Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CFS ja työkyvyttömyys ja yhteiskunnan kyvyttömyys päästää työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
29.06.2019 |

Sairastan väsymysoireyhtymää ja olen työkyvytön, mutta yhteiskunnan mukaan työkykyinen. Eli työmarkkinatuella mennään. Nyt on alkanut ongelmat sillä puolella ja ahdistelu karensseilla on alkanut. Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Miten olet järjestänyt toimeentulosi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinänsä ihan hyvä, koska sairautta ei tunneta vielä tarpeeksi ja ihmisiä on myös saatu palauteltua elävien kirjoihin, etenkin heitä, joiden kunto ei ole ehtinyt mennä pahimmaksi mahdolliseksi. 

Vierailija
2/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tilanne varmasti masentaa. Masennuksella taas saa saikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinteen hallitus on joutunut ottamaan jämäkän linjan juuri näiden harvinaisempienkin diagnoosien kanssa. Koska nykyään on niin paljon työttömiä ja pa ko laisia ja muita tuottamattomia yksilöitä pelkkänä kulueränä niin joudutaan katsomaan sitä työkykyä tarkemmin kuin ennen. Varmasti sinullekin löytyy työ jota jaksat tehdä. Kesän jälkeen tulee uusi systeemi jossa työttömille tulee kahdeksan tunnin velvollisuus viettää työpajoilla ellei oikeaa työtä löydy, lisäkorvaus tulee olemaan 9 euroa päicä ja kuukauden jälkeen 3.50 euroa päivä jos työtä ei löydy. Kolmas kuukausi on neutraali mutta siitä alkaen vähentyy prosenttiosuuksin korvaukset. Iltiksessä iso juttu uudesta systeemistä. Hieman lisää on tullut velvoitusta verrattuna aktiivimalli kakkoseen jota ei ehditty saada valmiiksi. Nyt on aika meidän työkykyisten pitää huolta vanhuksista, lapsista ja pa ko laisista! Sitä tarkoittaa vasemmiston solidaarisuus!

Vierailija
4/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain unenlaatuun parannusta ahdistuslääkkeestä.

Vierailija
5/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähete kuntoutukseen.

Vierailija
6/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tilanne varmasti masentaa. Masennuksella taas saa saikkua.

Masentaa helvetisti ja lääkkeitä menee. Työkyvyttömyyseläke voi olla silti vain haave, mennessä näkee. 

Vierailija
7/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et oikeasti ole työkuntoinen, pyydä lähete työttömien terveystarkastukseen. Sitä odotellessasi sinua ei voida ohjata hakemaan paikkoja, koska ei vielä tiedetä, oletko työkuntoinen.

Toinen on, että hakeudu kuntouttavaan työtoimintaan, jos kunnassasi sellaista on tarjolla ja paikka vapaana. Kokeilet pystytkö tekemään sitä (jos siis on oikeaa työtä, kuten minun kunnassani, eikä mitään pupuleikkejä) ja jos et pysty, sitten menet lääkäriin ja sanot, että olet yrittänyt. 

Vierailija
8/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kuitenkin harkita työkkärin kautta kuntouttavaa työtoimintaa? Siinä riittää päivässä se 4h ja 1-2 kertaa viikossa. Saisit 9 euroa lisää päivältä ja työmarkkinatuki pyörisi. Nuo kuntouttavat työtoiminnat ovat usein vielä "helppoja" paikkoja ja tuohon neljään tuntiin sisältyy vielä ruokatauko ja kahvitauot. Ehdota itse tuota työkkärissä.

Vierailija
9/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain unenlaatuun parannusta ahdistuslääkkeestä.

Mutta en lähde nyt mainostamaan lääketä tässä. Siitä ei oikein ole mitään hyötyä sillä ihmiset ovat geneettisesti erilaisia ja pitää löytää se oma juuri itselle sopiva lääke joka toimii.

Vierailija
10/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kuitenkin harkita työkkärin kautta kuntouttavaa työtoimintaa? Siinä riittää päivässä se 4h ja 1-2 kertaa viikossa. Saisit 9 euroa lisää päivältä ja työmarkkinatuki pyörisi. Nuo kuntouttavat työtoiminnat ovat usein vielä "helppoja" paikkoja ja tuohon neljään tuntiin sisältyy vielä ruokatauko ja kahvitauot. Ehdota itse tuota työkkärissä.

Voin harkita tuota, mutta pidemmän päälle se ei tuo ratkaisua. CFS kestää ja kestää, joten lopulta ainoa oikea olisi työkyvyttömyyseläke. Ei tietenkään kaikkien tapauksissa, mutta omassani sille vaikuttaa. 

Vierailija
11/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen onneksi työkyvyttömyys eläkkeellä ja olin sillä jo kun cfs alkoi. Se on paljon suurempaa työkyvyttömyyttä aiheuttava tila kuin ne millä olen eläkediagnoosini saanut. Pystyisin jopa käymään töissä jos ei olisi cfs tullut ongelmaksi.

