Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain 38-vuotiaana ammattikouluun opiskelemaan

Vierailija
30.06.2019 |

Kun ei vaan enää kertakaikkiaan kiinnosta hoitoalan hommat :-(

Ajattelin, että amis on realistisin polku täysin uusille urille. Tavoitteeni on saada kuvataidealan perustutkinto, jonka saan toivottavasti suoritetuksi ennen kuin 40 on mittarissa. Sitten jatkan uraa eteenpäin jossain muussa opinahjossa, jos intoa riittää.

Mietin vaan, että onko kuinka tavallista, että 2. asteen opinnoissa on tällaisia liki 4-kymppisiä hamppareita? Sote-alalla jopa 5-kymppiset amisopiskelijat ovat arkipäivää, mutta mites noilla muilla aloilla..? Onko ne sitten enemmän mt-kuntoutujatyyppisiä vai vakavasti opiskelevia alanvaihtajia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin myös alaa.

Aiempi tutkintoni on taiteen maisteri. Kohta valmistun sairaanhoitajaksi.

Hoitoalan töitä olen tehnyt jo nyt Ruotsissa ja valmistumisen jälkeen lähden Norjaan töihin.

Työllistyminen tuo varmuutta taiteilijankin elämään.

Juu, minulla kuvio menee nyt toisin päin. Kuten sanottu, taiteen maisterit hakeutuvat suht hanakasti sote-alalle työllistymisen toivossa, mutta minä haluan suuntautua taidealalle puhtaasti henkisen pääoman kartuttamiseksi. Vaikka sitten palaisinkin sh:n hommiin, niin olenpahan päässyt toteuttamaan itseäni oikein kädet savessa. Hoitotyön koen tällä hetkellä mekaanisena puurtamisena, joka ainoastaan ottaa, vaan ei anna mitään.

Millä aiot elää?

Vierailija
22/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipusesta voi katsoa minkä ikäisiä on hyväksytty. Oma lapseni pääsi juuri vähän erikoisempaan opintoon amikseen ja siellä on 10 alle 18-vuotiasta ja ainakin 10 yli 30-vuotiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh minkä alan valitsit, onnea vaan! Voin kertoa että taide ei elätä kunnolla, eli jos et ole rikas joudut tekemään jotain muutakin, että saat laskut maksettua, ellet siis suostu kituuttamaan tuilla. Sanon tämän kokemuksesta. Suomessa puhtaasti taiteella elää muutama henkilö, loput eivät. Toivottavasti keksit siis jonkun keinon työllistää itsesi.

Vierailija
24/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ammattikorkeakoulussa on paljon vanhempia opiskelijoita. Olen itse yli 40 -vuotias ja meidän ryhmässä on vanhin opiskelija 63 -vuotias. Kaikenikäisiä siis löytyy. Itse olen rekkakuski ja lähdin opiskelemaan tradenomiksi. Jos intoa riittää, niin jatkan siitäkin vielä eteenpäin. 

Vierailija
25/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen toista tutkintoa 47-vuotiaana. Sen lisäksi. Jotenkin outo ajatus, että jatkossakaan lopettaisin itseni kehittämisen.

Vierailija
26/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat mielenterveyskuntoutujia niin kuin sinäkin.

Vierailija
27/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalaa jaksava kirjoitti:

Mielenterveyskuntoutujissa ei ole mitään pahaa, ja sellaiseksi päädyn ennen pitkää minäkin, ellen tee välillä jotain muutakin kuin tuota hoitoalan ankaraa raadantaa..

Muille kyselijöille tiedoksi, niin aion rahoittaa opinnot sh:n hommilla, joissa saan kk:n palkan helposti kokoon n. 2 viikon työtunneilla.

Ap.

Vierailija
28/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
29/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyskuntoutujissa ei ole mitään pahaa, ja sellaiseksi päädyn ennen pitkää minäkin, ellen tee välillä jotain muutakin kuin tuota hoitoalan ankaraa raadantaa..

Muille kyselijöille tiedoksi, niin aion rahoittaa opinnot sh:n hommilla, joissa saan kk:n palkan helposti kokoon n. 2 viikon työtunneilla.

Ap.

Et ole tilivelvollinen kenellekään.

Alat vain elämään itsesi näköistä elämää. :)

Terveisin aiemmin kommentoinut hoitoalalle valmistuva TaM.

Vierailija
30/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap, ymmärrän sinua täysin. Sama mielessä itsellä, 39.v. Tosin meinasin uskaltaa hakea suoraan taiteen korkeakoulututkintoon. Ei vaan pää kestä tätä nykyistä työtä. Meillä on vaan tämä yksi elämä, todellakaan ei kannata tuhlata sitä mihinkään joka ei tuo itselle merkitystä!

