Te, joilla on n. 10v lapsi ja nuorempi(a)
Jos nuoremmat (meillä 5v) haluaa halata isompaa, halaako isompi takaisin/vastaako hellyyteen?
Mua on alkanut vähän ahdistaa, kun 5v selvästi tuntee välillä suurta hellyyttä isompaa kohtaan ja syöksyy halaamaan, mutta 10v ei yleensä tykkää tästä ja torjuu pienemmän, ihan ystävällisesti kyllä yleensä. Missään nimessä ketään ei voi pakottaa halamaan ja tietty isompi ei ole samassa mielentilassa kuin pienempi juuri samalla hetkellä mutta kun hän ei juuri koskaan halua halata takaisin ja tuntuu pahalta pienemmän puolesrs :( mietin vaan onko tuo ikään liitttvää vai vain yksilöllistä. Halaako teillä sisarukset mielellään toisiaan (tuolla ikäerolla)?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 10-v, joka eilen just sanoi että ei tykkää halaamisesta. Pitää kyllä kosketuksesta esim tukan rapsutuksesta iltasadun jälkeen, niin että jostain itsenäistymisen näyttämisestä lienee kyse. Sisaruksia ei ole niin tuota ongelmaa ei ole, että pienemmälle tulisi paha mieli. Sinuna en olisi huolissaan 10-vuotiaasta
Kiitos vastauksesta! joo mun 10v on samanlainen ja en olekaan hänestä huolissaan, varmaan kyse on just tuosta itsenäistymisestä. Lapset tykkäävät kyllä painia yhdessä ja meidän kanssa eli siinä on fyysistä läheisyyttä, jotenkin vaan harmittaa että 5v oppii että hellyys torjutaan mutta "leikkitappelemalla" pääsee toisen lähelle...no me tietenkin halailemme pienempää ja isompaakin kun hän haluaa, eiköhän se riitä.
Meillä ei 10.v halaile. 8.v kaikista vähiten. 6.v tykkää vielä halata, ja 4.v on yhtä suurta rakkautta ja hali pusuja. On kyllä oppinut ettei isommat halaile, ei enää yritäkään.
Näihin meidän isompiin poikiin ei saa äitikään enää koskea. Pitää yrittää puoli huomaamatta tulla lähelle ja ottaa kainaloon tai ihmetellä "Mitä sulla on tukassa"? ym. Äitienpäivänä just ja just halaa. Nämä on omasta mielestään niin isoja. Nyt siinä iässä kun äiti ja isä ei ymmärrä mitään ja itse ajattelee olevansa kovinkin isoja ja viisaita.
Meillä 10v yleensä mottaa tai potkaisee, jos toinen tulee liian lähelle 🙄. Että joku halaamisen torjunta nyt kuulostaa aika iisille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei 10.v halaile. 8.v kaikista vähiten. 6.v tykkää vielä halata, ja 4.v on yhtä suurta rakkautta ja hali pusuja. On kyllä oppinut ettei isommat halaile, ei enää yritäkään.
Näihin meidän isompiin poikiin ei saa äitikään enää koskea. Pitää yrittää puoli huomaamatta tulla lähelle ja ottaa kainaloon tai ihmetellä "Mitä sulla on tukassa"? ym. Äitienpäivänä just ja just halaa. Nämä on omasta mielestään niin isoja. Nyt siinä iässä kun äiti ja isä ei ymmärrä mitään ja itse ajattelee olevansa kovinkin isoja ja viisaita.
Joo, taitaa olla ikäkysymys :) esikoinen oli kova halaamaan 4-5v mutta sitähän pikkusisko ei nähnyt. -ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä 10v yleensä mottaa tai potkaisee, jos toinen tulee liian lähelle 🙄. Että joku halaamisen torjunta nyt kuulostaa aika iisille.
Joo toki näin onkin ja en sinänsä valita - mietin lähinnä että halaileeko *jonkun* 10v pikkusisaruksiaan.
Itselläni on kolme lasta joista kaksi ei ole koskaan ollut ”halaajatyyppiä”, meillä se ei ole siis liittynyt ikään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kai te olette laittaneet sen väkivaltaisen kersanne johonkin terapiaan?
Mä olen nyt 47v ennä muista aikaa jolloin olisin halunnut olla lähellä toista ihmistä (muuta kuin seksuaalisesti).
Pikkulasta toki pidetään sylissä ja hoiva on kosketusvoittoista ja ihan ok. Mutta tuon isomman halailijan lähetän usein milläkin tekosyyllä roikkumaan isäänsä ja jättämään mut rauhaan.
Meillä lapset nyt 12v ja 9v, ja 12v on aina ollut kova halaamaan ja vieläkin saattaa esim. halata kesken kaiken vaikkapa kaupassa. 9v ei ole enää moneen vuoteen tykännyt halailusta. Seisoo jäykkänä paikallaan ja antaa tapahtua, jos on kyseessä vieraampi, työntää kädet pois ja juoksee kauemmaksi, jos kyse perheenjäsenestä.
Kyllä ikä vaikuttaa hiukan eli tätä pienempää sain halailla noin 5v asti mutta on aina ollut erittäin kosketusherkkä ja kokenut esim. vaatteidenkin saumat epämiellyttäviksi. Ei siis ole halaillut vieraampia innokkaasti koskaan. Isompi sen sijaan on halaillut mummeja ja kummeja ihan yhtä innokkaasti. Nykyään halailun sijaan saan silittää selkää, pitää siitä.
Mulla on 10-v, joka eilen just sanoi että ei tykkää halaamisesta. Pitää kyllä kosketuksesta esim tukan rapsutuksesta iltasadun jälkeen, niin että jostain itsenäistymisen näyttämisestä lienee kyse. Sisaruksia ei ole niin tuota ongelmaa ei ole, että pienemmälle tulisi paha mieli. Sinuna en olisi huolissaan 10-vuotiaasta