Peitättekö te läppärin kameraa post-itilla tai teipillä tms.?
Kommentit (61)
peitän kameran, mutta pää puhelimessani en ole peittänyt, koska se on suurimman osan ajasta modeemina tai taskussa, Padissä on peitetty, kun lueskelen sitä vessassa, samoin läppärin lamera on peitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte kyllä hassuja kun peitätte tietokoneen kameran, mutta ette sitten puhelimen kameroita
Puhelimessani ei ole kameraa mitä peittää, oletpa hassu olettamuksinesi. T: 4/9
Suurimmalla osalla ihmisistä on puhelimessaan kamera, joten ei ollut yhtään hassu tuo olettamus. Täysin looginen arvaus.
Älypuhelimet ovat vakoilulaitteita mm. Googlen vuoksi.
Oon peittänyt. Painoin kerran vahingossa jostain että kamera meni päälle ja oma lärvi lävähti koko näytön kokoisena silmieni eteen, se oli niin suuri järkytys, että päätin peittää kameran.
Kyllä peitän. Suojaan myös tilini vahvoilla salasanoilla ja pidän henkilökohtaiset tiedostoni, sekä vähän arkaluontoisemmat tiedostot, kuten omat nolot runoiluni salatulla tikulla, joka aukeaa vain salasanalla. Käytän usein VPN-palveluita ja TOR-verkkoa arkipäivän käytössä, sekä estän kaikki mainokset, koska kolmannet osapuolet eivät tiedettävästi välitä muusta kuin rahasta. Myös puhelimeni näyttö on lukittu salasanalla ja viestisovellukset ovat lukittuina vielä toisella salasanalla, joka on siis eri, kuin näytönlukituksen. Käytän myös PGP-salausta sähköpostissani, mutta toistaiseksi en ole törmännyt kehenkään muuhun, joka käyttäisi, joten se on käynyt hieman yksinäiseksi salaisuuden säilyttämiskeinoksi. Olen erittäin tarkka yksityisyydestäni, eikä mikään mitä teen ja ajattelen, tai miten elän, kuulu kenellekään, jos en sitä halua kenenkään tietävän. Minulla on myös voimassaoleva tietojenluovutuskielto. En kuitenkaan pelkää, että joku urkkisi elämääni, mutta en ota sitä riskiäkään.
Eräässä nyt loppuneessa pt tukkuliikkeessä oli it-puolella henkilöitä, jotka kuulemma urkkivat tiettyjen henkilöiden puheluliikennettä. He olivat yrityksessä puhelinoperaattorien yhteyshenkilöitä ja vastasivat matkapuhelimista eli esim asensivat työntekijöiden puhelimet kun ne käyttöönotettiin. Heillä oli siis hyvät mahdollisuudet näihin väärinkäytöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä peitän. Suojaan myös tilini vahvoilla salasanoilla ja pidän henkilökohtaiset tiedostoni, sekä vähän arkaluontoisemmat tiedostot, kuten omat nolot runoiluni salatulla tikulla, joka aukeaa vain salasanalla. Käytän usein VPN-palveluita ja TOR-verkkoa arkipäivän käytössä, sekä estän kaikki mainokset, koska kolmannet osapuolet eivät tiedettävästi välitä muusta kuin rahasta. Myös puhelimeni näyttö on lukittu salasanalla ja viestisovellukset ovat lukittuina vielä toisella salasanalla, joka on siis eri, kuin näytönlukituksen. Käytän myös PGP-salausta sähköpostissani, mutta toistaiseksi en ole törmännyt kehenkään muuhun, joka käyttäisi, joten se on käynyt hieman yksinäiseksi salaisuuden säilyttämiskeinoksi. Olen erittäin tarkka yksityisyydestäni, eikä mikään mitä teen ja ajattelen, tai miten elän, kuulu kenellekään, jos en sitä halua kenenkään tietävän. Minulla on myös voimassaoleva tietojenluovutuskielto. En kuitenkaan pelkää, että joku urkkisi elämääni, mutta en ota sitä riskiäkään.
Hmm mutta jos joku on tunkeutunut puhelimeesi haittaohjelman avulla (tai läppäriin) eikö ole mahdollista hänen saada tai nähdä PIN koodit ja lukea salasanat? Tarkoitan että jos kännykän tai läppärin näyttö on "vakoilijan" näytöllä hän näkee kaikki. En sitten tiedä auttaako salasanat "mustina palloina" Esim. itse olen lukenut ristiriitaista tietoa siitä, voiko haittaohjelman asentaa toisen kännykälle etänä ilman että tietää hänen Apple tai Google tunnuksia. Nähtävästi on mahdollista.
