Miten te, jotka ootte ulosotossa, pärjäätte?
Takasin tyhmyyttäni läheiselliseni lainan, ja monen surullisen tilanteen jälkeen oon siinä tilanteessa että ulosotto alkaa perimään multa yli 30 000 euron saatavaa. Ahistaa ihan täysillä, en tiedä miten selviän.
Aloittaja
Kommentit (44)
Minä olen ulosotossa, mutta jäin vapaaehtoisesti työttömäksi kun tajusin etten pysty maksamaan. 50000-60000e kai tällä hetkellä velkaa. Tuilla ja pimeällä työllä pärjää, 5400e "netto" ja säästössä n. 240000e tällä hetkellä. Odotan että velat vanhenee.
Jos olet pienituloinen, niin et varmaan ole saanut kummosta asuntoakaan. Parasta olisi siis laittaa se myyntiin, että saat siitä edes jotain eikä ulosotto vie välistä suuria määriä. Näin saat toivottavasti maksettua kaikki lainat samalla kerralla.
Jos olet pienituloinen, niin et varmaan ole saanut kummosta asuntoakaan. Parasta olisi siis laittaa se myyntiin, että saat siitä edes jotain eikä ulosotto vie välistä suuria määriä. Näin saat toivottavasti maksettua kaikki lainat samalla kerralla.
Ota heti yhteyttä uo-virkailijaan, yritä saada maksusuunnitelma aikaan. eli mahdollisimman pieni kk maksu. Velkajärjestely on yksi ratkaisu. Tai jos haet pankkilainaa, saat sen mahdollisesti pienemmillä kk erillä kuin mitä ulosotto olisi. Ulosotto kasvaa hirveästi korkoa koko ajan. Jos sitä vähentää tosi vähän kuukaudessa, itse velka ei lyhene ollenkaan. Siinä mielessä pankkilaina olisi järkevämpi ratkaisu.
Ikävä tilanne, olen pahoillani puolestasi. Mitenkään siitä velasta et kyllä irti pääse.
Mene pankkiin kysymään, saatko asuntoasi vastaan sen 30 000 lainaa 30 v:n maksuajalla. Kuukausilyhennykseksi tulee n 120. Vaihtoehto on liittää uusi laina entiseen ja pidentää sen maksuaikaa niin, ettei kuukausilyhennys kasva. Kun taloudellinen tilanne paranee, voit alkaa lyhentää lainaa nopeammin. Vuokralle siirtyminen voi käydä kalliimmaksi, jollet saa asumistukea.
Voimia sinulle!
Hei ap,
ihan ensimmäiseksi tee laskelma, paljonko kykenet nykyisten kulujesi kanssa lyhentämään uutta velkaa. Sen jälkeen tee ehdotus ensin ulosottoviranomaisille. Jos siellä ei olla vastaanottavaisia, kokeile pankkilainaa. Missään nimessä älä sorru mihinkään pikavippeihin, pahentaa vain kierrettä!
Täältä voi myös kokeilla kysyä neuvoa: https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta.html
Ihan viimeisenä keinona myy nykyinen kämppäsi, yritä viimeiseen asti olla menettämättä luottotietojasi, siitä aukeaa ovi helvettiin.
Voimia, selviät tästä kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Takuusäätiö ap. Otya sinne yhteyttä niin saat kaikista pienikorkoisimman lainan. Toisaalta siinä taitaa mennä luottotiedotkin, mutta jos et tarvii muita lainoja sillä välin niin tulee edullisimmaksi. Toiseksi paras pankkilaina ja vasta viimeisenä nettilainat.
Mihin tämä käsitys perustuu? Huomasitko että velkaa on niin paljon että takuusäätiöltä saa vain takauksen, jos saa. Sitten pitää saada pankista lainaa.
Katso maksukieltolaskurista, paljonko ulosottoon menisi. Pankin laskurilla voit laskea, selviäisitkö pankin velasta. en ole
Kiitos kaikille kannustavista ja hyvistä viesteistä. Minulla on siis osake joka on arvoltaann. 89000 euroa, siitä velkaa n. 36000 euroa. En ole ajatellut että saisin asuntoa vastaan lisää lainaa? Olisiko mahdollista?
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kannustavista ja hyvistä viesteistä. Minulla on siis osake joka on arvoltaann. 89000 euroa, siitä velkaa n. 36000 euroa. En ole ajatellut että saisin asuntoa vastaan lisää lainaa? Olisiko mahdollista?
Aloittaja
Totta kai saat. Nykyisinkin saa lainaa 90 prosenttiin asunnon arvosta ja yhteensä sinulla olisi sitten velkaa 66000 euroa 89000 euron asunnosta.
Muista kuitenkin laittaa velkomusasia vireille läheistäsi kohtaan, niin saat ehkä joskus jotain takaisin. Vaikka kuinka olisi läheinen, niin et voi lahjoittaa noin merkittävää summaa, varsinkin, kun tulosi eivät mitenkään ole suhteessa summaan.
Ja muista, että omavelkaista takausta ei sitten ikinä enää. Euromääräisen takuun voi antaa siitä summasta, jonka on valmis menettämään. Käytännössä nimittäin on niin, että kun pankki vaatii ulkopuolisen takaajan, lainan ottajan maksukyky ei ole ihan parasta a-ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömästi ahistaa tämä tilanne. Töissä kuljen ja omaa asuantoa maksan. Olen miettinyt että mistä voisin tinkiä että saisin tilanteeni hoidettua. Mulla on koira jonka kans harrastan kaikenlaista, mikä maksaa mutta siitäkään ei voi luopua. Onko ainoa ratkaisu myyä asunto ja muuttaa vuokralle? Kaikkea en kuitenkaan voi maksaa.
