Lapsi 11v hoitaa ja lenkkeilyttää kesätyökseen koiria, erään perheen äiti käski hoitaa lapset samaan rahaan
Tämän perheen kanssa oli sovittu alunperin että lapsi ulkoiluttaa koiria tunnin mittaisen lenkin tiettyyn rahaan joka päivä. (3€/ lenkki) Lapsi kertoi että tämä perheen äiti on nyt tunkenut 4- ja 6-vuotiaat mukaan lenkille ja käskenyt samaan rahaan vahtia heitä sen lenkin ajan. Tyttö haluaisi keskittyä siihen koiran ulkoilutukseen ilman matkaa hidastavia lapsia. Varsinkin tuo 4v saattaa heittäytyä vaikka autotielle ja alkaa huutamaan yhtäkkiä, joten onhan tuossa myös valtava vastuu.
Lisäksi on sen takia myöhästynyt seuraavasta ulkoilutusreissusta toisen koiran kanssa. Tyttö yritti ottaa asian puheeksi, mutta äiti oli sanonut vaan "höpö höpö, kyllä ne siinä menee, kävelette vaan hitaammin ja ette mene autotien viertä"
Ottaisinko minä yhteyttä tähän äitiin kun asia ei lapsen suusta mene perille?
Kommentit (18)
Soittaisin sille äidille ja kertoisin selväsanaisesti, että jos lapsi on palkattu koiraa ulkoiluttamaan, niin siihen ei kuulu lapsenvahtina toimiminen samaan aikaan ja samalla palkalla.
Kerro hinta lasten vaihtumisesta, esim. 5e tunti per lapsi. Tai vaikka kymppi.
Olet siis tämän 11 vuotiaan huoltaja? Ilman muuta, sinun lupasihan tarvitaan työsoppariinkin niin miksi ei työnkuvan valvontaankin.
Moniko aikuinen ottaa samaan hintaan tuplatyön tehtäväksi? Ilman muuta aikuisten on asia selvitettävä, ja paperille sopimus, mitä työhön kuuluu.
Onhan niitä mammoja jotka päättää vaan laittaa lapsensa mukaan mihin vaan. Vähän omaa aikaa katsos. Mutta huvittavaa että kolme vastausta heti kärkeen ja jokainen oikein haluaa riitaa haastaa. Siellä on osa herännyt vähän huonolla jalalla.
Kannattaa keskustella asiasta ja kertoa ettei tuon ikäinen voi olla vastuussa pienemmistä lapsista.
Kyllä.me oltiin jo 12v vahtimassa naapurien lapsia. Nykyäänhän ei voi kai 18v vaatia mitäån. Miten nää nykynuoret on niin onnettomia. Tämä näille nuoresta iästä.hössöttäjille, että kyllä voi 11v koiran ulkoilutuksesta vastata. Toi on kyllä väärin että lapsensa tunkee samaan. Jättäisin homman tämän kohdalta sikseen.
Lasun teet, niin oppii tavoille. 11v ei voi olla vastuussa itseään pienemmistä lapsista, etenkään alle kouluikäisistä. Ihmeellinen virhearviointi tuolta äidiltä antaa 4-vuotiaansa jonkun puolitutun 11v lapsen vastuulle. Ja törkeää hyväksikäyttöä tuo on muutoinkin. Tuntipalkkana 3€ ja mamma kuvittelee lastenhoidon sisältyvän siihen. On joillain otsaa.
Älyvapaa av. Jopa työsopimus mainittu vaikka lain mukaan 11-vuotias ei voi solmia työsopimusta eikä tämän vanhemmat lapsen puolesta.
Ilmoita kyseiselle äidille, ettei lapsella enää ole lupaa ulkoiluttaa sen perheen koiraa. Mihin ap muuten katosi?
Minä en päästäisi lasta enää ulkoiluttamaan edes koiraa.
Maksaisin menetetyt tulot vaikka mieluummin omasta pussista jos lapsi ei löytäisi toista koiraa tilalle.
