Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luonnosta vieraantuminen: en pärjäisi päivääkään kriisitilanteessa

Vierailija
18.06.2019 |

Minua oikeasti ajoittain stressaa kaupunkilaisuuteni. Jos jotain kansallista / kansainvälistä kriisiä tulisi kohdalle, en pärjäisi päivääkään. Asun ison kaupungin keskustassa, ja suunnilleen välittömästi akuuteiksi ongelmiksi nousisivat vesi, ruoka, lämmitys jne., ja myöhemmin lääkkeet, mahdolliset ryöstöaallot yms. Ei ole paikkaa minne mennä (ellei jotain suvun kesämökkejä lasketa, mutta tuskin sinnekään saakka pääsisi vaikka auto onkin). Minulla ei ole todellakaan alkeellisimpiakaan kykyjä selvitä ilman yhteiskunnan palveluja ja infrastruktuuria.

Olen välillä myös kateellisena mietiskellyt ystäviä, jotka ovat ammatiltaan lääkäreitä, hoitajia yms. Siinäpä taitoja jotka nousisivat arvoonsa kriisitilanteissa. Samaten monet muut käytännölliset ammatit olisivat hyödyllisiä, ja jotkut eräoppaan taidot vaikka. Minä olen perus toimistotyöläinen, enkä osaa kirjaimellisesti _yhtään mitään_ mikä pitäisi minut hengissä ja terveenä.

Mites teillä? Ahdistaako ketään muuta tällaiset asiat? Olen hankkinut kotiin patteriradion mahdollista tulevaa tarvetta varten, mutta mitään muuta en ole saanut tehtyä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin nuo asiat mielessä käyneet. Lohduttaudun sillä, että jos jossain maassa järjestelmä pitää kansalaisista huolta niin Suomessa. Ja suomalaiset ovat yleisesti reilua ja huolehtivaista kansaa myös toisiaan kohtaan.

Vierailija
2/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista pohdintaa!

Olisin itse myös aika hukassa näin kaupunkilaisena.

Vähän olen tutkiskellut villiyrttejä, niitä ehkä osaisin löytää ja syödä..... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheellista miettiä noita juttuja! Kannustaisin johonkin ensiapukurssille ja ainakin viikon kotivaraa suosittelen, auttaa pienemmässä kriisitilanteessa. Googleta kotivara. Hyödyllisiä harrastuksia olisivat eräretkeily, kalastus jne ja vaikka jokin itsepuolustuslaji. Survivalismi-foorumilta löytyy lisätietoa ja muutenkin netin kautta. Perusasiat ensin kuntoon, siitä se lähtee! Myös trangia, teltta, makuupussi olisi järkeviä hankintoja vastaisuuden varalle ja muutto kerrostalosta, jos mahdollista, rivi-tai omakotitaloon

Vierailija
4/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista pohdintaa!

Olisin itse myös aika hukassa näin kaupunkilaisena.

Vähän olen tutkiskellut villiyrttejä, niitä ehkä osaisin löytää ja syödä..... :D

Olen välillä harkinnut jollekin kursseille osallistumista, esim. juuri yrtit, sienet yms! Mutta en ole saanut aikaiseksi :) Samoin joku tulenteko luonnossa olisi hyvä taito, mutta kyllä se silti taitaa niin olla että ellen kehity ihmisenä todella suuresti eräjorman suuntaan, niin jään kyllä jalkoihin saman tien. Aina on muita jotka osaavat paremmin - ja käyvät vaikka sitten ryöväämässä tulitikkuni :D

ap

Vierailija
5/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Auton tankissa aina riittävästi bensaa, jotta pääsee maalle jo kriisin alkuvaiheessa, kun ei ole niin ryöstelyä

- Kotona kaksi hanallista ja kahvallista puhdasta 12 l vesikanisteria + useita pienempiä + juomapulloja