Koen, että sinulla (ja itsellänikin) on suorastaan etu, että on jo ammatti johon voi turvautua jos tulee heikot ajat taiteen parissa.

Tsemppiä!

Vierailija
31/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit valinnut sähkö/automaatio/putkimieslinjan. Siellä on aikuispuolella neli- ja viiskymppisiä opiskelijoita jotka ilmeisesti työllistyvät ihan kohtuullisesti. Eläkeikäsiäkin on opiskelijoissa. Jotkut tietenkin opiskelevat vain omasta mielenkiinnosta mutta se on eri juttu.

Vierailija
32/36 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijaksi kirjoitti:

Moi ap, ymmärrän sinua täysin. Sama mielessä itsellä, 39.v. Tosin meinasin uskaltaa hakea suoraan taiteen korkeakoulututkintoon. Ei vaan pää kestä tätä nykyistä työtä. Meillä on vaan tämä yksi elämä, todellakaan ei kannata tuhlata sitä mihinkään joka ei tuo itselle merkitystä!

Koen, että sinulla (ja itsellänikin) on suorastaan etu, että on jo ammatti johon voi turvautua jos tulee heikot ajat taiteen parissa.

Tsemppiä!

Kiitos tuhannesti ❤️ Ajatukseni kirjaimellisesti :)

Vierailija
33/36 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin myös alaa.

Aiempi tutkintoni on taiteen maisteri. Kohta valmistun sairaanhoitajaksi.

Hoitoalan töitä olen tehnyt jo nyt Ruotsissa ja valmistumisen jälkeen lähden Norjaan töihin.

Työllistyminen tuo varmuutta taiteilijankin elämään.

Juu, minulla kuvio menee nyt toisin päin. Kuten sanottu, taiteen maisterit hakeutuvat suht hanakasti sote-alalle työllistymisen toivossa, mutta minä haluan suuntautua taidealalle puhtaasti henkisen pääoman kartuttamiseksi. Vaikka sitten palaisinkin sh:n hommiin, niin olenpahan päässyt toteuttamaan itseäni oikein kädet savessa. Hoitotyön koen tällä hetkellä mekaanisena puurtamisena, joka ainoastaan ottaa, vaan ei anna mitään.

Minä tein samoin nelikymppisenä, eri alalta tosin. Olin uupunut, jos en ihan loppuunpalanut ja käytin luovan alan opintoja taideterapiana itselleni. Se toimi oikein hyvin. Ryhmässä oli myös ikäiseni sairaanhoitaja samasta syystä vetämässä henkeä alalta ja aikomuksena palata takaisin hoitotyöhön. Ei tuo kovin tavatonta ole, että juuri tässä iässä on puristettu kaikki mehut irti ja huono ilmapiiri tehnyt tehtävänsä. Ilmapiiri ja ihmisten ajaminen on niin kallis tikki yhteiskunnalle, että en ymmärrä miksi siihen ei puututa. Siihen päälle vielä työpaikkakiusaajat joiden edessä ollaan yhtä voimattomia kuin alakoululaisten kiusaajien.

Nauti vaan täysillä opiskelusta! Se tekee sinulle takuulla hyvää mihin tahansa sen jälkeen suuntaatkin.

Vierailija
34/36 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä yksi hoitaja joka aloittaa AMK opinnot ihan eri alalla 37 vuotiaana. Olen aivan varma että luokalla tulee olemaan muitakin yli 30 vuotiaita.

Vierailija
35/36 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei ole esteenä, mutta alan työllistämisaste voi olla. Toki jos käytät opintoja tuulettumiseen tai haet reittiä esim taideterapeutin, toimintaterapeutin tms opintoihin niin tuo on siihen ihan hyvä ponnahduslauta. Tsemppiä opintoihin 👍

Vierailija
36/36 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä ei ole esteenä, mutta alan työllistämisaste voi olla. Toki jos käytät opintoja tuulettumiseen tai haet reittiä esim taideterapeutin, toimintaterapeutin tms opintoihin niin tuo on siihen ihan hyvä ponnahduslauta. Tsemppiä opintoihin 👍

Vain Suomessa opiskellaan harrastuksena tutkinto ja vielä valtion piikkiin. Eikä ilmeisesti näitä "tuulettujia" edes hävetä... No onneksi kovat ajat on tulossa. AP voisi harrastaa sitä taidetta ihan omillaan, mutta toisaalta eipä tuolta alalta kukaan työllisty niin ihan sama kait se on kuka siellä opiskelee.