En halua maksaa työeläkemaksuja vaan pistää itse summan tillille sivuun. Onko tämä mahdollista?
Eli nyt menee joka palkasta siivu eläkemaksuihin. Väitetään että niitä maksamalla rahoitan oman eläkkeeni kun jään 2060-luvulla eläkkeelle. Tosin se maksu menee oikeasti nykyeläkejärjestelmän ylläpitoon ja olen varma etten pääse nauttimaan eläkkeestäni kun sen aika on.
Pystynkö erikseen avaamaan eläkesäästötilin ja nykyisen palkasta perittävän osuuden siirtämään sinne että saisin eläkerahat varmuudella käyttöön?
Kommentit (30)
Pienillä eläkemaksuilla saa pientä eläkettä.
Hyvin yksinkertaista.
Yrittäjänä pystyt osittain, työläisenä et.
Ruotsissa kokeiltiin ja suuri enemmistö ryyppäsi rahat ja pieni älyllinen eliitti sijoitti ja heille on luvassanoin 10+ kertaiset eläkkeet kuin mitö ois ollu eläkeyhtiöistä.
Ryyppääjät jääneet tommosille 200e/kk minieläkkeille.
Joten joo vanha tuttu: liberalismi eriarvoistaa kun jokaisella on vapaus menestyä tai vastaavasti perseillä asiansa.
Ylhäältä auktoritäärinen yhteiskunta joka estää menestymistä tasapäistää passivoiden niidä jotka muuten menestyisivät muttavastaavasti luuserit eivät pääse perseilemään asiansa myöskään kun heillä ei ole päätäntävaltaa omissa asiossaan.
Tasapäistäjillä tulee vain se ongelma eteen että moiset taloudet eivät ole kilpailukykysiä vaan romahtavat maailmanmarkkinoilla juuri koska kyvyt ei pääse esille.
Ja suomessa ei ole yhtäkään liberaalipuoluetta, joka ikinen on noita äärikonservatiiveja. Kokkari koettaa teskenellä, muttei kukaan niitä usko liberaalipuolueeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tosi pienet eläkemaksut, niiin on myös tuleva eläke on tosi pieni.
Yrittäjä päättää itse, minkäsuuruista eläkettä haluaa nauttia.
Sinulta jäi nyt pointti ymmärtämättä.
Paras lääke on ryhtyä yrittäjäksi ja maksaa minimi YEL-maksua. Fiksummat tajuaa, ettei se eläkemaksun nosto jää tuohon 6,75% tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty. Jos pystyisi, ei niitä mihinkään säästötilille kannattaisi missään nimessä laittaa, vaan sijoittaa.
Sijoittaa ja sijoittaa. Kaikki ovat aina pistämässä rahaa sijoitukseen, se on kuin taikaseinä mistä tulee rahaa. Mitä jos valitsetkin sijoituskohteen huonosti? 100e sijoitettua pääomaa palaakin 70e. Olisiko tämä kannattavaa? Ei.
Vaikka tilille laitettu rahan arvo kuihtuu inflaation myötä, se kuitenkin on se summa mitä sinne on laitettu.
Ap
Sijoita metsään. Se ei katoa ja se kasvaa joka vuosi, meni osakemarkkinoilla miten tahansa.
Kunnon myrsky ja kaikki puut on katkenneet. Vakuutuksen murskyjen varalle ovat aika kalliita.
Minä suosittelen aloittajaa muuttamaan maahan, jossa kenenkään palkasta ei peritä mitään. Suomessa ei lakisääteisistä maksuista pysty laistamaan.
Sinulla on vanhanaikaisia ajatuksia. Myrskypuut menevät sellutehtaalle ja myrskytuhovakuutus maksaa hyvin vähän verrattuna vaikka liikennevakuutukseen.
Ne puut pitää korjata pois. Jos itse ei siihen kykene, pitää hommata metsuri, joka voi olla vaikea löytää, kun kaikilla muillakin metsänomistajilla on puut nurin. Metsän hoitaminen vaatii enemmän mitä sijoitusten.
Vierailija kirjoitti:
Suomi: tänne voi kuka tahansa lampsia sisään elämään suomalaisten veronmaksajien rahoilla, ja tuoda mukaan sukulaisensakin.
Vaan kun suomalainen muuttaa ulkomaille, on hän muuttovuoden lisäksi kolmen vuoden ajan verovelvollinen Suomeen, ja maksaa esim. YLE-veroa tuon ajan.
3v on vaan yleinen ehdotus ja vaatii että on asunto edelleen suomessa ymv siteitä.
Vain yrittäjät pystyvät itse päättää, miten pientä tai suurta YEL-maksua maksavat eläkevakuutusyhtiöön.
Moni yrittäjä maksaa minimi YEL-maksua ja tietoisesti tyytyy matalaan eläketasoon.
Yrittäjät itse sijoittavat rahaa osakkeisiin, superrahastoihin, asunto-osakkeisiin ja metsään. He tulevat saamaan vuosittain pääomatuloja. Ihan sama vaikka eläke olisi matala.
Tuo omaisuus siirtyy myös seuraavalle sukupolvelle, kun maallinen taival päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Et pysty.
Nykyeläkkeet maksetaan 100% rahastoista, siellä on rahaa maksaa kaikkien ennen vuotta 1957 syntyneiden eläkkeet. Maksat siis rahastoon eläkevaroja niille, jotka ei vielä ole eläkkeellä.
Nykyeläkkeitä ei suinkaan makseta 100% rahastoista, vaan osa. Yksityisalojen työntekijöiltä kerättävistä työeläkemaksuista osa rahastoidaan tulevia eläkkeitä varten, ja loppuosa käytetään kyseisenä vuonna maksettavien eläkkeiden rahoitukseen. Tällä hetkellä yksityisalojen työeläkemaksuista rahastoidaan noin yksi euro kuudesta, ja loput käytetään nykyeläkkeiden maksuun.
Yrittäjien, maatalousyrittäjien ja julkisten alojen eläkkeet maksetaan joko kokonaan ilman rahastointia tai osittain puskurirahastoinnilla.
Jos työeläkemaksujen maksaminen lopetettaisiin, rahastot riittäisivät kattamaan nykyisen tasoiset vuotuiset eläkemenot vajaan seitsemän vuoden ajan. Tämä kannattaa muistaa, kun sanotaan että "kyllä siellä rahastoissa on rahaa".
Yrittäjä €€ kirjoitti:
Vain yrittäjät pystyvät itse päättää, miten pientä tai suurta YEL-maksua maksavat eläkevakuutusyhtiöön.
Moni yrittäjä maksaa minimi YEL-maksua ja tietoisesti tyytyy matalaan eläketasoon.
Yrittäjät itse sijoittavat rahaa osakkeisiin, superrahastoihin, asunto-osakkeisiin ja metsään. He tulevat saamaan vuosittain pääomatuloja. Ihan sama vaikka eläke olisi matala.
Tuo omaisuus siirtyy myös seuraavalle sukupolvelle, kun maallinen taival päättyy.
Tietoisesti tyytyy ???? Sä olet ihan pihalla yksityisyrittäjän arjesta. Mä en pystyis maksamaan yhtään enempää kuin ton minimi työeläkemaksun vaikka haluaisinkin. Työaika 50 tuntia viikossa ilman mitään taukoja. Lomia ei pysty pitämään kuin pari viikkoa vuodessa.
Jos on tosi pienet eläkemaksut, niiin on myös tuleva eläke on tosi pieni.
Yrittäjä päättää itse, minkäsuuruista eläkettä haluaa nauttia.