Joo. Mulla on ollut Muumi-tarra läppärin kameran päällä jo 7 vuotta. Läppäri tosin on välissä jo pariin otteeseen vaihtunut ja uusi tarra laitettu uuden läppärin kameran päälle. En ole tehnyt tätä varmaan samasta syystä kuin useimmat, mutta 7 vuotta sitten aloin tekemään etätöitä. Yhtenä aamuna palaveri asiakkaiden kanssa alkoi jo klo 8. Mä aamusta laitoin vaalennusraidat hiuksiin, läpinäkyvän suihkumyssyn päähän ja savinaamion naamalleni. Palaverin alettua vahingossa napsautin webbikameran päälle ja siinä mä reippaana tyttönä istuin pussi päässä ja naama vihreän ruskeana iloisesti toivottamassa hyvää huomenta asiakkaille ja firman toimitusjohtajalle :D
En todellakaan vaan aina välillä vilautan tisseja ja säärtä kaikille jotka salakatselee.
Nykyisin töissä käytetään aika usein videoneuvotteluja, joten en ole tästä viimeisimmästä läppäristä peittänyt kameraa.
En. Mutta en myöskään tee koskaan läppäri ääressä mitään sellaista joka voisi Pietarin pajaa kiinnostaa. Kun poistun koneelta rasvaamaan upeaa vartaloani ja sovittamaan seksikkäitä alusvaatteita, niin laitan silloin läpän kiinni ja keskityn ihailemaan itseäni :D
Kamerat on niin *perman peitossa, että mitään ylimääräisiä lappuja ei tarvita.
No ap.
Mihin johtopäätökseen olet nyt sitten tullut? Anna jotain maistiasia tutkimuksestasi.
Kyllä tuota tehdään. Tuttavani ex oli se kyylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm mutta jos joku on tunkeutunut puhelimeesi haittaohjelman avulla (tai läppäriin) eikö ole mahdollista hänen saada tai nähdä PIN koodit ja lukea salasanat? Tarkoitan että jos kännykän tai läppärin näyttö on "vakoilijan" näytöllä hän näkee kaikki. En sitten tiedä auttaako salasanat "mustina palloina" Esim. itse olen lukenut ristiriitaista tietoa siitä, voiko haittaohjelman asentaa toisen kännykälle etänä ilman että tietää hänen Apple tai Google tunnuksia. Nähtävästi on mahdollista.
Haittaohjelmatartunnat johtuvat usein käyttäjästä itsestään. Klikkaillaan kaikenmaailman linkkejä ja levitellään puhelinnumeroa ylt ympäriinsä. Paras tietoturvaohjelma estäisi käyttäjää tekemästä vaarallisia toimia, mutta kukaan ei ostaisi sellaista tietoturvaohjelmaa vai kuinka? Puhelimeen voi tulla virus samoin kuin linux koneeseenkin käyttäjän huolimattomuuden vuoksi. Toki myös ohjelmistoissa esiintyy tietoturva-aukkoja, mutta nämä muodostavat käytännössä vain murto-osan tietoturvahyökkäyksistä niiden kohdistuessa yksityishenkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaohjelmatartunnat johtuvat usein käyttäjästä itsestään. Klikkaillaan kaikenmaailman linkkejä ja levitellään puhelinnumeroa ylt ympäriinsä. Paras tietoturvaohjelma estäisi käyttäjää tekemästä vaarallisia toimia, mutta kukaan ei ostaisi sellaista tietoturvaohjelmaa vai kuinka? Puhelimeen voi tulla virus samoin kuin linux koneeseenkin käyttäjän huolimattomuuden vuoksi. Toki myös ohjelmistoissa esiintyy tietoturva-aukkoja, mutta nämä muodostavat käytännössä vain murto-osan tietoturvahyökkäyksistä niiden kohdistuessa yksityishenkilöön.
Puhelinnumeron voi saada tietoonsa monikin, vaikka olisi salainen. Itse sen on joutunut antamaan moneen paikkaan ja jos se näistä vuotaa joillekin ei sitä voi estää. Paitsi ei pelkästään puhelinnumeron avulla voi haittaohjelmia levitellä. Ellei sitten laita epäilyttäviin linkkeihin tms.
Hassu kysymys ehkä jollekin, mutta voiko you tube videoista tulla haittaohjelma ja jos erehtyy klikkaamaan jotain missä haittaohjelma on, näkyykö välttämättä joku lataus vai onko tilanne sama kun ihan normaalisti katsoisi videon? Olen kuullut että kuvaviestien kautta voi tulla, siis tekstarina. Mitkä ovat nämä epäilyttävät jutut mitä kannattaa varoa klikkailla? Jostain lukaisin että jotkut haittaohjelmat paketoidaan näyttämään aivan aidoilta kun autenttisen "oikeat" ohjelmat. Yritä siinä sitten olla skarppina.
En, koska minua ei saa peloteltua kauhujutuilla siitä, kuinka jollekin jossain on joskus tapahtunut jotakin ikävää.