Tiesittekö että jos kissalle syöttää pelkkää öihaa sen suolisto tukkeutuu ja kissa kuolee?
Tästä syystä kissa tarvitsee kuituja suoliston toimintaan. Luonnossa kissa saisi saisi noin nyrkillisen kuituja viikossa pääasiassa jyrsijöiden vatsansisällöstä ja syömällä ruohonvarsia mutta sisällä kissalla ei ole mahdollisuutta sen enempää toteuttaa luonnollista saalistusviettiään kuin syödä ruohoakaan vatsantäytteeksi. Vehnän sopivuus kissan ruokavalioon on todellisuudessa yhtä kehnoa kuin ihmisellä ja molempien ruokavalioon se on kuulunut lähes yhtä kauan mutta kummankaan suolisto ei vielä 11 000 vuoden jälkeenkään osaa käsitellä vähnää ja muitakaan viljakasveja. Vehnä sulaa huonosti kissan suolistossa. Siksi on tärkeämpää että lihan lisäksi kissalla olisi aina saatavilla tuoreaa vihreää kissanheinää vatsantäytteeksi.
Kommentit (32)
Tiesittekö että on vulgaaria tarjoilla öihan kanssa wasabia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä katoaa kaikki vihreä jos sen jättää näkyville. Jos jätät salaatin pöydälle niin se syödään. Jos jätät kurkun pöydälle se syödään. Jos jätä päärynän pöydälle se syödään. Mikään viherkasvikaan ei tahdo kestää yhtäpäivää pidempää ilman että se syödään. Siksi en nykyään jätätkkään mitään pöydälle enkä pidä viherkasveja.
Terkuin Kissulin äitimamma
Toinen kissanomistaja jolla onkin oikeasti hevönen.
Sisäkissalle voi ostaa ruohoa valmiina eläinkaupasta tai siemeniä ja kasvattaa itse. Ruoho puhdistaa suolet, ei kissa sitä ravinnon takia syö.
Vierailija kirjoitti:
Sisäkissalle voi ostaa ruohoa valmiina eläinkaupasta tai siemeniä ja kasvattaa itse. Ruoho puhdistaa suolet, ei kissa sitä ravinnon takia syö.
Tuntuu kyllä meillä ainakin syövän. Pariin kertaa yritin kasvattaa kissalle ruohoa, mutta aina seuraavaanpäivään mennessä kaikki oli syöty ja lisää olisi pitänyt heti saada. Sitten kakitaan ruohokökkäreitä.
Olen miettinyt lisääkö kissanruohon syöminen kissalla myös kiinnostusta viherkasveihin ja salaatin näpistelyyn. Vai tajuaako kissa ettei koske muihin kuin kissanruohoon?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt lisääkö kissanruohon syöminen kissalla myös kiinnostusta viherkasveihin ja salaatin näpistelyyn. Vai tajuaako kissa ettei koske muihin kuin kissanruohoon?
Itse yritän kasvattaa ruohoa vähentääkseni kiinnostusta muihin viherkasveihin, mutta ei tunnu tehoavan. Lienee kissoille sisäänrakennettu vietti. Mutta samaa olen toisaalta pohtinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän kasvattaa ruohoa vähentääkseni kiinnostusta muihin viherkasveihin, mutta ei tunnu tehoavan. Lienee kissoille sisäänrakennettu vietti. Mutta samaa olen toisaalta pohtinut.
Hamppua, maria vai öihää?
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa joku ihannekuivaruoka, mitä kissa voisi syödä pelkästään, jotta eläisi mahdollisimman terveenä mahdollisimman pitkään? Mun kisuli ei kelpuuta märkäruokia, eikä mitään muuta kuin kuivaruokaa ja vettä + kissankarkkeja eli Dreamiessejä ja Party Mix- pusseja. Ne eivät liene hyvästä vai?
Kannattaa ostaa viljatonta kuivaruokaa eläinkaupasta. Purizon on hyvä merkki, ja sitä saa jopa 6,5 kilon säkeissä. Ruokakaupasta ei saa kuin viljalla höystettyjä kissanruokia, joissa on kissoille tarpeettomia, lihottavia hiilihydraatteja.
Minun kissat syö kävelyllä heinää. Laiduntavat kun kaksi mansikkia. Sisällä kelpaa jääsalaatti ja porkkana raaste. Ja sitten sitä lihaa. Ja kakat on narussa papelot kun syöty sitä heinää
Vieläkö ap kissa syö pelkkää heinää?
Meillä kyllä katoaa kaikki vihreä jos sen jättää näkyville. Jos jätät salaatin pöydälle niin se syödään. Jos jätät kurkun pöydälle se syödään. Jos jätä päärynän pöydälle se syödään. Mikään viherkasvikaan ei tahdo kestää yhtäpäivää pidempää ilman että se syödään. Siksi en nykyään jätätkkään mitään pöydälle enkä pidä viherkasveja.
Terkuin Kissulin äitimamma