Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko vaihtanut kodinkoneita ja -laitteita uusiin, vaikka aiempi on ollut täysin ehjä ja toimiva?

Vierailija
28.06.2019 |

Mitä ja miksi?

Onko vanha annettu/myyty eteenpäin vai viety romunkeräykseen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan pölynimurin. Sisko "ihastui" mun pieneen ja "söpöön" elextroluxin imuriin ja halusi välttämättä, että vaihdan imurin päikseen hänen huomattavasti kalliimpaan mieleen. Mulle imurin merkki ja malli on yks hailee, kunhan imuri itsessään toimii ja suostuin vaihtoon. Muuten en juurikaan kodinkoneita uusi ja vaihtele, elleivät sitten satu hajoamaan. Jääkaappia olen joutunut vaihtamaan viimesen 10 vuoden sisään 2 kertaa, kaapin hajotessa. Korjausta olen molemmilla kerroilla kaappiin kysynyt, mutta korjaamosta sanottiin molemmilla kerroilla, että huomattavasti halvempaa on ostaa uusi, joten piti sitten ostaa uusi.

Muutoin en näe järkeä uusia ehjiä koneita, vaikka uudet koneet saattavat hieman energiaystävällisempiä olla vanhempiin nähden. Kyllä mulla on niille rahoille muutakin käyttöä. Mun kännyköidenkin keski-ikä niitä uusiessa on ollut reilu 5v. Osa vaihtaa kännyköitäkin vuosittain. Kodinkoneiden sijaan pistän itse rahat ennemmin vaikka sijoituksiin. Kodinkoneiden arvo tipahtaa heti, kun ne on kantanut kaupasta ulos. Sijoitukset taas tuottavat pidemmällä aikavälillä huomattavasti voittoa ja lisäävät nettovarallisuutta. Haaveenahan se olisi, jotta voisi jäädä varhaistetulle vanhuuseläkkeelle hieman myöhemmin, mutta vielä ei sijoitukset tuota siihen malliin, jotta se olisi mahdollista, jollei kituuttamista lasketa.

Vierailija
22/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan paremman hyvään hintaan, saatan tarttua tarjoukseen. Laitan vanhan hyllylle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saan paremman hyvään hintaan, saatan tarttua tarjoukseen. Laitan vanhan hyllylle.

Hyllylle, siis pienlaitteet, en toetenkään mitään pesukonetta. Sen varmaan veisin kierrätykseen.

Vierailija
24/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, kyllä on aina ollut jotain vikaa laitteessa, että olen vaihtanut. Pesukone ei enää lingonnut kuivaksi, jääkaappi-pakastimet eivät enää toimineet kunnolla, tiskikoneesta hajoili koko ajan osia, leivänpaahdin ei enää palauttanut leipää (huom. sitä käytettiin monta vuotta rikkoutumisen jälkeen, piti vain palauttaa leipä manuaalisesti).

Vierailija
25/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mitään kodinkoneita. Syy on se, että nykyään uudet koneet ovat huonompia kuin edeltäjänsä. Uusi kone ei kestä yhtä pitkään kuin vanha korjattuna, koska nykyisten käyttöikä on lyhempi kuin ennen, tarkoituksella. Toiseksi uudet pesukoneet puhdistavat huonommin kun vanhat, koska käyttävät niin vähän vettä, ja niiden pesuajat ovat tolkuttoman pitkiä.

Uusissa  on sellaisia muoviosia, jotka eivät kestä vaan hajoavat ennen aikojaan. Uudehkosta jääkaapista ovat jo kaikki laatikot rikki.

Uuden television olen hankkinut, vaikka vanha toimi ihan hyvin, mutta kun digiboksi hajosi.

Nyt on kohta pakko hankkia uusia laitteita, kun ei ole enää korjaajia eikä varaosia saa. 

Vierailija
26/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle uusien koneitten ekologisuus on yks hailee, kun käytännössä jo koneen uusiminen kuluttaa sen, mitä koko maapalloa ajatellen vedessä ja sähkössä säästää. Täällä kyllä vettä piisaa, ja samasta joesta tulee sähköäkin. 

Ette saa millään minua uskomaan, että vanhan käyttökelpoisen koneen vaihtaminen uuteen olisi ekoteko sähkön ja veden säästön ansiosta, jos näen parvekkeeltani kaksi voimalaitosta ja varovasti arvioituna miljoona litraa vettä.

Vierailija
27/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...33 vuotiaasta pyykinpesukoneesta hankkiuduttiin eroon kodinhoitohuoneen rempan yhteydessä, kun haluttiin yhtenäinen taso ja ko. kone oli päältä täytettävä (ja mitoiltaan tosi pieni, sinapinkeltainen ja linkouksen aikana "kävelylle" lähtevä).