- Kuivaruokavarastot kahdeksi viikoksi

- Passi voimassa

- Käteistä sekä jotain  myytäväksi sopivaa, esim arvometalleja

- Selvitä julkiset vedenottopaikat ja lähialueen lähteet

- Hanki oma vedensuodatin

- Työkaluja alkaen puukosta, tulentekovälineistä ja valosta

- Varavirranlähde ja esim. käsinveivattava radio

- Pidä poistumisreppu/rinkka aina valmiina

- Ensiapulaukku mietityllä sisällöllä

- Hätämajoite esim. avaruuspeite ja lämmintä päälle laitettavaa

Vierailija
6/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheellista miettiä noita juttuja! Kannustaisin johonkin ensiapukurssille ja ainakin viikon kotivaraa suosittelen, auttaa pienemmässä kriisitilanteessa. Googleta kotivara. Hyödyllisiä harrastuksia olisivat eräretkeily, kalastus jne ja vaikka jokin itsepuolustuslaji. Survivalismi-foorumilta löytyy lisätietoa ja muutenkin netin kautta. Perusasiat ensin kuntoon, siitä se lähtee! Myös trangia, teltta, makuupussi olisi järkeviä hankintoja vastaisuuden varalle ja muutto kerrostalosta, jos mahdollista, rivi-tai omakotitaloon

No sieltähän tuli heti useampikin fiksu neuvo ihmiseltä jolla on maalaisjärkeä enemmän kuin minulla :D Tämä koko aihealue tuntuu niin laajalta, että on vaikea tarttua mihinkään ja päästä alkuun. Tutustun ehdottomasti tuohon foorumiin, ja teltan / makuupussin voisi hankkia!

ap

Vierailija
7/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä osaamista tuossa on? Teltta pystyyn, nuotion osaa jokainen tehdä, vettä voi juoda kun sen ensin keittää, kalastaminen on helppoa, retkikeitintä osaa jokainen normaaliälyinen käyttää myös... Ei nämä nyt mitään rakettitiedettä ole, päivässä oppii sellainenkin joka ei ole koskaan käynyt ulkona.

Vierailija
8/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Auton tankissa aina riittävästi bensaa, jotta pääsee maalle jo kriisin alkuvaiheessa, kun ei ole niin ryöstelyä

- Kotona kaksi hanallista ja kahvallista puhdasta 12 l vesikanisteria + useita pienempiä + juomapulloja

- Passi voimassa

Ihan hörhöä.

Vierailija
9/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sieltähän tuli heti useampikin fiksu neuvo ihmiseltä jolla on maalaisjärkeä enemmän kuin minulla :D Tämä koko aihealue tuntuu niin laajalta, että on vaikea tarttua mihinkään ja päästä alkuun. Tutustun ehdottomasti tuohon foorumiin, ja teltan / makuupussin voisi hankkia!

ap

Kiva että voin olla avuksi :)  Aika helppoja nuo asiat on oppia jos jaksaa vaan perehtyä aihepiiriin!

Vierailija
10/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Passi voimassa

Osa näistäkin on toteutettava! Eihän minulla ole edes sitä puukkoa yms., eikä kaikissa tilanteissa pysty välttämättä rautakaupassa asioimaan.

ap

Vierailija
11/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Passi voimassa

Ihan hörhöä.

Ei ole hörhö vaan järkevää, elämme hyvin haavoittuvassa yhteiskunnassa joka on täysin riippuvainen sähköstä ja jos tulee pidempi sähkökatko tai jtn! Suurin osa meistä on pulassa silloin, mutta moni ei uskalla edes ajatella asiaa ja halutaan uskotella itselle, ettei täällä voi mitään sellaista tapahtua...

Vierailija
12/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Passi voimassa

Osa näistäkin on toteutettava! Eihän minulla ole edes sitä puukkoa yms., eikä kaikissa tilanteissa pysty välttämättä rautakaupassa asioimaan.

ap

Puukon saa jo aika halvalla, kannattaa etsiä nettikauppoja jotka ovat perehtyneet preppaukseen/survival-tuotteisiin

Vierailija
13/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä pärjäisin varmasti hyvin, sillä osaan kalastaa ja metsästää monella eri tavalla sekä tiedän mistä luonnonkasveista saa kaloripitoisinta evästä. Talvella tekisi varmasti tiukkaa ilman kunnon varusteita ja kuivan puun saanti luonnosta vaikeutuisi huomattavasti.

