Miten paljon perheessäsi isäpuoli osallistuu lapsiperhearkeen?
Minulla on uusi mies ja tuntuu vaikealta vaatia häneltä mitään velvollosuuksia lapsiin liittyen. Sikäli mikään ei ole muuttunut, exä ei paljoa osallistunut, vaikka vaadinkin. Toisaalta helpompaa kun ei tarvi vaatia mitään ja kaikki apu on plussaa.
Kommentit (12)
Osallistui seurustelun alussa lähinnä huvituksiin, eli veimme lasta kaikkiin kivoihin juttuihin (vaikkakin sitten vain ankkalammelle, uimarannalle tms tavallista) ja myöhemmin suhteessa ihan tasavertaisena vanhempana - käskee siis tarvittaessa pesemään ne hampaat ja huolehtii puhtaat vaatteet jos sotkeentuu. Emme ole vielä naimisissa emmekä siis asu yhdessä, mutta täällä ollessaan ”on kuin kotonaan.”
Osallistuu tasavertaisesti. Mulla aiemmasta suhteesta yksi kouluikäinen ja lisäksi nykyisen kanssa pieni tyttö. Mies hoitaa esikoistani ja hoiti jo ennen yhteistäkin lastamme aikalailla niin kuin olisi isä hänelle. Pitää jopa tiukempaa kuriakin kuin minä. Kuskaa treeneihin useamman kerran viikossa. Käy hoplopeissa sun muissa. Käy kaupassa, tekee ruokaa ja kotitöitä. En jaksais kyllä katsellakaan semmoista miestä, joka ei noita tekisi.
Ei ole puolikkaita ihmisiä, joten ei ole puolikasta osallistumistakaan vaan rintarinnan vastaamme MEIDÄN perheestä.
Kannattaa puhua miehen kanssa asiasta. Mitä hän ajattelee asiasta? Mihin on valmis nyt ja tulevaisuudessa? Mitä sinä toivot/ odotat? Tietenkään et voi varsinaisesti vaatia hoitamaan/ osallistumaan/ ottamaan kantaa kun kyse ei ole hänen lapsistaan. Suhdetta ei kuitenkaan kannata jatkaa jos hän ei ole valmis ryhtymään isäpuoleksi ja perheen toiseksi aikuiseksi hyvässä ja pahassa. Itse tein sen virheen että ajattelin ettei haittaa, voin huolehtia lapsistani yksinkin. Siinähän kävi sitten niin että sekä lapsilla että miehellä oli epämukava ja vieras olo omassa kodissaan. Vieraantuivat toisistaan enemmän ja enemmän kunnes lopulta eivät voineet sietää toisiaan. Minä siinä välissä yritin vääntää ja kääntää asiat kaikkien kannalta parhain päin ja joustin itse ihan liikaa omista tarpeistani. Stressi ja ja jatkuva riittämättömyyden tunne oli kamalaa. Kukaan ei voinut meillä hyvin. Pakkohan siinä oli erota. Uskon että jos olisimme alusta asti toimineet toisin asiat olisivat voineet mennä paremmin. Älkää tehkö samaa virhettä.
Miehellä ei ole mitään velvollisuuksia lapsia kohtaan. Lasten ruokkiminen, vaatettaminen ja kasvattaminen on vastuu, joka kuuluu lapsen vanhemmille. Äidin miesystävä ei ole lapsen vanhempi.
Osallistuu paljon kaikkeen. On kasvattaja, laittaa ruokaa, huolehtii harrastusvälineistä, pyöristä, kuskaa harkoissa, vie lapsia heidän isälleen yms. En olisi parempaa kumppania voinut elämäämme toivoa ja saada. Täydellinen ihanuus.
Mun on vaikea uskoa, että isäpuoli olisi tasavertainen vanhempi. Huolehtii neuvolat ja hammaslääkärit, osallistuu harrastusten maksamiseen, asettaa kotiintulorajat jne. Mikä sitten on raja lasten oman isän vastuiden kanssa? Entä jos isäpuolella on omia lapsia, onko kohtelu ja rahan- ja ajankäyttö tasapuolista?
Omasta halustaan täysivaltaisena vanhempana.
On alusta saakka ottanut tosi paljon vastuuta lapsista - hyvänä esimerkkinä vaikka 13v:n limudiskot pari kertaa kuukaudessa. Isäpuoli haki tytön perjantaina puolenyön aikaan ja kuskasi vielä tytön kaveritkin kotiin kun näiden olisi pitänyt kävellä talviyönä pimeässä 2-5km!
Osallistunut koulun vanhempainiltoihin, seissyt pelikentän laidalla tsemppaamassa, käynyt ostoksilla lasten kanssa. Kotityöt yms nyt tottakai menee tasan ja opasti lapsia myös siihen.
Meillä ei ole koskaan puhuttu puolikkaista, miehen CVssäkin lukee 4 lasta vaikka vain 1 on meidän yhteinen. Nyt jo rakastava isoisä näiden mun valmiiden lasten lapsille.
Auttaa tarvittaessa. Mutta en vaadi mitään, sillä minunhan lapseni ovat.
Minulla on teinejä. Olemme naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Omasta halustaan täysivaltaisena vanhempana.
On alusta saakka ottanut tosi paljon vastuuta lapsista - hyvänä esimerkkinä vaikka 13v:n limudiskot pari kertaa kuukaudessa. Isäpuoli haki tytön perjantaina puolenyön aikaan ja kuskasi vielä tytön kaveritkin kotiin kun näiden olisi pitänyt kävellä talviyönä pimeässä 2-5km!
Osallistunut koulun vanhempainiltoihin, seissyt pelikentän laidalla tsemppaamassa, käynyt ostoksilla lasten kanssa. Kotityöt yms nyt tottakai menee tasan ja opasti lapsia myös siihen.
Meillä ei ole koskaan puhuttu puolikkaista, miehen CVssäkin lukee 4 lasta vaikka vain 1 on meidän yhteinen. Nyt jo rakastava isoisä näiden mun valmiiden lasten lapsille.
Helmi mieheksi sulla! Oikeesti ihana!
Miksi isäpuolen pitäisi osallistua mihinkään vieraiden lasten asioihin? Ei hänellä ole mitään velvollisuuksia vieraita lapsia kohtaan. Toisen miehen siittämät lapset ovat muutenkin suhteelle pelkkä riesa. Lapsilla on omakin isä, joka on päässyt hoitamaan sen hupiosuuden eli siittämisen, pitäköön silloin myös huolen tekemistään lapsista.
Ja tähän vielä jokaiselle miehelle varoitus: älkää ikinä ryhtykö suhteeseen sellaisen naisen kanssa, joka on yh tai jolla on päävastuu lapsista. Pahempaa helvettiä ei voi kohdallenne sattua.
Osallistuu ihan tasavertaisena vanhempana. En olisi ottanut miestä, joka kokee lapset riesana, ja niiden asioiden hoitamisen vastenmielisenä velvollisuutena. Mies tuli tähän perheeseen yhdeksi perheenjäseneksi, ei pelkästään minun miehekseni.