Mutta se sentään linkosi toisin kuin nykykoneet, jotka tasapainottavat ja hyrskyttävät pyykkejä tyhjässä koneessa ja loppujen lopuksi päättävät jättää linkoamatta. Näin varsinkin silloin, kun pyykkiä on vähän.

Vierailija
28/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Halpiskahvinkeittimen tilalle ostin OBH King of coffeen, kun sain puoleen hintaan. Samoin kympin kahvimyllyn tilalle OBH puoleen hintaan. Kuulokkeita. Aikoinaan hifilaitteita vaihdettiin parempiin. Tehokkaampi tietokone.

Vierailija
29/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, halusin uuteen asuntooni keraamisen lieden ja jää-pakastinkaan, jossa mahdollisimman iso pakastinosa ja näyttö, mistä näkee ne lämpö-pakkaslukemat. Entiset laitteet oli ehjiä ja toimivia, kodinkoneliike vei mennessään (olisi pitänyt tarjota eteenpäin vaikka ilmaiseksi, mutta jäi tekemättä, harmi). Samoin television olen vaihtanut aikoinaan kuvaputkimallista litteään, mutta vanha telkka jatkoi elämäänsä vielä vuosikausia ja vasta tänä vuonna oli vasta hävitetty. Kahvinkeitin on myös päässyt toimittamaan varakeittimen virkaa.

Vierailija
30/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dvd-soitin vaihtui bluray-soittimeen ja telsu isompaan, entiset myin pois. Välillä vaan iskee tällasia, vaikka muuten kituutan niin pitkään kun kampe kestää. Esim. puhelin 5v ja läppäri pian 10v vanha, siihenkin tosin vaihdoin prosessorin että pärjäisi pidempään.

Vierailija
31/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-tuumaisen analogisen kuvaputkitelkkarin tilalle hankin 42-tuumaisen taulutelkkarin.

Vierailija
32/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin vuoden vanha jääkaappi. Se ei alun perinkään ollut meidän valitsema eikä meillä myöskään ollut mahdollisuutta valita sen tilalle sellaista kun oltaisiin haluttu. Kyseessä oli siis uuden asunnon mukana tuleva jääkaappi ja vaihtoehdot olisi pitänyt valita sellaisten merkkien joukosta, joita ei haluttu muutenkaan. Ajateltiin sitten, että ok, otetaan tuo vakiokaappi ja yritetään elää sen kanssa. Siinä ei ollut 0-asteisia laatikoita eikä tuuletinta sisällä. Meidän käyttötottumuksilla jääkaapin takaseinään alkoi muodostua jäätä, joka välillä suli ja jos takana oleva reikä oli tukossa, vettä tuli lattialle. Ihan käsittämättömän raivostuttavaa, ei me opittu elämään sen kanssa. Vuosi me sinniteltiin ja ostettiin sitten kunnollinen. Jaakaappi meni tutulle, joka tiesi nämä jääkaapin rajoitteet ja oli valmis elämään niiden kanssa. Haki pois meiltä kotoa ja maksoi lisäksi 50€. Kaikki olivat tyytyväisiä ja hankittiin tilalle kunnollinen jääkaappi.

33/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pitkälle 2000-luvulle minulla oli kotona vain kasetti- ja lp-levysoitin sekä vanhanmallinen, mutta kiitettävästi toimiva tv. Myös VHS-videolaitteesta luovuin vasta kun se lakkasi toimimasta; 2000-luvulla videovuokraamoista sai vielä VHS-elokuvia. Puhelin on minulla aina vanhempaa mallia kuin kavereillani.

Pidän uusien teknisten laitteiden käytön opettelemista stressaavana ja uskon siihen periaatteeseen, ettei kannata lähteä parantelemaan sellaista mikä toimii.

Vierailija
34/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole, mutta kaveri osti pesukoneen ja siitä puolen vuoden kuluttua hän osti uuden asunnon, johon tuo pesukone ei sitten mahtunutkaan. Niinpä hän myi mulle sen. Sain satasella melkein uuden koneen, olin tosi tyytyväinen, ei tarvi juosta pyykkituvalla enää kuin satunnaisesti. 

Vierailija
35/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä imuri on aivan hitosti parempi kuin heikko tai keskinkertainen imuri. Loistava upgrade, sillä imuroinnista tuli kertaheitolla paljon siedettävämpää. Pystyn nykyisin keskustelemaan tai kuuntelemaan musiikkia imuroidessani, ja pitkän varren ansiosta ei tarvitse kyyristellä jatkuvasti.

Vierailija
36/36 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman täysin toimivan kännykän olen vaihtanut uuteen. Vanhan jätin joksikin aikaa varapuhelimeksi ja sitten heitin se palasiksi pirstottuna sekajätteeseen poltettavaksi.