä pyytää apua tarvittaessa, soita sinne ja kysy löytyykö keskusteluaikaa terapeutin ollessa lomalla. Jos et saa aikaa, on sulla tilaisuus harjoitella omin avuin pärjäämistä. Tee rentoutusharjoituksia (netistä löytyy ohjeita erilaisiin hengitys/ mielikuvaharjoituksiin). Kirjoita tunteitasi, kehon tuntemuksia ja ajatuksiasi paperille, sekin auttaa. Harjoittele siirtämään ajatuksesi mukaviin asioihin ja huomaat miten voit omilla ajatuksillasi vaikuttaa tunnetiloihisi. Itseluottamus kasvaa kun huomaat miten voitkin itse auttaa itseäsi vaikeiden tunteiden vallatessa sinut.
Kiitos🧡🧡
Oon ollut 15vuotiaana 9kk psykiatrisessa sairaalahoidossa vaikean masennuksen ja kodin ongelmien takia. Kyllä pitää olla painava syy jotta joutuu/pääsee sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 5 viikkoa suljetulla osastolla masennuksen takia.
Puppua ei nykyään osastolla masennuksen takia pidetä 5 viikkoa.
Kyllä sinne pääsee, kun pyytää. Sanot vaan, että nyt on tosi kyseessä koska junarata kutsuu muuten.
Tai sukulaisesi soittavat sulle ambulanssin 112 kautta.
Terapiaa saa jos on varaa yksityiseen. Kunnalliselta saa terapiakäynnin noin 2-3kk välein (näin ainakin Turussa). Osastolle ei pääse/joudu helpolla. Itsemurhayrityksen jälkeenkin sairaalasta passittavat vain kotiin, eikä osastolle.
Tässä lista josta soittamalla voi saada apua eli
https://www.puheet.net/auttavat-puhelimet-suomessa/
Olen ollut samassa tilanteessa ja muistaakseni soitin kahteen kolmeen paikkaan.
Älä jää muuten kotiin vaan lähde ihmisten joukkoon. Kotona tilanne vain pahentua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne pääsee, kun pyytää. Sanot vaan, että nyt on tosi kyseessä koska junarata kutsuu muuten.
Tai sukulaisesi soittavat sulle ambulanssin 112 kautta.
Ap EI HAlUA osastolle! Eikä sinne väkisin ketään laiteta jos ei ole vaaraksi itselleen tai muille.
Minä hakeuduin terveyskeskukseen akuuttien its emu rha-ajatusten takia. Lääkäri kyllä pohti ääneen, uskaltaako minut päästää kotiin, mutta vakuudeksi riitti oma ilmoitukseni siitä, etten aio tehdä itselleni mitään. Pääsin kotiin enkä "joutunut" osastolle tai tarkkailuun, vaikka kerroin kysyttäessä että minulla oli konkreettisia ajatuksia tavoista, joilla voin vahingoittaa itseäni.
Akuutti psykiatrinen hoito voi tarkoittaa esimerkiksi psykiatrista päivystystä, jossa voi päästä psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille jo saman päivän aikana, ei siis välttämättä mitään osastohoitoa. Osastolle pääsemiseen on aika korkea kynnys.
Kuten edellä sanottiin, akuuttihoitoa voi olla vaikkapa päiväsairaala, jonne siis voi mennä päivisin ja yöksi mennään kotiin. Se ei ole suljettu paikka ja ympärivuorokautistakin hoitoa on mahdollista saada avo-osastolla. Mutta tosiaan osastolle pääseminen on vaikeaa, eli pelkäät turhaan sinne joutumista. Kysy päivystyksestä rohkeasti, millaista akuuttihoitoa on saatavilla. Ehkä voisit saada vaikkapa tihennettyjä keskusteluja ps. hoitajan kanssa pari kertaa viikossa.
Itselläni oli vakava itsemurhayritys, jonka jälkeen olin ensin teho-osastolla. Ennen kotiuttamista tehtiin psykiatrinen arviointi, jossa katsotaan, voidaanko päästää kotiin. Pyysin psykiatrilta lähetettä psykiatriselle osastolle. Hän sanoi kirjoittavansa akuuttilähetteen. Odotin muutaman viikon, eikä mitään kuulunut. Lopulta pyysin lähetettä yksityiseltä psykiatrilta ja pääsin osastolle, jossa olin yli kaksi kuukautta.
Tsemppiä aloittajalle! Hienoa kuitenkin, että terapiasuhteestasi on sinulle paljon apua.
No et tosiaan pääse osastolle sillä, että masentaa/ahdistaa/ silloin tällöin on itsemurha-ajatuksia. Itse "pääsin" osastolle siinä kohtaa, kun jo tein jotain itselleni.
Ei sinne noin vaan oteta, todellakaan.