Vierailija
12/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin harkita tuota, mutta pidemmän päälle se ei tuo ratkaisua. CFS kestää ja kestää, joten lopulta ainoa oikea olisi työkyvyttömyyseläke. Ei tietenkään kaikkien tapauksissa, mutta omassani sille vaikuttaa. 

Tiedän ettei tuo ole mikään ratkaisu pitkällä aikavälillä, mutta itse olen ihminen joka ottaa vain päivän kerrallaan. Ja tuo kuntouttava työtoiminta on kuin "tekohengitystä", jonka avulla ei tule karenssia, joudu työläämpiin toimiin ja työmarkkinatuki pyörii. Jokaisesta päivästä olen kiitollinen niin kauan kuin tätä vielä riittää.

T: Kuntouttavassa työtoiminnassa mukana oleva

Vierailija
13/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, miten sinä voit saada työttömyystukea tuolla diagnoosilla, kun minulta pantiin heti rahahanat kiinni viime vuoden tammikuussa? Tuli välittömästi joululoman jälkeen kutsu työkkäriin, ja siellä kerrottiin muuttuneesta politiikasta. En saa edes toimeentulotukea. Yli vuosi nollatuloilla ja sama jatkuu edelleen.

Vierailija
14/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa selvää vaikka Wikipediasta LDN-lääkityksestä. Auttaa muttei tee kuitenkaan terveeksi. Ainoa ongelma on, ettei voi käyttää ripulin I MO dium-lääkettä. Hoituu se ripuli huomattavasti halvemmilla hiilitableteilla sitten.

Vierailija
15/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinteen hallitus on joutunut ottamaan jämäkän linjan juuri näiden harvinaisempienkin diagnoosien kanssa. Koska nykyään on niin paljon työttömiä ja pa ko laisia ja muita tuottamattomia yksilöitä pelkkänä kulueränä niin joudutaan katsomaan sitä työkykyä tarkemmin kuin ennen. Varmasti sinullekin löytyy työ jota jaksat tehdä. Kesän jälkeen tulee uusi systeemi jossa työttömille tulee kahdeksan tunnin velvollisuus viettää työpajoilla ellei oikeaa työtä löydy, lisäkorvaus tulee olemaan 9 euroa päicä ja kuukauden jälkeen 3.50 euroa päivä jos työtä ei löydy. Kolmas kuukausi on neutraali mutta siitä alkaen vähentyy prosenttiosuuksin korvaukset. Iltiksessä iso juttu uudesta systeemistä. Hieman lisää on tullut velvoitusta verrattuna aktiivimalli kakkoseen jota ei ehditty saada valmiiksi. Nyt on aika meidän työkykyisten pitää huolta vanhuksista, lapsista ja pa ko laisista! Sitä tarkoittaa vasemmiston solidaarisuus!

No johan osasit luikuria lasketella. Hallitus ei ole ehtinyt tehdä ainuttakaan tuon mittakaavan mukaista päätöstä, saati että moinen olisi ehtinyt hyväksyttäväksi.

Vierailija
16/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan täällä kuntouttavaan ei kuulu ruokataukoa eikä kahvitaukoa. 

Vierailija
17/18 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinänsä ihan hyvä, koska sairautta ei tunneta vielä tarpeeksi ja ihmisiä on myös saatu palauteltua elävien kirjoihin, etenkin heitä, joiden kunto ei ole ehtinyt mennä pahimmaksi mahdolliseksi. 

Jos sairauteen on jokin hoito tai kuntoutus tarjolla, niin sitten pitäisi tehdä kuntoutussuunnitelma ja myöntää kuntoutustukea siksi ajaksi.

Jos sairauteen taas ei ole tarjolla mitään hoitoa tai kuntoutusta, eikä voi pitää todennäköisenä, että henkilö paranisi itsestään, niin silloin työkyvyttömyyseläke on oikea osoite. Työkyvyttömyyseläke myönnetään "toistaiseksi" ja jos sairauteen keksitään hoito/kuntoutus tai henkilö vastoin odotuksia paranisikin itsestään, niin kyllä eläkkeeltä pääsee takaisin terveiden kirjoihin.

Toimeentulon evääminen ei paranna ketään, vaan päinvastoin talousongelmat ja siitä seuraava stressi aiheuttaa kaiken muun päälle vielä mielenterveysongelmia ja tekee kuntoutumisen vielä vaikeammaksi.

Vierailija
18/18 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen, miten sinä voit saada työttömyystukea tuolla diagnoosilla, kun minulta pantiin heti rahahanat kiinni viime vuoden tammikuussa? Tuli välittömästi joululoman jälkeen kutsu työkkäriin, ja siellä kerrottiin muuttuneesta politiikasta. En saa edes toimeentulotukea. Yli vuosi nollatuloilla ja sama jatkuu edelleen.

Alapeukuttaja, olet säälittävä surkimus, jolla ei taida mennä elämässä kovin vahvasti. Toivottavasti sait nyt kuitenkin rassukka tyydytyksesi ja olo on hetken vähän parempi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi