Onko mansikat terveellisiä?
Vetäsin tuossa TAAS rasiallisen mansikoita ja aloin miettimään, onko mansikat oikeesti terveellisiä? Nehän on aika makeita.
Kommentit (14)
Ei mulla mitään tietoa ole. Mutta mä ainakin käytän marjoja ihan tietoisesti makeanhimon sammuttamiseen. Siis iltaisin mulla iskee toisinaan hirveä makeanhimo, joten saatan syödä rasiallisen marjoja, koska on se kuitenkin terveellisempää kuin että söisi pussillisen karkkia. Mutta mä syön kyllä muitakin marjoja, en vain mansikoita. Tyrnimarjat on mun lemppareita.
Jostain syystä marjat on mulle vissiin ainoa toimiva karkinkorvike. Siis jos syön jotain muuta makeaa niinkuin vaikkapa banaania tai hunajaa tai kiivejä niin sen jälkeen edelleenkin tekee mieli karkkia.
Makeitahan ne ovat, mutta niissä on sokerin vaikutusta tasaamassa kuitua. Niiden painosta iso osa on vettä. Lisäksi saat niistä vitamiineja.
Syö hyvällä omallatunnolla! Mansikat on ihania :)
Eivät ole. Niissä on sokeria todella paljon.
Mansikoihin pätee sama kuin muuhunkin ruokaan, eli ei pidä syödä ähkyyn asti. :D Mansikoissa on sokeria, joten jonkinlainen kohtuus kannattaa säilyttää. Ja onhan niihin ruiskutettu rikkakasvien torjuntavalmisteita, homeen- ja tuholaistorjunta-aineita, jos syö ostettuja mansikoita.
Ovat.
Lisäksi tuottavat hyvää mieltä, mikä on äärimmäisen tärkeää terveydelle <3
On ne terveellisiä, mutta kohtuus kaikessa. Mikään ei ole terveellistä liikaa syötynä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Niissä on sokeria todella paljon.
Marjoissa on pääosin alle 10% sokeria, mikä on paljon vähemmän kuin monessa kaupan hyllyiltä löytyvästä tuotteesta.
Lisäksi niissä on muita terveysvaikutteita:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/11/onko-lempihedelmasi-tai-marjas…
Mutta jälleen kohtuus kaikessa.
Tavallisissa mansikoissa käytetään hillitön määrä torjunta-aineita. Homeen-estoruiskutukset, tuholaistorjunta - ja rikkakasviruiskutuksia tulee yhden kesän aikana yli kymmenen. Viimeisimmät jotkabtehdään kukinnan jälkee osuvat suoraan marjan pintaan. Lopuksi niihin kosketaan käsin ukrainalaisen Sergein toimesta, joka on juuri käynyt ojassa p*skalla.
Luomu ja itse poimien on minulle ainut vaihtoehto.
Etenkin suomalaisissa mansikoissa (ei-luomu) järjettömästi myrkkyjä, keskieurooppalaiset puhtaampia.
Viljelijät ei yleensä itsekään käytä niitä myrkkymarjoja, omille lapsille syötetään erillisestä myrkyttömästä mansikkamaasta.
Naapurissa asunut
kaliumia, muistaakseni sydänsairauksia ehkäisee?
Vierailija kirjoitti:
Tavallisissa mansikoissa käytetään hillitön määrä torjunta-aineita. Homeen-estoruiskutukset, tuholaistorjunta - ja rikkakasviruiskutuksia tulee yhden kesän aikana yli kymmenen. Viimeisimmät jotkabtehdään kukinnan jälkee osuvat suoraan marjan pintaan. Lopuksi niihin kosketaan käsin ukrainalaisen Sergein toimesta, joka on juuri käynyt ojassa p*skalla.
Luomu ja itse poimien on minulle ainut vaihtoehto.
Minulle omasta maasta poiminen on ainut vaihtoehto. Niistä tiettää, että ne on oikeasti luomua.
Suomen ilmaston vuoksi täällä tarvitaan enemmän homemyrkkyjä, ostan mieluummin esim. hollantilaisia jos ei ole luomua.
Onko tietoa? :)