Mitä ajattelet suomenruotsalaisista?
Kommentit (26)
Ainakin täällä Keski-pohjanmaan rannikolla tuntuu että suuri osa uskovaisia. Kaikki eivät osaa suomenkieltä, joten pidän hieman "yksinkertaisina". Keskustelu heidän kanssaan luokkaa "Minä tykkään että se on hyvä auto".
Ovat varmaan monenkirjavaa joukkoa.
Tammerfors
Fiksua porukkaa kaikkinensa.
Ikävää vain, että jotkut heistä osaa tosi huonosti suomea.
Joka kesä tavataan poikamme suomenruotsalaista anoppia ja appea.
Kokkola ja ihan ok porukkaa. Kovuutta saisi olla lisää
Outoa porukkaa. Äänestää jotain puoluetta vain koska ruotsin kieli. Ahvenanmaalla on paljon "normaalimpaa" siinä mielessä, että sielä on eri aatteita edustavia puolueita. Mutta mantereen ruotsinkielisille ruotsin kieli on poliittinen aate! Tuntuu yhtä oudolta kuin se, että olisi esim. valkoihoisten puolue, jota kaikki valkoihoiset äänestävät riippumatta siitä, miten sijoittuvat poliittisella akselilla.
Vierailija kirjoitti:
Outoa porukkaa. Äänestää jotain puoluetta vain koska ruotsin kieli. Ahvenanmaalla on paljon "normaalimpaa" siinä mielessä, että sielä on eri aatteita edustavia puolueita. Mutta mantereen ruotsinkielisille ruotsin kieli on poliittinen aate! Tuntuu yhtä oudolta kuin se, että olisi esim. valkoihoisten puolue, jota kaikki valkoihoiset äänestävät riippumatta siitä, miten sijoittuvat poliittisella akselilla.
Jotenkin paljon järkevämpää politikkaa olisi äänestää eri puolueiden ruotsinkielisiä ehdokkaita oman aatteensa mukaisesti kuin että on kokonaan oma puolue vain ruotsinkielisiä varten.
Jonkun tutkimuksen mukaan ovat kuulemma onnellisempia kuin suomalaiset, koska kahden kielen puhuminen tuo enemmän ihmissuhteita ja myös kaksi hieman erilaista näkökulmaa elämään. Mulla on myös jostain syystä sellainen mielikuva, että monet suomenruotsalaiset olisivat älykkäitä, korkeakoulutettuja ja keskiluokkaisia. Ne, jotka olen tavannut, ovat ainakin keskiluokkaisista perheistä ja menestyneet opinnoissa hyvin. Muuten ovat vaikuttaneet ihan tavallisilta verrattuna suomalaisiin, ja toki nuo samat ominaisuudet on myös monella suomalaisella ja varmasti ruotsalaisellakin. Olen Salosta.
Jouduin rakkauden vuoksi sukuloimaan paljon närpiössä. Uskomattoman junttia porukkaa, Ohittaa jopa junteimmat suomalaiset junttiudessa. No olen suvun alaston painin mestari nyt. vaimoni on helsingissä ihan fiksu, mutta en kestä häntä kun pääsee sukuloimaan.
Toisaalta hellyttävää ja huvittavaa Muumilaakson-Strömsön-ankkalammikon väkeä, joka pyörii omissa piireissään ja pitää kalaaseja verannalla. Toisaalta heillä on etuoikeuksia, jotka tuntuvat epäoikeudenmukaisilta (korkeakouluun pääsy helpompaa, Ahvenanmaan itsehallinto ym.) - Jyväskylä (jolla ei ole ruotsinkielistä nimeä)
En mitään. Ihmisiä siinä missä muutkin.
