Jos hyttynen pistää hiv-postitiivista ihmistä ja sitten minua, voinko saada tartunnan?
Miten on? Olen vähän huolissani kun näitä hiv-ihmisiä on tänne otettu melko reilusti viime aikoina.
Kommentit (14)
HIV ei leviä hyttysten välityksellä, eli et voi saada tartuntaa.
(mitä helvetin hiv-ihmisiä???? Anna mun kaikki kestää...)
Jänisruton tai nivelrokon voit sen sijaan saada joten varmuuden vuoksi kannattaa eristäytyä koppiin jonne ei hyttysetkään pääse.
Tämähän oli 80- luvulla kauhuskenaario, joka osoittautui vääräksi.
HIV vaatii vahvemman verikontaktin.
Voi tarttua, mutta mahdollisuudet tuolle sen kuuluisan lottovoiton luokkaa
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan sen tietää mitä tuo ap tarkoittaa hiv-ihmisillä. Suomeen on päästetty suomalaisia ukkoja jotka on käynyt Venäjällä naisissa. On kyllä ällöttävää. Rajat kiinni! Ei päästetä tänne hiv-ihmisiä! Pakolliset hiv-testit rajoille!
Et voi. Hi-virus kuolee heti joutuessaan ilman kanssa kosketuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan sen tietää mitä tuo ap tarkoittaa hiv-ihmisillä. Suomeen on päästetty suomalaisia ukkoja jotka on käynyt Venäjällä naisissa. On kyllä ällöttävää. Rajat kiinni! Ei päästetä tänne hiv-ihmisiä! Pakolliset hiv-testit rajoille!
Yksin/ukkoporukalla Thaimaahan matkustaville mashanpaluukielto!
No et tietenkään voi! Ajattele nyt itsekin mikä olisi hiv tilanne jos se hyttysenpistosta leviäisi!
Vierailija kirjoitti:
Voi tarttua, mutta mahdollisuudet tuolle sen kuuluisan lottovoiton luokkaa
Ai sinullahan on jotain ihan uutta tietoa. Varmaan joku superhiv?
Arabimaat tai Irak ja Afganistan eivät ole riskimaita hivin suhteen. Jos tulijoilla tarkoitetaan niitä.
Jos spekuloidaan teorialla, niin tänne otetut ihmiset testataan tarkkaan ja lääkitään. Lääkitty hiv ei tartu. Eikä se virus pomppaa tarttuvaksi, vaikka lääkkeitä jäisi ottamattakin. Se on vähän hitaampi prosessi ja huomataan, ennen riskirajoja. Niin tulijat on kattavasti tutkittu, eli heidän tilanne tiedetään. Ongelma on ihmiset, jotka eivät tiedä statustaan.
Senverran normaalia tuo paljaalla vetely vieraiden kanssa näyttää olevan monella, että ihmettelen miten meillä ei ole jo epidemiaa päällä. Vaikka mistäs sen tietää, jos alkuun oireeton.
Tässä taas tyylikkäästi ulkoistetaan ongelma, joka on ollut olemassa jo ennen mitään "tulijoita". Tyypillisin hiv:n kantaja Suomessa on keski-ikäinen heteromies, joka on saanut tartunnan itärajan takaa "työmatkalla". Aiheesta löytyy tilastoja.
Teoriassa kyllä, mutta se on häviävän, häviävän pieni mahdollisuus. Käytännössä on kymmeniätuhansia kertoja todennäköisempää, että saat spontaanin eteisvärinän ja kuolet siihen.
Viruskonsentraation pitäisi olla todella suuri ja hyttysen suuosiin jääneen veren todella tuoretta ja sittenkin sinulla pitäisi olla valmiiksi niin polvillaan oleva immuunivaste, että HIV ei olisi enää sanottava ongelma siinä konkurssissa.
Itse asiassa sait juuri tartunnan kun teit tämän aloituksen. Onneksi olkoon vaan.