Voiko makuaisti muuttua näin paljon? Nuorena taivaalliselta maistuneet herkut eivät ole ollenkaan hyviä enää
Kävin Hesburgerissa ja söin kerroshampurilaisen, joka teininä maistui suorastaan orgasmisen hyvältä. Nyt minua lähinnä ällötti eikä se ollut makukokemukseltaan oikein mikään. Sama käynyt karkkien, sipsien ja esim lempipizzan kanssa. Olen 25v joten voiko makuaisti muuttua noin paljon nuorella iällä?
Kommentit (13)
Kyllä se muuttu. Maku jalostuu. Itse olen vaiheessa, jossa ei oikein mikään enää kelpaa. Pitää olla tuoretta, huolella tehtyä, ei makujen sekamelskaa missään tapauksessa.
Minulla ainakin maku muuttunut ihan täysin lapsuudesta. Lapsena parasta herkkua oli sokeripalat, nykyään aivan järkyttävä ajatuskin imeskellä sokeria paljaaltaan :D
Ja on se ihan tieteellinen faktakin, että iän myötä makuaisti muuttuu.
Jännä, olen miettinyt ihan samaa. Onko mun makunystyrät hioutuneet olemattomaksi, vai miksi nykyään en saa samanlaisia herkullisia kokemuksia ruuan kanssa kuin ennen..
Olen ollut suuri irtokarkin rakastaja melkein nelikymppiseksi, mutta nyt parin vuoden aikana karkit ovat alkaneet ällöttää. En olisi ikinä maailmassa uskonut, että minulle voi käydä näin!
Kyllä. Ostin 15 vuoden jälkeen pitkästä aikaa grillitassuja muistellen, miten pidin niistä lapsena. Ihan hirveän makuisia, en ymmärrä, miten ne silloin maistui mukamas niin hyvälle. Samoin kauppaan jää valmismarinadilliset lihat. Eniten ehkä surettaa kanansiivet, ne olivat oikeaa lohturuokaa joskus. Nykyään maistuvat pahoilta ja niistä tulee huono olo. En myöskään enää himoitse mitään sipsejä, suolapähkinöitä tai suolatikkuja. Siinä, missä ennen saatoin syödä voimakkaita juustoja sellaisenaan, kaipaa ne nyt paljon muitakin makuja tasapainottamaan makuelämystä.
Ja tosiaan pikaruokaloiden hampurilaiseteriat maistuvat kamalalle, eikä niistä lähde edes nälkä. Olen myös kebabista nykyään todella tarkka, ei ole montaa paikkaa, mihin joskus viitsisi rahansa tuhlata.
Herkut ovat arkipäiväistyneet, niitä on saatavilla aina, ei vain pyhisin.
On kyllä totta, että moni juttu maistuu nykyään ihan kököltä. Tietyissä tuotteissa kyse on uudesta reseptistä, raaka-aineiden laadun pudotuksesta jne. Fazerin sininen on yksi surullisimpia esimerkkejä. :(
Hesen kanatortilla maistuu ja haisee ihan miehen penik*****. Meinasin oksentaa.
Itse rakastin nuorena kaakaota ja suklaata, nyt en juo koskaan kaakaota (tai välillä kun tulee semmoinen nuoruus fiilis, että haluan juoda kupillisen ja plääh, totean ettei maistu yhtään samalta kun aikoinaan) ja suklaatakin pystyi syömään sen puoli levyä Fazerin sinistä, nyt menee pari palaa ja enempää ei maistu.
Enemmän suolaiset leivonnaiset ja juustot ovat herkkuja joita välillä tulee syötyä, eli suolainen on nykyään parempaa kuin makea :D Nuorena vieläpä vihasin juustoja!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ostin 15 vuoden jälkeen pitkästä aikaa grillitassuja muistellen, miten pidin niistä lapsena. Ihan hirveän makuisia, en ymmärrä, miten ne silloin maistui mukamas niin hyvälle. Samoin kauppaan jää valmismarinadilliset lihat. Eniten ehkä surettaa kanansiivet, ne olivat oikeaa lohturuokaa joskus. Nykyään maistuvat pahoilta ja niistä tulee huono olo. En myöskään enää himoitse mitään sipsejä, suolapähkinöitä tai suolatikkuja. Siinä, missä ennen saatoin syödä voimakkaita juustoja sellaisenaan, kaipaa ne nyt paljon muitakin makuja tasapainottamaan makuelämystä.
Ja tosiaan pikaruokaloiden hampurilaiseteriat maistuvat kamalalle, eikä niistä lähde edes nälkä. Olen myös kebabista nykyään todella tarkka, ei ole montaa paikkaa, mihin joskus viitsisi rahansa tuhlata.
Mukamas?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suuri irtokarkin rakastaja melkein nelikymppiseksi, mutta nyt parin vuoden aikana karkit ovat alkaneet ällöttää. En olisi ikinä maailmassa uskonut, että minulle voi käydä näin!
Minäkin söin aika hemmetisti karkkia ja suklaata miltei nelikymppiseksi, ja sitten se yhtäkkiä loppui kuin seinään. Nykyään syön todella harvoin ja vähän kerrallaan, ei enää mene kahta suklaalevyä viikossa.
Ja olen alkanut syödä juttuja joista ennen suurin piirtein oksensin. Homejuusto, silli, sienet, mätitahna jne. Ja ne jotenkin maistuvat ihan erilaiselta. Olen miettinyt sitäkin olenko menettänyt makuaistini, koska nuo eivät maistu ollenkaan siltä miltä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu kävi noitten grillitassujen kanssa. Ostin kaasugrillin itselleni aikuisena ja haalin kaupasta kaikki lapsuuden herkut ja ajattelin että nyt oikein grillaan pitkän kaavan mukaan.
Ihan järkyttävän makuisia! 🤢 Koostumus, haju, maku..
mä en tajua kuinka nuo oli niiiiiiiiin hyviä lapsena.
Kaikkeen turtuu tai salaliitto.