Miltä tuntuu kuumat aallot?
Välillä kamalan kuuma ja välillä kylmä. Tätä ollut muutaman vuoden ja alan epäillä, onko minulla ennenaikaiset vaihdevuodet. Öisin pää hikoaa kuin vietävä ja hiukset ovat älyttömässä takussa seuraavana aamuna. Lääkärissä suhtaudutaan asiaan siten, että valitan turhasta. Voisitteko kuvata, miten kuumat aallot eroaa normaalista lämpötilaerojen vaihtelusta?
Lapseton N32
Kommentit (14)
No minusta ero on siinä, että kuuma aalto tulee yhtäkkiä ja jotenkin sisältäpäin, siis erotuksena sille miten esim. saunassa tulee hiki. Ja siinä on sellainen pieni kihelmöivä tai kirvelevä tai "myrkyllinen" sivumaku, siis tuntuu että tämä ei ole nyt ihan normaalia. Niin kuin olisit kuumassa kylvyssä, johon on sekoitettu jotain aavistuksen verran ärsyttävää ainetta. On kyllä tosi vaikea selittää. Minun kuumat aaltoni ovat toistaiseksi olleet aika siedettäviä, koska palelen melkein aina ja enimmäkseen tuntuu vain siltä että ihanaa kun on kerrankin lämmin.
Vierailija kirjoitti:
vaikea kuvata mutta on tosiaan kuin helwetin hiilillä, tavallaan ytimestä asti: vaikka pintaa viilentäisi tuulettimella, niin ydin on kiehuvassa padassa.
Ps. Siihen ei totu.
Onko otettu hormoniverikokeet?
Kilpparikokeet?
Homoverikokeet otettu ja olivat normaalin rajoissa.
Palsta ollut rikki niin nostellaan...
Mulla on nyt vaihdevuodet, ja kuumia aaltoja. Mulla on ollut sellaisia ajoittaisia "kuumuustulvahduksia" kyllä koko ikäni murrosiästä asti muutenkin. Jotenkin kai hormoneihin liittyy mutta ei ole mitään vikaa tai sairautta silti ollut. Ero nyt vaihdevuosissa on se järjetön hien määrä mikä kuumien aaltojen aikana erittyy. Nuorempanakin tuntui tukalan, sairaalloisen kuumalta, mutta nyt koko kropan iho menee hetkessä litimäräksi, jopa alapää hikoaa ihan märäksi ja tissinvälit ja naama. Tämä onkin itselleni kuumien aaltojen inhottavin efekti, koska esim. työpalaverissa tulevaa kuumaa aaltoa ei voi mitenkään peittää kun koko naama alkaa kiiltää litimärkänä.
Pelkkä hikoilu ei niinkään kamalaa, siihen liittyvä levoton olo.
Tahtoisit koko ajan vauhkota.
Ei ole normaalia että vielä kolmekymppisellä voisi olla vaihdevuosi oireet. Esi oireita oli vähaän alle nelikymmppisenä yö hikoilu kunnes 53 alkoi aamuhikoilu ja kamala vilutus.
Itselläni oli niin , että ihan esim rennosti katsellessa tv: tä tuli yhtäkkiä niin lämmin ,että piti vetäistä pusero pois ja muutaman minuutin kuluttua sai laittaa takaisin päälle . Ei siis mitään sen kummempaa ollut.
Jo pari lasia viini illalla tai olutta lisäsi öisin noita lämpöolotiloja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt vaihdevuodet, ja kuumia aaltoja. Mulla on ollut sellaisia ajoittaisia "kuumuustulvahduksia" kyllä koko ikäni murrosiästä asti muutenkin. Jotenkin kai hormoneihin liittyy mutta ei ole mitään vikaa tai sairautta silti ollut. Ero nyt vaihdevuosissa on se järjetön hien määrä mikä kuumien aaltojen aikana erittyy. Nuorempanakin tuntui tukalan, sairaalloisen kuumalta, mutta nyt koko kropan iho menee hetkessä litimäräksi, jopa alapää hikoaa ihan märäksi ja tissinvälit ja naama. Tämä onkin itselleni kuumien aaltojen inhottavin efekti, koska esim. työpalaverissa tulevaa kuumaa aaltoa ei voi mitenkään peittää kun koko naama alkaa kiiltää litimärkänä.
Täh! Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh! Minkä ikäinen olet?
48. Minulla alkoi esivaihdevuosioireilu 42 v iässä ja nyt alkaa olla sitä todellista, kun nytkin on 4 kk viimeisistä menkoista eli pois ovat jäämässä jo kokonaan.
Se voi olla ihan lievääkin kuten minulla, aluksi ne menivät pitkiä aikoja ihan huomaamatta, kun olivat niin lieviä. Sitten aloin miettiä, että onko nämä nyt niitä, kun olen siinä iässä. Hieman ovat ehkä voimistuneet parin vuoden takaisesta, mutta mitään hikeä ei puske edelleenkään. Joskus otan paidan pois hetkeksi, jos huoneessa on muutenkin turhan lämmintä, mutta yleensä ne eivät aiheuta mitään toimenpiteitä ja menevät pian ohi. Pari kertaa vuorokaudessa näitä tulee, mutta voi tulla ehkä useamminkin, huomaamatta ja noteeraamatta. Mietin, voisiko minulla olla jonkinlainen resistenssi tai vain tavallista vähemmän hormonituotantoa, koska en ole myöskään koskaan kärsinyt mistään PMS-ilmiöistä tai muistakaan naisten vaivoista, nuoruuden kuukautiskipuja lukuunottamatta. Äidilläni taas oli ne kaikki ja siitä sai välillä kärsiä koko sakki.
Minä myös lapseton ja oireet alkoivat vähän yli 40. Lääkitys ollut siitä saakka ja nyt todettiin kilpparin vajaatoiminta, jossa aika samanlaiset oireet. Mietin, että voisiko tuon hormonihoidon lopettaa, kun thyrolääkitys. Onko kokemuksia tuosta?
Sinähän kuvailit kuumat aallot hyvin jo aloituksessasi. Luulisin olevani tässä asiassa asiantuntija, koska noita aaltoja on ollut jo kymmenen vuotta.
vaikea kuvata mutta on tosiaan kuin helwetin hiilillä, tavallaan ytimestä asti: vaikka pintaa viilentäisi tuulettimella, niin ydin on kiehuvassa padassa.
Ps. Siihen ei totu.
Onko otettu hormoniverikokeet?
Kilpparikokeet?