Kuinka paljon kesätyöntekijänä kehtaa pyytää vapaata?
Mitä mieltä olette, paljonko vapaata kehtaan pyytää?
Avopuoliso haluaisi kovasti lähteä 1,5 viikon matkalle parin kuukauden päästä. Itse olen kesätöissä nyt kesäkuun alusta syyskuuhun ja mietin, kehtaanko edes kysyä vapaata pomolta? Mulla on siis sopparissa tietty tuntimäärä ja olen jo ennen aloittamista sopinut pomon kanssa eräästä toisesta 5 päivän vapaasta, joten kovasti tuntuu siltä, että vapaan saaminen ei tule kysymykseenkään. :S
Kommentit (20)
Vain oma röyhkeytesi on pyyntöjesi rajana.
Vierailija kirjoitti:
No ei lähinnä yhtään, ellei kyse ole jostain pakottavasta poissaolosta (kuten voisi olla pääsykokeet, lääkärikäynti tms).
Pari vuotta sitten sain kyllä kokonaisen kuukauden vapaata kesätöistä ihan lomailua varten :D silloin tosin kysyin vapaata jo sopparia allekirjoittaessani, joten tilanne oli aika erilainen kuin nyt
t. ap
Ei YHTÄÄN. SINÄ olet kesätyöntekijä! SINÄ!
Jos sulla on 3kk kesätöitä ja pyydät siihen viikonkin vapaata niin voit olla varma, että tuohon työpaikkaan et enään pääse. Kesätyöntekijä palkataan paikkaamaan vakiporukan lomat.
Meille otettiin kesälomien tuuraaja, ei lomailijaa.
Se tehtiin selväksi jo lomittajaa valitessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei lähinnä yhtään, ellei kyse ole jostain pakottavasta poissaolosta (kuten voisi olla pääsykokeet, lääkärikäynti tms).
Pari vuotta sitten sain kyllä kokonaisen kuukauden vapaata kesätöistä ihan lomailua varten :D silloin tosin kysyin vapaata jo sopparia allekirjoittaessani, joten tilanne oli aika erilainen kuin nyt
t. ap
Tuo tilanne on todellakin aivan eri. Silloin työnantaja on palkatessaan tiennyt, että tulet olemaan kuukauden pois ja voinut palkata sille ajalle toisen kesätyöntekijän. Nyt työnantajallasi on oletus, että olet töissä sen verran, mitä olet sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta saa aina.
Ei välttämättä, jos kesätyöntekijä on palkattu tekemään tietyn henkilön kriittisiä tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta saa aina.
No ei todellakaan saa. Siinähän työnantajalta jää saamatta työpanos.
Voithan sä kysyä.
Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa. Olin viikon vapaasta sopinut alussa.. sitten pohdin, että kehtasko sitä pyytää kaksi päivää päälle vielä. Rohkenin, sain ja vielä esimies tuumi, että pidä koko toinen viikkokin. Meinas, että nuoretkin tarvii lomaa, että jaksaa.
Sain sitten vakkari paikan kys firmasta. Ihmisistä tää on kiinni.
Onhan niitä kiukkusia tyyppejä kaikkialla. ;)
Kesätyöntekijän on aina vähän tökeröä pyytää lomaa, koska hänet on nimenomaan palkattu tuuraamaan lomalla olijoita tai sitten sesonkiluontoiseen työhön, johon tarvitaan tekijöitä juuri silloin kesällä. Joku lyhyt lomapätkä ehkä vielä menettelee, jos sen sopii jo ennen työsopimuksen tekoa.
Mä lupaisin sen 1,5 viikkoa. Tosin töitä olisi turha hakea meiltä enää.
Kiitos kaikista vastauksista :) En ole siis muutenkaan hakemassa samaan paikkaan ensi kesänä, joten sitä ei tarvitse miettiä. Kunhan en saa potkuja heti kysymishetkellä.
Toinen jo aikaisemmin pyytämäni vapaa on koulusta johtuvaa, joten sinänsä en ole mitään muita huvitteluvapaita edes kysynyt. Mutta saa nyt nähdä kehtaanko kysyä, en halua vihaista pomoa koko loppukesäksi.
T. Ap
Kyllä noi vapaakäytänteet on ihan paikasta kiinni.Itse olen antanut paljonkin kesätyöntekijälle vapaata tarvittaessa,jos on ollut mahdollistava työtilanne,tai sitten työtä on voitu organisoida siten että työntekijä on "etukäteen" tehnyt vapaan verran työtä ekstrana.
Mitä fiksummin osaat asiaa kysyä ja valmis myös kieltävään vastaukseen sen selkeämmin se asia on sitten keskusteltu.
Meille kaikille tulee tilanteita, joissa mieli muuttuu ja joutuu neuvottelemaan asiat uusiksi.
1-2 päivää. Mieti ajatuksella mitä tarkoittaa sana kesätyöntekijä?
En ole kehdannut ikinä kysyä vapaata kesätöistä. Ainoastaan pääsykokeiden takia olen ollut joskus pois.
Mammat kilaa taas pätemässä. Ihan hyvin joku voi saada vaikka kuukauden palkattoman vapaan. Ei kaikkia kesätyöntekijöitä mihinkään tuuraajiksi palkata. Paljon on "statuskesätyöpaikkoja" joihin otetaan vaan avustelemaan muita ja tekemään jotain epäolennaisia hommia.... Ja sitten on myös niitäkin jotka on otettu kesätöihin, mutta tekemistä ei ole oikeastaan mitään. Tällöin kesähessun lähteminen vapaalle on oikeastaan vain helpostus kaikille.