Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia keliaakikolta?

Vierailija
20.06.2019 |

Minulle on todettu päiväkoti ikäisenä keliakia ja olen noudattanut millitarkkaan ruokavaliotani noin kymmenisen vuotta. Olen välillä vahingossa ottanut mm hotellien aamupala buffeteista jotakin mikä ei ole ollut gluteinitonta, enkä ole saanut mitään oireita. Olen nyt ottanut tietoisesti muutamaan kertaan normaaleja keksejä tms enkä ole saanut minkään näköisiä oireita... onko tämä siis ihan normaalia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä kerta-altistuksesta heti sairastukaan - gluteeni vahingoittaa suolinukkaasi ja oireet tulevat viipeellä.

Vierailija
2/4 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla normaalia. Minulla on keliaakikkotyökaveri, joka ei saa mitään välittömiä oireita gluteenin syönnistä - on käynyt ilmi esim. silloin kun työpaikkamme ruokala on tehnyt virheen ja olemme syöneet samaa ruokaa. Minä olen tullut erittäin huonovointiseksi ("molemmista päistä lentää" ja vatsa älyttömän kipeä), hän ei ole huomannut mitään. Se on tietysti vaarallista siinä mielessä, että jos pitkäjaksoisesti altistuu tietämättään gluteenille, tulee suolistovaurioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ei kaikille tule oireita mutta suolisto vaurioita kyllä

Vierailija
4/4 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä kerta-altistuksesta heti sairastukaan - gluteeni vahingoittaa suolinukkaasi ja oireet tulevat viipeellä.

Täsmentäisin, että osa saa heti oireita ja voi reagoida tosi pieniin määriin tosi vahvastikin. Osalla taas ei tule mitään välittömiä oireita, mutta suolinukka voi silti vaurioitua ja suolistosyövän riski kasvaa. Eli ei kannata leikkiä asialla - mutta toki voit olla iloinen siitä, että et saa jokaisesta vahinkoaltistuksesta pahoja oireita.