Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa mulle nyt jotkut keinot / motiivit säästää rahaa

Vierailija
27.06.2019 |

Oon tajunnu sen että rahaa nimenomaan säästämällä sitä jää eniten itselle mutta kun on houkuttanu baarit ja juominen niin ettei sitä oo jääny. Asun vielä vanhempien luona ja haluan jo todellakin muuttaa pois. Rahaa ei vaan oo käytännön järjestelyihin koska oon tyhmyyttäni juonut rahojani. En nyt tarvii saarnaa vaan neuvoja millä motiiveilla maltan säästää esim niinku seuraavan syksyn ja talven. Kun rahaa jää tilille niin alkoholi houkuttaa aina. Oon tyhmä ihminen mutta haluan kehittyä tästä ja nyt muuttaa pois täältä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene juomaan vaan kiltisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy solmimassa säästösopimus pankin kanssa. Erilaisia vaihtoehtoja löytyy asuntosäästämisestä rahastoihin. Eli tietty summa lähtee automaattisesti tililtä palkkapäivänä hankalampaan paikkaan. Jos se makaa käyttötilillä niin varmasti menee.

Vierailija
4/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun saat rahaa, siirrä ensin x määrä säästöön. Eri tilille. Lopuilla rahoilla on sitten pärjättävä seuraavaan tilipäivään saakka. Jaa jäljellä oleva summa vaikka viikoille, niin saat viikkobudjetin.

Asiaa helpottaa, jos suunnilleen osaat arvioida välttämättömät menosi etukäteen. Jos tulevalle kuulle on tulossa jokin isompi meno, varaa siihen rahat erikseen ja jaa juoksevien menojen budjetti sen jälkeen. Ja tietenkin aina ensin säästöön.

Juhlia saa, mutta koita nyt ensin vaikka harventaa ravintolakäyntejä.

Vierailija
5/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tähän nyt sanois, jos et ole itse motivoitunut tarpeeksi. Itse en tekisi noin. Ehkä haluat enemmän jäädä paikallesi kuin lähteä? Miksi pitää juoda? Kallista virtsaa sinulla.

Vierailija
6/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska idiootti touhua

Vierailija
7/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opi oleilemaan yksin, alkoholia ei tarvitse ottaa kuin pieni määrä.

Miten voisit kuluttaa aikaasi, mielenkiinnon kohteita?

Aina ei tarvitse olla kivaa, pelon tunne ei ole hyväksi se on silti yksi motivaatio köyhälle.

Ymmärrän että on lähdettävä ulos joskus, ota yksityisyyttä niin paljon kuin voit.

Vierailija
8/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunittelu ja unelmointi ovat tärkeitä. Suunnittelet rahankäyttösi ja säästämisesi ja tiedät mitä haluat. Saat mitä haluat, kun elät kurinalaisesti. Olet itse suunnitellut silloin elämäntapasi, et ole virtojen vietävänä.

Vierailija
9/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oman raha käytön holtittomuuden tajuaminen on nimenomaan hyvä merkki. Ihme lynkkausmeininkiä osalla kommentoijista. Nyt vaan oikeasti varaat ajan pankkiin säästöneuvotteluihin. Saat asiantuntijalta apua sinulle sopivan tavan valinnassa. Jos raha kuluu käyttötililtä, ei mikään budjetointi todennäköisesti riitä. On tosi hyvä tiedostaa oma heikkous ja rakentaa esteitä itselle. Tässä tapauksessa se este voi olla rahan siirtäminen kortittomalle tilille, josta nostaminen maksaa.

Vierailija
10/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla säännölliset tulot? Jos on niin toimi näin: säästä ensin itsellesi. Laita verkkopankissa automaattiveloitukset tililtäsi jokaisena palkkapäivänä kahdelle muulle tilille (voivat olla myös eri pankeissa). Palkkatilisi on varattu ns. käyttötiliksi, toiselle tilille voi siirtyä vaikka 20-50 euroa yllättäviin menoihin (joku menee rikki tai tulee isompi vakuutuslasku) ja kolmannelle tilille siirtyy 100-200 euroa, joka on säästötilisi tulevaa vuokravakuutta varten. 

