Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd;n toteaminen , miten,missä ?

nepsyt
28.06.2019 |

Adhd-ketjut tuntuu poistuvan liukkaasti, joten kysyn uudelleen .

Miten diagnoosin omaavana olet saanut hoitoa? tai diagnoosin ylipäätään?

Nyt tarkoitan aikuisia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin oon saanut. DG.t on siis sekä yksityiseltä, että HUS.ista.

Terkkarissa kiireetön aika on reseptien uusinnat kerran vuodessa.

Oon käynyt myös yksilö- ja ryhmäterapiaa julkisella puolella. Niihin pääsin automaattisesti, kun oli dg.

Ikää siis nyt 45 ja 32 olin, kun yksityiseltä tuli dg

Vierailija
2/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla adhd-epäily. Lähete psykiatrille. Prosessi alussa, jatkosta en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla adhd-epäily. Lähete psykiatrille. Prosessi alussa, jatkosta en tiedä.

No yksityisellä puolella mulla oli ensin päivän nerologisiatestejä ja sit seuraavana päivänä psykiatri, joka haastatteli kattavasti ja antoi dg.n. Sit alkoi lääkekokeilu ja kerran kuussa räknäiltiin annoksia ja lääkkeitä kunnes löytyi sopiva.

Julkiselle, kun siirryin hoidettavaksi, niin dg tehtiin uudestaan neuropsykiatrian polilla ja se alkoikin sitten labroilla (huumeseula kuuluu vakiona) ja todistusten tilaamisilla joka paikasta. Useamman kerran vei myös elämänkaarihaastattelu. Tosi paljon kaikenlaisia testejä tehtiin, että pois suljettiin muut psykiatriset sairaudet, jotka voisi aiheuttaa oireita. Samoin persoonallisuushäiriöt jne jne. Normisti kuuluisi haastatella myös vanhempia, mutta mulla oli äiti kuollut ja isää en tuntenut. Sitten oli pään magneetti, ekg. Samat neurologiset testit, kuin yksityisellä ja sit tuli dg. Lääkitystä säädettiin ja siirto terveysasemalle.

Yksilöterapian kävin Malmin MTT.ssä, mutta nykyään kai pitää etsiä itse terapeutti ja HUS.in tiloissa kävin ADHD-oireiden hallintaryhmän. Lisäksi on mahdollisuus nepsy-valmentajaan, joka ihan käytännössä auttaa selviämään arjesta. Itse en sitä tarvinnut.

Vierailija
4/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

;     ,     ,    ?   ,             ;              ?     ,

Vierailija
5/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiriippuvuus estää tuttkimukset.

Vierailija
6/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo yhen ainutta kirjaaa kyenny eläessäni lukemaan.

Vierailija
7/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä muuten kiinnostunut erilaisistakiin aiheista.

Vierailija
8/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin oon saanut. DG.t on siis sekä yksityiseltä, että HUS.ista.

Terkkarissa kiireetön aika on reseptien uusinnat kerran vuodessa.

Oon käynyt myös yksilö- ja ryhmäterapiaa julkisella puolella. Niihin pääsin automaattisesti, kun oli dg.

Ikää siis nyt 45 ja 32 olin, kun yksityiseltä tuli dg

Siis mitä? Pääsit HUS:ssa "automaattisesti" 32-vuotiaana yksilöterapiaan pelkän ADHD:n perusteella?!!!

Nyt olen kyllä hämmästynyt. Meinaan kun edes autistiselle lapselle ei saa terapiaa HUS:ssa kuin kovan tappelun jälkeen, ja autismi on kyllä anteeksi vaan aika hemm.tisti vaikeampi neurologinen ongelma kuin adhd.

Ja autismilapselle vaaditaan siis selkeitä oheisdiagnooseja, kuten meidän lapsella motoriikan erityisvaikeudet ja sosiaalisen puheentuotannon ongelmat, että saa toiminta- ja puheterapiaa. Ja niitäkin sai vain pari vuotta, ennen kouluikää. Kouluiässä ei mitään.

Joten onko sulla ollut oheisdiagnoosina jotain psyykepuolen ongelmia? ADHD itsessäänhän ei ole mikään terapiaa vaativa asia.

Eikä siinä mitään, HYVÄ jos olet saanut terapiaa, en vaan ihan osta tuota omien kokemuksieni perusteella HUS:n nihkeästä tarjonnasta.

Vierailija
9/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme stadissa, hoitopolku saattaa vaihdella kunnittain.

Tyttärelläni (19 v) on adhd-tutkimuksiin lähete, odotamme pääsyä sinne alkusyksystä. Talvella ensin varasin koululääkärin hänelle, käytiin juttelemassa. Tunnin vastaantottoajalla käytiin lävitse lapsuutta, minulla oli koulutodistuksia, joissa oli mainintoja tyttären heikosta keskittymiskyvystä. Hän on älykäs ja on pärjännyt koulussa lukioon asti hyvin ilman kunnon lukemistakin, mutta lukiossa pitäisi omatoimisesti pystyä lukemaan ja se ei oikein onnistu.

Koululääkäri antoi lähetteen nuorisopsykiatrian klinikalle, jossa psykiatrian sh juttutti muutaman tapamaiskerran aikana tytärtä mahdollisten muiden, psyykkisten oheissairauksien osalta, ne ovat erittäin yleisiä ADHD-nuorilla ja aikuisilla (mm. OCD, masennus ja paniikkihäiriö). Labrassa käytiin muös huumeseula ottamassa, se on vakitoimenpide.

Tuolta meni lähete edelleen.

Prosessia on mennyt jo siis puoli vuotta ja edelleen odotetaan pääsyä HUS:n neuropsykiatriselle varsinaisiin tutkimuksiin. Pitkä polku!

Semmoinen vaan, että voit nopeuttaa prosessia tekemällä valmiiksi tämän Diva 2 -testin. Se on sama testi, joka tutkimuksissa tehdään, ei mikään heppoinen nettitesti. Toki diagnoosiin vaaditaan muutakin, mutta tällä voit jouduttaa asiaa. Saatiin vinkki tähän psykiatrilta.

Lue tarkkaan testin teko-ohjeet ja jos mahdollista, tee testi vaikkapa vanhempasi kanssa, joka muistaa tilanteesi lapsena.

http://www.divacenter.eu/Content/VertalingPDFs/DIVA_2_Fins_FORM.pdf

Vierailija
10/10 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lekurin luona tk:ssa, nyt sitten odottelenm psyk. hoitsun luo aikaa jossa jotain käydään läpi.

Meni kuukausi soitosta että pääsin lääkärille suoraan, ja nyt odottelen neljättä viikkoa että tulis aika hoitsun juttusille.

Tuon enempää en tiedä prosessista, vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan