Tarvitsen paljon energiaa, mutta haluan syödä terveellisesti. Mitä syödä edullisesti ja ilman ruoanlaittoa?
Teen fyysisesti raskasta työtä, ja lisäksi harrastan jonkin verran liikuntaa. Tarvitsisin energiaa noin 2 500 kcal vuorokaudessa, mikä on näinkin pienikokoiselle naiselle tosi paljon. Palkkani on aika pieni, joten valmisruoat eivät ole vaihtoehto pidemmän päälle, sillä ne tulevat aika kalliiksi. Lisäksi ne usein sisältävät ihan hirveästi suolaa... Vihaan ruoanlaittoa, joten haen suoraan syötäviä tai pienellä vaivalla valmistettavia ruokaideoita. Olen kasvissyöjä (syön kuitenkin maitotaloustuotteita ja kananmunia).
Näitä syön jo päivittäin/usein:
- kaurapuuro
- marjat
- pähkinät
- rypsiöljy ja margariini
- maito
- leipä
- juusto
- vihannekset (esim. tomaatti, paprika, porkkanat ja kurkku on helppo syödä sellaisenaan)
- jogurtti/viili/rahka
- hedelmät
- kananmunat
Alkaa tursuta jo korvista ulos :(
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset palkokasvit, pavut ja linssit on hyviä proteiinin lähteitä ja edullisia myös.
Voiko tölkissä myytävät vaan lämmittää mikrossa? Vai vaativatko ne jotain valmistusta?
Ap
Ihan vaikka kidneypavut purkista. Huudo, heitä lautaselle, maun mukaan suolaa ja pippuria. Päälle laitan usein juustoa, jalopenoja ja pieneksi pilkottua tomaattia. Mikroon. Menee 5min laittaa.
Täysjyväpastaa tai -riisiä hiilihydraatiksi, siihen pavut/linssit/ym. ja vihanneksia ja lisäksi raejuustoa (edullisinta verrattuna kutun-, feta- tai halloumijuustoon?) tai ihan vaan kuutioitua lempparijuustoasi, mausteita, yrttejä, sipuleita jne. mistä itse pidät.
Itse olen ihastunut tekemään tummista soijarouheista pastakastikkeita, laatikoita kunnolla maustaen netin ohjeiden perusteella, on halpaa ja hyvää!
Pikaruoka kotona nopeasti: valkoiset pavut tomaattikastiikkeessa säilykepurkin sisältö kattilaan/mikroon lämpiämään ja brittiläiseen tyyliin täysjyväpaahtoleivän päälle ja lisukkeeksi voit valita mitä mielesi tekee - itse lisään juustoja. Ja perussuomalainen hernari on aina hyvää sinapilla, sipulimurskalla tai yrteillä maustettuna :)
Uunipuurot - nesteet, ryynit (ei hiutaleet!) ja suola astiaan, astia uuniin hautumaan pariksi tunniksi miedolle. Tee kerralla isompi satsi, sillä puuroa voi lämmittää ja syödä joko voisilmän tai mehukeittojen kanssa (kaupan kalorittomat käy hätätilassa, jollet itse harrasta mehukeittojen tekoa) myös seuraavina päivinä. Esim. ohraryynipuuro herkkua!
Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille! :)
Ap
Jestas kuinka ankeita "ruokia" ihmiset syö.
Soijarouhe ei maksa käytännössä mitään.
Rypsiöljyä ja margariinia... joo.
Oliiviöljyä ja voita jos haluat olla terve ja vahva.
Tortillat voi näinkin, valmiiksi annokset ja vain lämmittää, tosin oli hyvää kylmänäkin.
Joskus teen ison salaatin ja pitkin päivää syön.
Vierailija kirjoitti:
Jestas kuinka ankeita "ruokia" ihmiset syö.
Miksi näet vaivaa muiden syömisistä? Onko niin tylsää? Hankkisit vaikka jonkun harrastuksen 👍
Ite tykkään tehdä toisinaan pikawokkia. Kuppinuudeleiden sekaan paprikaa, tomaattia, sieniä ja parsakaalia.
Tee vaikka munavoita, siitä saa helposti energiaa. Maitotuotteet täysrasvaisina. Lisää ruokavalioon rasvaiset halvat ruhonosat lihatuotteista. Äkkiä pannulla kypsäksi tai uuniin muhimaan ja sit syömään.
Margariini ei ole mitään terveysruokaa. Eikä energiansaannin kasvatusta kannata tehdä viljatuotteillakaan, jos terveenä haluat pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka kidneypavut purkista. Huudo, heitä lautaselle, maun mukaan suolaa ja pippuria. Päälle laitan usein juustoa, jalopenoja ja pieneksi pilkottua tomaattia. Mikroon. Menee 5min laittaa.
hieman ohis
Mä teen valmiista purkkikikherneistä näppituntumalla "huijaushummusta" sauvasekoittimella: kikherneet, maun mukaan oliiviöljyä, valkosipulia, sitruunamehua, suolaa ja pippuria. Mitään mittoja en käytä, jos joku osanen ali- tai ylikorostuu lisään toisia kunnes olen tyytyväinen makuun. Voi syödä leivän päällä, lisätä pastaan ja ihan mihin haluaa. Toimii mulla :)
Peelo on hyvää ruokaa syncronisoinnin toimesta jotta ihmisen energia kuluisi tahallaan. Minä en syncronisoi mitään mutta ruokasi näytti hyvältä.
Söisin avocadoja lusikalla. Et tainut avocadoja pistää listaan. Jatka samaan malliin. Linnassa lusitaan. Määrittele millainen linnasi on itsellesi, älä peeloile syncronisoinille ja sen taholle turhaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe ei maksa käytännössä mitään.
Mutta tuo kauniiseen pakettiin pakattu teollisuuden jäte ei oikeasti täytä terveellisen ruuan kriteerejä.
Musta sun vaihtoehto on, että joko opettelet tekemään yksikertaisia, helppoja ruokia, joita pakastat ja syöt töissä tai sitten paistat vain pannulla tofua tai halloumia ja ostat valmista salaattisekoitusta ja pilkot avokadoa ja kasviksia kaveriksi sekä lämmität tuon aiemmin paistamasi annoksen (ellet laita esim. fetaa).
Mun mielestä mitä enemmän viitsit itse ruokaa laittaa, sitä halvemmaksi se tulee. Isot satsit keittoa tai pastakastiketta esim. Kun tulee rutiini, se ei ole niin vaivalloista ja ei ole pakko syödä viikon ajan samaa ruokaa.
Erilaiset palkokasvit, pavut ja linssit on hyviä proteiinin lähteitä ja edullisia myös.