Jo nyt on, että tuollaisesta naapuriavusta pitäisi työsopimus tehdä :D
Lapsi saa vähän taskurahaa ja perhe palveluksen. Normaalia elämää
Mutta siis lapset eivät kuulu diiliin , se on selvä.
Lastenhoitamisesta pitää maksaa palkkaa MLL:n suositusten mukaan 9,0 €/tunti ja 9,5€/tunti Uudellamaalla. Mielestäni 3€/tunti on liian vähän koiran ja lastenhoitamisesta.
Esikoiseni on hoitanut nuorempia sisaruksia 13 vuotiaana. Esikoinen on vastuullinen ja kypsä ikäisekseen.
Samoin itse hoitin 6-vuotiasta serkkuani 13-vuotiaana kuukauden ajan.
Nuorin palkattu lastenhoitaja perheessämme on ollut 15-vuotias. Hän sai palkkaa 10€/tunti ja osasi laittaa lapsille ruokaa.
Eli en itse palkkaisi 11-vuotiasta lasta lastenhoitajaksi mutta jokainen vanhempi päättäköön itse, suostutteko antamaan lapselle näin vastuullisen tehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitamisesta pitää maksaa palkkaa MLL:n suositusten mukaan 9,0 €/tunti ja 9,5€/tunti Uudellamaalla. Mielestäni 3€/tunti on liian vähän koiran ja lastenhoitamisesta.
Esikoiseni on hoitanut nuorempia sisaruksia 13 vuotiaana. Esikoinen on vastuullinen ja kypsä ikäisekseen.
Samoin itse hoitin 6-vuotiasta serkkuani 13-vuotiaana kuukauden ajan.
Nuorin palkattu lastenhoitaja perheessämme on ollut 15-vuotias. Hän sai palkkaa 10€/tunti ja osasi laittaa lapsille ruokaa.
Eli en itse palkkaisi 11-vuotiasta lasta lastenhoitajaksi mutta jokainen vanhempi päättäköön itse, suostutteko antamaan lapselle näin vastuullisen tehtävän.
Mitä höpiset? Nyt puhutaan 11-vuotiaasta. Ei sen ikäinen voi tehdä lastenhoitotyötä eikä vanhemmilla ole mitään asiaa sellaisesta sopia minkäänlaista korvausta vastaan. Joku järki nyt päähän.
Ilmoittaisin tuolle naiselle, että koiran ulkoilutus loppuu jos vielä yrittää lapsia laittaa lapsen vastuulle.
11 vuotias ei saa olla vastuussa kenenkään lapsista eikä edes niistä koirista! Haloo nyt! Vaikka olisi kuinka kiltti koira, jota kuljettaa, et voi taata, etteikö koskaan vastaan tulisi joku ei-niin-kiltti koira, esim irtokoira. Mitä tekee pieni lapsi sellaisessa tilanteessa, kun joskus on aikuinenkin helisemässä, kun irtokoira käy oman koiran päälle. Järki käteen nyt mamma siellä!
11v lapsen käteen annetaan koiria ulkoilutettavaksu! Älyvapaat edesvastuuttomat. Minä tekisin TEISTÄKIN lasun saati
11v ei voi olla vastuussa noin pienistä lapsista!
"Suomen lainsäädäntö
Pääartikkeli: Suomen laki
Suomessa on voimassa vuonna 1993 annettu laki nuorista työntekijöistä. Sen mukaan työhön ei saa ottaa henkilöä, joka ei ole täyttänyt 15 vuotta tai ei ole vielä suorittanut oppivelvollisuuttaan loppuun. Sinä vuonna, jolloin henkilö täyttää 14 vuotta, hänet saadaan kuitenkin ottaa enintään puoleksi koulun loma-ajasta tai tilapäisesti kouluvuoden aikanakin kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä haittaa hänen koulunkäyntiään. Alle 18-vuotiaista työntekijöistä on lisäksi erityisiä työaikaa ja työsuojelua koskevia säännöksiä.[4" Aivan liian nuori niin suureen vastuuseen!
Kiellä sinä!