Kyllä te nuoret naiset olette tosi konservatiivisia hautajaisvaatteiden suhteen
Isäni hautajaisssa ei kaikilla ollut todellakaan kokomustaa. Miehillä oli solmioitakin vaikka mitä väriä, ei räikeitä kuitenkaan ja harmaita ja tummansinisiä pukuja. Ei se minua haitannut, mutta kävi mielessä, että kuinkahan vauva.fi tästä kauhistuttaisiin. Naisilla oli tummansinistä, valkoista ja violettia mustan lisäksi. Yhdellä vanhojen ihmisten palstalla joku laittoi kuvan mustavalkoisesta mekosta ja kysyi, voiko tämän laittaa hautajaisiin. Kaikki vastasivat, että tottakai voi. Miksi vauvalla ollaan tässäkin niin ehdottomia ja tarkkoja, kun edes uskovaiset ei ole - isäni oli seurakuntaihmisiä ja hautajaisissa heitä oli runsaasti, aika harva oli oikeastaan ihan täysin mustissa.
Kommentit (5)
Olin alkukesästä ristiäisissä, joissa suurimmalla osalla miespuolisista vieraista oli päällään farkut ja bändi t-paita. Naisilla oli jotain halpoja makkarankuori-bilemekkoja. Tupakka haisi ja moni räpläsi kännykkää jopa kesken tilaisuuden. Pappi luikki pakoon hyvin äkkiä.
Kyllä se etiketti ohjaa juhlapukeutumista.
Hautajaisissa miehillä tulee aina olla tumma solmio.
Kannattaisi muistaa, että,pukeutumisella kunnioitetaan juhlaa ja hautajaissa vainajaa ja omaisia.
Nykyihmisillä ei ole enää käytöstapoja. Ja miten olisikaan, kun niitä ei opeteta kouluissa eikä kotona.
Isäni hautajaisissa vieraiden keski-ikä oli reippasti yli 60. Eli suurin osa noista "epäkunnioittavista nykyihmisistä" oli eläkeikäisiä luterilaisia uskovaisia, isän kirkkokuorokavereita yms. Nuorilla lapsenlapsilla (yli 20 vuotiaita) oli mustat puvut ja mustat solmiot. Lapsia ei ollut ketään, ei edes teinejä.
Itse asiassa aapeen näkemä etiketti - missä voidaan käyttää myös valkoista, violettia, harmaata ja tummia värejä - on sitä kokomustaa vanhempi.
Aikanaan oli tarkaan säädelty, kuka mitäkin värejä käyttää, ja se kokomusta oli varattu lähipmaisille. Suruharsot leskelle. Seuraavaksi läheisemmät saivat käyttää myös valkoista , violettia ja harmaata hautajaisissa, lähiomaisetkin hautajaisten jälkeen. Sitä kauemmat muita tummia värejä.
Ja violetti on tietysti joukossa siksi, että se on liturgisesti surun ja katumuksen väri.
Perinteet, etiketti ja kunnioitus. Näillä erotellaan arki ja ”juhla”.