Säästettävät summat päätät tietysti itse tulojesi mukaan. Minulla on käyttötili ja yllättäviin menoihin varattu tili samassa pankissa sekä kolmas pahanpäivänvaran säästötili S-pankissa, jonne myös bonukset kertyvät. 

Jos siirrät säästöön ne rahat mitä "jää ennen palkkapäivää" niin aika harvalla sinne mitään jää varsinkaan, jos on noin nuori. Maailmassa on liikaa houkutuksia, joten kannattaa olla ennalta viisas. Ihminen sopeutuu siihen, mitä on ja kohta et edes muista, että sinulla säästyy rahaa eri tileille joka kuukausi. 

Vierailija
11/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan riittävästi motivaatiota, jos oikeasti ymmärrät, että omillaan eläminen on sitä menojen hallintaa ihan loppuiän. Kaikkien on opeteltava elämään varojen mukaan. Ei riitä, että säästät ennen omillesi muuttoa. Senkin jälkeen sinun on ensin maksettava asumiskulut, liikkuminen, ruoka jne. ennen kuin voit harkita muuta rahankulutusta.

Vierailija
12/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä tähän nyt sanois, jos et ole itse motivoitunut tarpeeksi. Itse en tekisi noin. Ehkä haluat enemmän jäädä paikallesi kuin lähteä? Miksi pitää juoda? Kallista virtsaa sinulla.

Kirjoitin tämän ajattelematta, en tarkoittanut olla näin tyly. Anteeksi. Minustakin on hienoa, että olet herännyt, aukaissut silmäsi tilanteelle, jossa olet ja haluat muutosta. Sinä tulet onnistumaan! Jokainen on muutoksessa ensin ollut ihan alkumetreillä. Mieti rauhassa, suunnittele, tee päätöksiä jotka ovat mahdollisia sinulle. Säästäminen on mahdollista, juurikin ne juomisrahat-tunne on vuoden päästä huikea, kun näet mitä olet saanut aikaan. Keksi juomisen tilalle muuta mukavaa sisältöä elämääsi, niin että elämä on kuitenkin mukavaa. Kehitä lahjojasi? Saat kaksi kärpästä kerralla. Tsemppiä.

Vierailija
13/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit motivaatiota. Sinähän kerroit sen itse viestissäsi. Jos haluat pois vanhempiesi jaloista, niin ala säästämään.

Vierailija
14/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa toinen tili toiseen pankkiin (esim. S-pankki) ja laita automaattisesti palkkapäivänä menemään tuolle tilille tietty % osuus tuloistasi.

Sitten "hukkaa" tuon kakkostilin kortti (leikkaa vaikka saksilla kahtia), niin kiusaus nostaa tilille kertyviä rahoja laskee, koska vaatii sen että menet pankin tiskille jonottamaan että saat nostettua sieltä rahaa.

Jos maksat yleensä kortilla, voit ottaa käyttöön myös sähköisen säästöpossun (ainakin Nordealla on) jolloin säästöpossuun kilahtaa aina valittu summa kun maksat kortilla. Jos laitat vaikka 2e per korttimaksu (voi olla pienempikin summa) niin rahaa menee koko ajan tililtä myös sääästöön. Summa voi olla yllättävän isokin kun menee esim. 6kk tai 12kk jälkeen katsoman (päivittäin ei kannata) jos esim. vaikka keskimäärin maksaa 2 kertaa/päivä kortilla tekee tuo 720e/6kk.

Minulle helpoin tapa säästää on se, etten näe rahaa. Jos tilillä on paljon rahaa niin kynnys käyttää sitä laskee, jos taas tili näyttää "tyhjältä" olen tarkempi. Hyvä tapa on hajauttaa rahoja, minulla on käyttötili (päivittäisetmostot) säästötili (siirrän ylimääräiset bonukset joita saan töistä ja maksan lomamatkat ym. "kivoja juttuja"), sekä S-tili johon menee rahaa "pahan päivän varalle", ja säästöpossu johon vaan kertyy rahaa "ilman tarkoitusta".

Vierailija
15/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei voi jatkua nmillään

Vierailija
16/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyä idea mutta eiu toimi

Vierailija
17/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/18 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda vapaa-ajan ilmaisiin harrastuksiin niin rahat säästyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme