Minne voi enää matkustaa?
Lentäminen on epäekologista. Monessa maassa on huono hallinto ja ihmisoikeudet. Jossain on ikä uskonto tai ilmasto. Moni välttelee lomakohteita erilaisin perustein.
Niinpä kysyn käänteisesti: Minne sinusta vielä on hyväksyttävää matkustaa?
Kommentit (4)
Matkustan minne tykkään ja en muilta lupia siihen kysele.
Ihan hyvä kysymys. On aika mielenkiintoista miten ajatusmaailma on lähtenyt muuttumaan tässä asiassa viime vuosien aikana. Noin 5 vuotta sitten lensin vielä koko asiaa ajattelematta, en nyt ihan kauheita määriä, noin 3-5 kertaa vuodessa. Nyttemmin olen vähentänyt ja nimenomaan siksi, että ajatus matkustamisesta lentäen on käynyt kokonaisuudessaan minulle vähemmän mieluisaksi. Mutta sitten laivamatkustaminenkaan ei ole ongelmatonta, etenkään jos ottaa oman auton mukaan ja sillä sitten pilaa maailmaa... Ainoa kai se olisi, jos kävelisi tai pyöräilisi. Olen tehnyt pitkän kävelymatkan, mutta sinnekin lensin ensin lähemmäs mistä aloitin kävelyn.
Nyt voisin ajatella (jos olisin aikeissa matkustaa) juuri junamatkailua lähinnä sellaisena, josta saisin vähiten omantunnontuskia. En voi ajatella enää niin, ettei minun yksilönä tarvitse ajatella tätä ollenkaan, vaan minunhan juuri pitää, kun kerran matkustan jonkun verran. Niihden, jotka eivät matkusta, heidän ei tarvitse ajatella matkustamisen ympäristöhaittoja. Tosin he ovat sitten siellä kotikonnuillaan haitaksi ympäristölle, joten aina on huonosti. ;)
3 jatkaa vielä. Ja minne sitten matkustaisin niin, ettei tarvitsisi lentää. Lähinnä Euroopassa, koska aikaa ei vielä ole rajattomasti. Enkä muutenkaan kaipaa kaukokohteisiin. En halua matkustaa millään konstilla Venäjälle, se on poissuljettu puhtaasti ennakkoluulosyistä.
Mielipiteitä?