Aloittaja
Millainen asunto sulla on?
Jos myyt sen, paljonko jää käteen rahaa velkojen jälkeen?
Voitko ostaa uudiskohteen pienemmällä alkusijoituksella? Niitähän saa jopa 40K
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömästi ahistaa tämä tilanne. Töissä kuljen ja omaa asuantoa maksan. Olen miettinyt että mistä voisin tinkiä että saisin tilanteeni hoidettua. Mulla on koira jonka kans harrastan kaikenlaista, mikä maksaa mutta siitäkään ei voi luopua. Onko ainoa ratkaisu myyä asunto ja muuttaa vuokralle? Kaikkea en kuitenkaan voi maksaa.
Aloittaja
Millainen asunto sulla on?
Jos myyt sen, paljonko jää käteen rahaa velkojen jälkeen?
Voitko ostaa uudiskohteen pienemmällä alkusijoituksella? Niitähän saa jopa 40K
Sori, asia olikin jo käsitelty.
Kituuttamalla tilillä taas tällä hetkellä 9 euroa jolla pitäisi pärjätä, vuokranmaksu lähes aina myöhässä, laskuja tulee eikä kaikkia pysty eräpäivään mennessä maksamaan.
Eli mihinkään ei oikein varaa eikä sossu tai kela auta, koska tulot muka hyvät (alle 1200 e)
Eikö sillä läheiselläsi ole mitään maksukykyä/omaisuutta sen lainan takaisin maksamiseksi tai perimiseksi? Mihin hän otti- ja käytti sen lainan?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tuon maksusopimuksen sais? Olen pienipalkkaisessa työssä, asuntolainani ja kuluni olen laskenut tulojeni mukaan. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ellen myy asuntoani.
Aloittaja
ja tässä tilateessa menit takaamaan.
Kituen päivä kerrallaan kirjoitti:
Kituuttamalla tilillä taas tällä hetkellä 9 euroa jolla pitäisi pärjätä, vuokranmaksu lähes aina myöhässä, laskuja tulee eikä kaikkia pysty eräpäivään mennessä maksamaan.
Eli mihinkään ei oikein varaa eikä sossu tai kela auta, koska tulot muka hyvät (alle 1200 e)
Mihin rahat menevät, jos tulot ovat kuitenkin yli 1000e
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja
Käy pankista kysymässä. Sen korko olisi pienin ja maksuajan pituudella voit säätää kuukausierää. Voisit päästä jopa samalla kuukausilyhennyksellä kuin nyt, kun pidennät maksuaikaa. Jos olet nuori, pankki suostunee jopa 30 vuoteen. Voihan sitä lyhentää nopeamminkin, jos tulot kasvavat myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tuon maksusopimuksen sais? Olen pienipalkkaisessa työssä, asuntolainani ja kuluni olen laskenut tulojeni mukaan. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ellen myy asuntoani.
Aloittaja
ja tässä tilateessa menit takaamaan.
Ja tässä tilanteessa tulit auttamaan ap:tä?
Terv.
- jatkuvat, toistuvat, törkeät palkanalennukset
tosiaankin, uo kehotti minuakin kysymään pankista lainaa, kun uo:hon jouduin.
En olisi saanut.
Muuten on elämäntilanteeseeni tullut ihan ratkaisevasti valoa juuri raha-asioihin. Siinä mielessä ei kannata menettää toivoaan, ja pienikin apu on jo eteenpäin. 👍
Tosiaan kaikille piinaan joutuneille: velkaneuvontaan tai oikeusapuun yhteys ja neuvoja sieltä tilanteen kartoittamiseksi.
/ se 100/e/ kk maksusopimuksella oleva
Minä olen toiveikas sen suhteen, että ap voi saada pankista asuntoa vastaan edullista lainaa. Ei kylläkään 90% asunnon arvosta, koska hänellä ei ilmeisestikään ole muita vakuuksia. Normaalisti asunnon vakuusarvo on 70-75% (haja-asutusalueilla saattaa olla pienempikin) joten jos asunnon arvo on luokkaa 90000€, lainaa sitä vastaan voi saada 63000-67000€. Kyse on enemmänkin siitä, pystyykö ap:n tuloilla hoitamaan tuon kokoista lainaa. Pankille on tärkeintä maksukyky ja vakuudet.
Tässä yhteydessä kannattaa katsoa sen nykyisenkin asuntolainan tilanne. Onko laina mahdollisesti otettu sellaisena aikana, jolloin marginaalit olivat korkeammat kuin nykyisin? Hyvät hakijat saavat tällä hetkellä lainaa jopa 0,4% marginaalilla, huonotkaan eivät taida yli 1% marginaalia maksaa. Lainatarjoukset kannattaa pyytää oman pankin lisäksi myös parista muustakin pankista.
Sama homma meillä, nälkää nähtiin kyllä välillä, asunnon menetys pelotti tosissaan (olen herkkä ja pelkotilat saivat vallan tosiaan). Sopeutuminen kävi kivuliaasti. (leipäjonot auttoivat myös).
Jos en maksa (100 e/ kk) maksusopimuksen mukaan, niin uo laittaa häädön välittömästi voimaan.
Jos tuossa palkanalennustilanteessa otti lopputilin - > rangaistus eli karenssi 100 % varmaa.
Ihmiset jatkoivat orj... alennetuilla palkoilla.
Vihan kautta pääsin itse ylös noista itsetuhoisuusajatuksista (= elän piruuttanikin).
Näin Suomi, 2005 - 2019
3/ 17