veritulppaepäily
Riskitekijöitä on, oireet sopii.
Julkinen th. hymistelee ja puhuu helteistä ja tukisukista.
Edes d-dimeeriä ei testata.
Suosituksia hyvästä yksityisestä pk-seudulla?
Kommentit (17)
Turvotus on nilkoissa ja jalkaterässä.
Oik. jalalla ei voi astua.
käy nyt pian, kyllä ne ultraa jne yksityisellä!
Ei tuo muuten selviä, hopihop!
Ei kuulosta tuplalta, jos nilkassa ja jalkaterässä turvotus. Tulee yleensä säären takaosaan.
Outoa ettet saanut apua. Minulla on isot sukurasitteet jne ja joitakin vuosia sitten pohkeeni kipeytyi kovin pohkeen takaosasta ja pääsin heti lääkäriin terppaan. Lääkäri totesi että tuskin on veritulppaa mutta jos asia vaivaa voin käydä verikokeessa labrassa. Kävin mielenrauhan vuoksi ja ei ollut tulppaa.
Nyt juhannuksena sama pohje vähän kipeytyi taas takaosasta mutta se on nyt rauhoittunut joten en nyt ottanut yhteyttä lääkäriin.
Minusta tuon verikokeen voisi ottaa aina varmuuden vuoksi jos on pientäkin mahdollisuutta että olisi tulppaa. Näin potilas saa sielunrauhan ja samalla suljetaan se tulppamahdollisuus pois.
No sullahan oli ihan eri oireet, kuin ap:lla!
Kivahan se olisi vaikka viikoittain käydä turhissa testeissä, kun yhteiskunta maksaa! Tärkeintähän on, että jokainen luulosairas saa sielunrauhan?
7
Yksityislääkärille maksetaan itse.
Myös lääkitykset, mm. tietyt verenpainelääkkeet, voivat aiheuttaa turvotusta nilkoissa ja jalkaterissä.
Vierailija kirjoitti:
Kivahan se olisi vaikka viikoittain käydä turhissa testeissä, kun yhteiskunta maksaa! Tärkeintähän on, että jokainen luulosairas saa sielunrauhan?
No itse olen elämäni aikana käynyt kerran tuossa testissä joten koska lääkäri tarjosi vaihtoehtoa niin miksen sitä olisi hyödyntänyt kun kaikki ovat äidin puolelta kuolleet veritulppiin joten riskit sen saamiselle on valtaisat!
Samaan aikaan kun kävin testissä niin entinen samanikäinen luokkakaveri kirjoitti Faceseinällään saaneensa kaksi keuhkoveritulppaa, joten en usko että oli mitenkään liioittelua käydä testissä.
Se verikoe kertoo vain alle 50 % onko tulppa, 50 % se on positiivinen muuten vaan.
Itselläni oli tulppa, jalka ei turvottanyt ei kuumottanut, oli vain asmyöllä järkyttävän kipeä, ihan kuin joku leikkaisi irti.
Ultraaja oli ulkoinen nuorimies jonka hymy hyytyi kun tulppa niin massiivinen, minut oli lähetetty hyvin lievänä epäilynä. Nyt sitten 6 kk lääkiytys....
YTHS suostui ottamaan multa tuon D-dimeerin ihan ilman suoria pyyntöjä, kun pohje oli tosi kipeä pitkän automatkan jälkeen. Mitään muita tulppaan viittaavia oireita ei ollut ja pystyin kävelemään, mutta suoraan halusivat silti sen varalta ottaa. Tämä siis Helsingissä ja ikää mulla oli vasta 24 vuotta tuolloin, eikä e-pillereiden lisäksi ollut mitään riskitekijöitä.
Meni spämmiin viestini, mutta
siksikin käy näyttämässä, että saattavat jäädä piileväksi... Ei ole niin helppo tehtävä saada 100 % varmuutta.
On dokumenttia sitten oireesta edes jne, jne.
Mikä lapsi täällä taas selittää yht kunnan maksuista:
lue vähän niin ymmärrät, että tällä kontrollilla juuri estetään mahd. isompia kustannuksia jatkossa!
Jos ultran kävele tk päivystykseen ja jonota se
6-8 tuntia. Akuuttiultran saat vain päuvystyksestä.
Voiko aktiiviuimari saada tulpan ts voiko sitä mitenkään estää?
Minulla oli veritulppa reidessä. Ei muita oireita kuin puristava kipu. Ei turvotusta eikä punoitusta. Ei verikoetta vaan ultra.
No mee nyt jo vaikka mehiläiseen tms.
Mitrasitko pohkeden eron?