Ope piipussa, miten pääsen pois peruskoulusta?
Kun pää ei kestä työtä, eikä lapsia oli kyseessä sitten ala- tai yläkoulu, mikä neuvoksi? Työkköri tarjoaa tottakai pääosin luokanopettajan sijaisuuksia. Minne olisi helppo lähteä uudelleenkouluttautumaan, että pääsisi pakoon koulumaailmaa?
T. Väärällä uralla oleva luokanopettaja aineenopen pätevyydellä
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Opettajankoulutus pätevöittää toimimaan monenlaisissa tehtävissä. Esim. HR-puolella on tehtäviä, missä on ko. koulutuksesta etua.
Jyrkkä ”ei” lapsityövoimalle.
Vierailija kirjoitti:
Opettajankoulutus pätevöittää toimimaan monenlaisissa tehtävissä. Esim. HR-puolella on tehtäviä, missä on ko. koulutuksesta etua.
Esimerkiksi? Googletin tuon ja vastaan tuli laitossiivoaja ja kaivinkoneenkuljettaja.
Hakeudu (pätevöidy jos tarpeen) aikuislukioon tms. Aikuisopiskelijat ovat motivoituneita ja kiinnostuneita opiskelusta.
Voit myös ryhtyä retropeliohjelmoijaksi. Otat C64:n manuaalin käteen ja rupeat vetelemään 8-bittistä assembleria. Tai Amigan ohjelmoijaksi asm/C-kieli/AMOS/Blitz Basiclla. Retropeleillä on menekkiä, voivat myydä tuhansia, ja jos hinta 20 €, niin helposti siinä saa puolen vuoden palkan. Myös Atari ST käy, mutta aika heikko laite. Nykyaikaisia retropelejä on mm. Bruce Lee II ja Commando II C64:lle.
Vaihda alla osaksi tai kokonaan. Mene aluksi vaikka avoimeen korkeakouluun opiskelemaan. Voit "maistella", mikä ala kiinnostaisi. Tosin kasvatustieteilijöitäkin on monilla muilla aloilla ilman sen kummempaa uutta opiskelua. Työkkäristä et ehkä juuri apua saa, mutta otapa asiaksesi selata nettiä, niin luulen, että silmäsi aukeavat.
Joku ehdotti lukiota, mutta ei sekään enääole mikään helppo nakki, joskin porukka on motivoituneempaa kuin peruskeulussa. Uudistuksia uudistusten perään, opetussuunnitelmaa ei ehdi edes ikäluokalla läpi vetää, kun jo taas tulee uutta putkesta. Olen todella tyytyväinen, että olen jo lehtori emerita!
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa on helpompaa ja mielekkäämpää, pyri sitä kohti jos vielä haluat opettaa. Jos et enää halua opettaa, suosittelen jotain uutta lyhyttä tutkintoa ja alan vaihtoa. Olen itsekin paininut tämän kanssa, kun peruskoulu on niin kammottava työympäristö. Harmi vain muiden alojen työnantajat eivät tunnu juuri arvostavan opettajan kokemusta. Siksi suosittelisin jotain tutkintoa, jonka perusteella muualle töihin. Jos olet vakipaikalla, hankkiudu opintovapaalle.
Lukiossa ei kyllä pääse helpommalla, voin luvata. Yläkoulun puolella on, järjestyshäiriöistä huolimatta, leppoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin että olet fyysisesti piipussa etkä pääse koulusta pois. 😂
Hän on ollut siellä jumissa pikkujouluista asti.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien työ pitäisi muuttaa parityöskentelyksi. Kaksi opea per luokka/tunti.
Mikä siinä, jos (vero)rahaa riittää.