Miksi ihmiset pelkää ilmastonmuutosta jos kaikki kuitenkin on vain sattumaa
Jos koko maailma on sattumalta syntynyt ja kulkee eteenpäin aivan ilman mitään kummempaa suunnitelmaa niin miksi ihmeessä kantaa huolta jostain ilmastonmuutoksesta,
Tämä kaikkihan voi sattumalta huomenna muutenkin vain räjähtää käsiin.
Kommentit (6)
En mä pelkää ainakaan. En kyllä kierrätäkään enkä jaksa viherpiipertäjiä.
Vierailija kirjoitti:
En mä pelkää ainakaan. En kyllä kierrätäkään enkä jaksa viherpiipertäjiä.
Sun kohdalla ei ole kyse pelosta (tai pelottomuudesta) vaan puhtaasta itsekkyydestä.
Oman kierrätykseni hyödyttömyyden olen tajunnut lomaillessani usein keski-euroopassa. Tälläkin hetkellä olen ja kaikki miljoonat juomapullot ja tölkit laitetaan sekajätteeseen. Ja etenkin noita vesipulloja on PALJON, koska hanavesi ei ole juomakelpoista. Yäk. Rannatkin usein täynnä muoviroskaa jos aikaisin aamulla menee, sitten ovat jo ehtineet siivota ennen turistien tuloa aamusella.
Julkisia paikallinen väki käyttää kyllä mallikelpoisesti. Ja lähiruokaakin saa kun kaikki hedelmät ja jopa liha tuotetaan lähikylissä. Siellä sitten hukkuu kaduilla kulkevien vuohien pskaan, joka rehevöittää pikavauhtia paikallisia makean veden esiintymiä.
Pieni Suomi kierrättää ja paasaa. Vegaaneille tuodaan soijaa, qvinoaa ja kaikenmaailman gojimarjaa maailman toiselta puolelta, vaikka oma lihatuotantomme on aika pitkälti hoidettu ympäristöystävällisesti.
No juuri siksi - ei ole sitä maagista ukkelia heilauttamassa taikasauvaa kun maapallo käristyy. Se on kerrasta game over. Pyrkimys välttää kuolema taas on ihan perustavanlaatuinen ominaisuus kaikelle elämälle.
Kyllä asioilla on syy-seuraussuhteet, vaikka niitä ei olisi mitenkään suunniteltu. Esimerkiksi kun tiputan vahingossa lasin lattialle, se menee rikki, vaikka kukaan ei suunnitellut sen rikkomista.
On syytä olla huolissaan ilmaston lämpenemisestä, koska kasvihuonekaasujen määrä ilmakehässä lisääntyy, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että maailma "sattumalta huomenna muutenkin vain räjähtää käsiin".
Sillä tehdään rahaa. Nykyisessä nollakasvu ympäristössä pitää olla ajureita, jolla saadaan pääomia liikkeelle, mieluiten tietysti veronmaksajien ns. "tyhmää rahaa", joille kukaan ei ole vastuussa, jos hanke menee mönkään.