Vierailija
14/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erätaidot ihan ok, mutta ilman ruokaa en kyllä selviytyisi luonnon armoilla pitkään. En juuri tunne kasveja perus syöntimarjoja enempää, kalastanut olen joskus lapsena ja katsellut perkuuta vierestä, en usko että pystyisin (paitsi sitten lopulta) metsästämään... Kuivatuotteita pidän kaapissa toki jonkin verran, mutten mitenkään järjestelmällisesti. Riiseillä, puurolla, pastalla ja säilykkeillä pärjäisin ehkä hyvin säännöstellen noin kuukauden, riippuu miten kiire lähtö kaupunkikämpästä sitten tulisi.

Jos aihepiiri kiinnostaa, niin suosittelen lukemaan Laura Gustafssonin romaanin Korpisoturi. Kertoo survivalistista ja juuri tällaisesti nykymaailman kriisitilanteesta. Ihmisyys ja yhteistyö pääosissa.

Vierailija
16/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Passi voimassa

Ihan hörhöä.

Ei ole hörhö vaan järkevää, elämme hyvin haavoittuvassa yhteiskunnassa joka on täysin riippuvainen sähköstä ja jos tulee pidempi sähkökatko tai jtn! Suurin osa meistä on pulassa silloin, mutta moni ei uskalla edes ajatella asiaa ja halutaan uskotella itselle, ettei täällä voi mitään sellaista tapahtua...

No sähköt jos menee niin siitä on vielä matkaa siihen että pitää muuttaa metsään ja puolustaa puukon kanssa tulitikkuja.

Vierailija
17/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kotivara on hyvä olla, jos tulee lakko tms. Vedenpuhdistustabletit säilyvät pitkään eivätkä vie paljon tilaa. Ja perus ensiapupakkaus toivon mukaan kaikilla on kotona.

Kannattaa myös tutustua oman taloyhtiön pelastussuunnitelmaan.

Itse olen työssä luontoalalla, taloyhtiön turvajutuista vastaava ja harrastuksenani osallistun SPR:n ensiapuryhmään ja eräilen, eli uskoisin pärjääväni kohtuullisen hyvin.

Ymmärtääkseni miehet armeijassa oppivat jonkin verran selviytymistaitoja ja ensiapua? Sellaisia oppimaan voisi velvoittaa mielestäni meidät naisetkin.

Vierailija
18/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä esim zombeista tuon taivaallista mutta viihdyn metsässä. Oon geologi, en oikeesti tarvis mitään mukaan metsään enkä silti ois huolissani. Jos mukana on veitsi, tulentekovehkeet, neula, lankaa, ja kangasta niin loppu on hienostelua. Neulalla ompelee pienemmät haavat mutta juuri muutenhan ei kannata lääkintävälineistöä viedä zombimetsiin. Kituu vaan kauemmin kun kukaanhan ei tulisi pelastamaan. Jos ois pitkäpiippuinen ase ja hiivaa mukana niin voisin nyt kävellä metsään ja tulla takaisin ihmisilmoille vanhuksena

Vierailija
19/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Kuiva-aineilla pärjää jo hetken jos toisen. Oma kasvimaa ja oma Kaivo. Pelkällä maalaisjärjelläkin pääsee jo pitkälle..

Vierailija
20/35 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistumisreppu on vielä tekeillä. Tubesta kannattaa katsoa survivalLilyn videoita, sieltä oppii kaiken luonnossa selviämisen helposti. Kannattaa hankkia ainakin makuupussi, foliopeite, firestickki, vedenpuhdistuslaite(tämä jo sitten, kun on todellinen kriisi), ensiapupakkaus, missä riplalääkkeet/särky ym. naisille kk-setti. Kompassi, tuo patteriradio erittäin tärkeä. Helppoja proteiininlähteitä esim kurpisansiemenet , pähkinät.  Kotivara nyt ensin kannattaa päivittää niin, että kotona ainakin voi pärjätä sen viikon. Eikös tämä tullut Saksassa jo pakolliseksikin.