Oon Espoosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka Suomeen sopisi esimerkiksi Liberaalipuolue? Manner-Suomessa liberaalit ihmiset äänestävät useamman puolueen liberaaleja ehdokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun tutkimuksen mukaan ovat kuulemma onnellisempia kuin suomalaiset, koska kahden kielen puhuminen tuo enemmän ihmissuhteita ja myös kaksi hieman erilaista näkökulmaa elämään. Mulla on myös jostain syystä sellainen mielikuva, että monet suomenruotsalaiset olisivat älykkäitä, korkeakoulutettuja ja keskiluokkaisia. Ne, jotka olen tavannut, ovat ainakin keskiluokkaisista perheistä ja menestyneet opinnoissa hyvin. Muuten ovat vaikuttaneet ihan tavallisilta verrattuna suomalaisiin, ja toki nuo samat ominaisuudet on myös monella suomalaisella ja varmasti ruotsalaisellakin. Olen Salosta.
Oliskohan onnellisuuden taustalla kuitenkin se, että on omat miljardisäätiöt, joista saa tukea kaikkeen, mikä vaan jotenkin liittyy ruotsin kieleen. Opiskelupaikasta ei tarvitse stressata, koska ruotsinkielisille on alemmat pisterajat. Ja paljon erilaisia kiintiövirkoja, joihin pääsee helposti, koska ruotsin kieli.
Omaisistaan ja ystävistään huolehtivampaa porukkaa. Ilmeisesti erityisen suosittu kuorossa laulaminen pidentää ikää?
Ovat avoimempia ja iloisempia kuin suomalaiset. Muutin pari vuotta sitten kauniaisiin ja täällä on sellainen yhteisöllinen meininki. Pysähdytään juttelemaan jopa vieraille kaupassa, kaikki tuntevat toisensa ja meiniki on rento.
He ovat ihan samanlaisia kuin muutkin suomalaiset. Minulla on ollut ja on työkavereina tosi paljon suomenruotsalaisia, taitaa olla tyypillistä rahoitusalalle. Asun Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan onnellisuuden taustalla kuitenkin se, että on omat miljardisäätiöt, joista saa tukea kaikkeen, mikä vaan jotenkin liittyy ruotsin kieleen. Opiskelupaikasta ei tarvitse stressata, koska ruotsinkielisille on alemmat pisterajat. Ja paljon erilaisia kiintiövirkoja, joihin pääsee helposti, koska ruotsin kieli.
Mistä säätiöstä joku lähihoitaja tai autonasentaja saa apua? Säätiöpalvelun sivuilla en ole vielä sellaista ilmoitusta huomannut. Ihmiset eivät ymmärrä, että suomenruotsalaisia on yhtä erilaisissa ammateissa kuin suomenkielisiäkin.
HBL uutisoi muutama vuosi sitten, että Porvoon ruotsinkieliselle LVI-asentajalinjalle ei päässyt alle 9 keskiarvolla. Haastatellut halusivat kaikki perustaa oman LVI-firman eli vaikuttivat varsin motivoituneilta opiskelijoilta.
Jag hatar dem. Hatar, hatar, hatar. Tvångssvenskan är det värsta som finns på denna jord, ett sätt för hurrina att kolonisera Finland och göra hederliga fosterlandsälskande finnar till sina kökspigor mm.
Heitä on monenlaisia, ihan kuin meitä kantasuomalaisiakin.
Mun eka poikaystävä oli suomenruotsalainen. Olivat varakkaita, yhteisöllisempiä kuin keskivertosuomalainen ja ainakin tosta porukasta mulle jäi hyvät muistot ja hyvä kuva.
Huomioivat aina mut ja suomenkielisyyteni, perheen äiti oli myös suomenkielinen.
Nyt vähän vanhempana oon kyllä tajunnut, että etuoikeutettua väkeähän he ovat, mm. opiskelupaikkakiintiöt ja mahdollisuus lähteä Ruotsinkin yliopistoihin.
Sillon kun asia koski omaa poikkista, niin tottakai sitä oli vaan onnellinen hänen puolestaan.
Yhtä mukavaa porukkaa kuin muutkin. Nauvo.