Ilmanvaihtokoneen huoltotarkistus, kuka tekee?
Haluttaisiin tarkistaa onko ilmanvaihtokoneen kaikki säädöt kohdallaan. Kuka tuollaista palvelua tekee?
Kommentit (8)
Ei kukaan. Toki jonkun voi saada käymään ja laskuttamaan siitä useamman satasen mutta ne säädöt voi olla senkin jälkeen pielessä. Parasta on perehtyä itse asiaan ja laitteen käyttöohjeeseen ja tutkia niitä säätöjä ja niiden vaikutuksia.
Meillä on walloxin ilmanvaihtokone. Ohjekirja tuli koneen mukana ja netistäkin löytyy. Lvi-asentaja asensi ja laittoi 10v sitten kaikki kohdilleen. Ihan mielenkiinnon vuoksi olen itse perehtynyt lukemiin ,mitä niiden kuuluu olla ja kaikki on niinkuin pitääkin. Laitan sillointällöin lukemat ylös vertailua varten. Joskus, jos olen jotain epäillyt ,kilautan wallox asiantuntijalle. Ei ole vaikeaa näin 72- vuotiaalle muorillekkaan.
LVI-liikkeet tekevät huoltoja.
Jos ilmanvaihtokone on lämmöntalteenotolla, ja järjestelmässä on siis tulo- ja poistopäätteitä, on tärkeää että mitataan jokaisen päätelaitteen tulo- tai poistovirtausarvot. Ne säädetään suunnittelijan antamiin arvoihin. Nämä eivät yleensä muutu käytössä, ellei joku mene erikseen säätämään päätelaitetta.
IV-kanavat suositellaan puhdistettaviksi 10 vuoden välein. Tästä työstä saa kotitalousvähennyksen. Hyvin usein tässä yhteydessä mitataan ilmamäärät.
IV-koneen suodattimet vaihdetaan 1-2 kertaa vuodessa.
Mitä huoltotarkistus tarkoittaa kysymyksessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on walloxin ilmanvaihtokone. Ohjekirja tuli koneen mukana ja netistäkin löytyy. Lvi-asentaja asensi ja laittoi 10v sitten kaikki kohdilleen. Ihan mielenkiinnon vuoksi olen itse perehtynyt lukemiin ,mitä niiden kuuluu olla ja kaikki on niinkuin pitääkin. Laitan sillointällöin lukemat ylös vertailua varten. Joskus, jos olen jotain epäillyt ,kilautan wallox asiantuntijalle. Ei ole vaikeaa näin 72- vuotiaalle muorillekkaan.
S'oon Vallox.
Ap varmaan tarkoittaa ilmamäärien tasapainotusta tuolla ”huollolla” toivottavasti on vaihtaneet suodattimet, koska jos tulosuodatin likaantuu nopeammin kuin poisto ja aiheuttaa alipaineen asuntoon
Minä voin rassata ilmanvaihtokoneen ja emännän samalla kertaa.