Meneekö tämä oikein näin? Kai sitten? (Väärän kokoinen paita kaupasta)
Eli menimme Dressmanille ostamaan miehelle uutta kauluspaitaa juhlia varten. Löysimme sopivan paidan ja siihen rusetin ja menin kysymään myyjältä apua koon valinnassa. Myyjä antoi sovituspaidan ja mies koitti sitä ja sen perusteella sitten myyjä myi meille paidan.
Muutaman päivän päästä sanoin miehelle kotona, että sovittaa varmuudenvuoksi sen paidan nyt ennakkoon. Ja onneksi sovitti, koska siitä oli hihat lyhyet ja aavistuksen ehkä pienen tuntuinen muutenkin.
Reklamoin Dressmanille asiasta niin ensin heiltä tulee viesti, että katsokaa verkkokaupasta oikea koko. Vastasin sitten, että me tulimme liikkeeseen, jotta saamme palvelua ja ammatitaitoinen myyjä opastaa oikeankokoisen paidan valinnassa.
Sitten tuli vastaus, että joo saatte tulla tottakai vaihtamaan sen liikkeeseen.
No totta helvetissä minäkin tiedän, että sen saa vaihtaa. Mutta matkaa on 80 kilsaa niin kyllä se pikkasen vituttaa lähteä sen takia ajamaan sinne, että saa uuden paidan, kun sen olisi voinut saada kerrallakin oikean kokoisen.
Kommentit (39)
Valmiissakin pakkauksissa voi olla virheitä. Jos et mene paikan päälle niin miten luulet kaupan voivan hyvittävän sinulle väärän paidan?
Kuten joku jo aikaisemmin huomautti, valmiissa vaatteissa saattavat koot heitellä, tai on tullut väärä kokolappu. Tätä on mahdotonta todeta ilman sovittamista. Ymmärrän hyvin, miksi sovituspaitoja käytetään, sillä kauluspaitojen pakkaaminen takaisin myyntikuntoon on aikamoinen homma.. Joskus saattaa harmillisesti sitten käydä niin kuin teille kävi. Enpä tuosta lähtisi myyjää syyttämään kuitenkaan.
Onpa idioottimainen otsikko. Aloitusviesti kruunasi koko typeryyden.
Onhan tuo myyjän moka. Jos pakkauksia ei saa avata ennen ostamista, niin sovituspaitoja pitäisi olla kaikista myynnissä olevista paidoista.
Se ei vaan mene niin, että sama koko käy paidan mallista riippumatta.
Ostajalla on aina tavaran tarkistusvastuu jo myymälässä. Onko sovitetun paidan koko ja malli sama kuin myydyssä paketissa! Tämähän on päivänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo myyjän moka. Jos pakkauksia ei saa avata ennen ostamista, niin sovituspaitoja pitäisi olla kaikista myynnissä olevista paidoista.
Se ei vaan mene niin, että sama koko käy paidan mallista riippumatta.
Kertoiko ap asian olleen näin?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vuosia kivijalkavaatekaupassa myyjänä ja olen jopa kieltäytynyt myymästä tuotetta jos asiakas ei sovita sitä.
"Kyllähän tää on varmaan ihan sopiva" -tyypit aina soittaa tai tulee käymään parin päivän päästä ja haluaa palauttaa tuotteen kun se ei ollutkaan hyvä.
Virheettömillä tuotteilla ei ole palautus- eikä vaihto-oikeutta, sanoo laki.
Lakihan ei näin sano. Vaan kauppias ja se on yleinen käytäntö. Mutta usein kauppa vaihtaa tuotteen tai hyvittää hyvän asiakaspalvelun nimissä. Nyt Dressman ei tätä kohtaa sisäistänyt. Se miten reklamaatiot hoidetaan kaupassa tms on yksi suurin taitolaji asiakastyytyväisyyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vuosia kivijalkavaatekaupassa myyjänä ja olen jopa kieltäytynyt myymästä tuotetta jos asiakas ei sovita sitä.
"Kyllähän tää on varmaan ihan sopiva" -tyypit aina soittaa tai tulee käymään parin päivän päästä ja haluaa palauttaa tuotteen kun se ei ollutkaan hyvä.
Lakihan ei näin sano. Vaan kauppias ja se on yleinen käytäntö. Mutta usein kauppa vaihtaa tuotteen tai hyvittää hyvän asiakaspalvelun nimissä. Nyt Dressman ei tätä kohtaa sisäistänyt. Se miten reklamaatiot hoidetaan kaupassa tms on yksi suurin taitolaji asiakastyytyväisyyden kannalta.
Kyllä sanoo.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/k…
"Tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita."
Ja kyllä näitä urpoja riittää jotka kuvittelevat että minkä tahansa tuotteen saa palauttaa miten haluaa "koska Hennesissäkin saa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoo.
"Tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita."
Ja kyllä näitä urpoja riittää jotka kuvittelevat että minkä tahansa tuotteen saa palauttaa miten haluaa "koska Hennesissäkin saa".
Ohjeistus ei ole = laki
Vaihto- ja palautusoikeus on vain lisäpalvelu, josta ei kannata oikeuteen lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoo.
tie-to-ja ja oh-jei-ta
Minulla on tapana kaukaa (yli 200 km) jotain merkityksellisen hintaista ostaessani tapana tarkastaa tuotteen toimivuus ja sopivuus kaupan lähietäisyydellä.
En myöskään ole koskaan ostanut kauluspaitaa sovittamatta sitä. Ensin voi hakea näkemyksen koosta sovituspaidalla ja sitten varmistaa asia varsinaista paitaa kokeilemalla. Joskus joutuu toteamaan, että paita ei vastaa ominaisuuksiltaan sovituspaitaa. Sovittamista ei ole koskaan kielletty, vaikka pakkausten avaaminen ja mahdollinen hyllyyn takaisin pakkaaminen onkin työlästä.
Et soittanut siihen toiseen palvelunumeroon? Sieltä saa varattua keijun joka liitelee aasiakkaan luokse ja taikoo mielen hyväksi. Tässä tapauksessa lyhentää mieheltä kädet ja runtaa kaljamaha sisään. Suosittelen.
Menet nyt sen verran harmaalla alueella myyjän vastuusta, että taistelustasi voi tulla pitkä.
Myyjä on luottanut yhtä lailla sovituspaidan vastaavan paketissa olevien paitojen kokoa. Häntä ei voi siitä asiasta laittaa vastuuseen, vaan asia pitäisi viedä sisäänostoon, paidan valmistajalle jne. Muutenkaan miesten paitoja ei ole tapana repiä paketeista tuosta vain ja kun on laadusta kyse ei niitä edes tarvitse ottaa paketeista pois. Dressmann ei välttämättä ole ihan se huippulaadun tae muutenkaan.
Jos myyjä ja liike, jota hän edustaa, olisi oikein fiksu, hän selittäisi nämä samat asiat sinullekin ja miettisi voisiko matkasta aiheutuvaa vaivaa korvata myöskin. Vaikkapa sukat miehelle tmv. Pieni ele, mutta saattaisi edes vähän lohduttaa. Se ei kuitenkaan ole suomalaista palveluhenkisyyttä.
Jos olisin sinä pyytäisin myyjältä yhteystiedot hänen esimiehelleen ja selittäisin saman kuin täälläkin. Yleensä esimiehillä on suuremmat valtuudet päättää hyvityksistä ja miten asiaa viedään firmassa eteenpäin.
Olen itse tosi sinnikäs selvittämään tämän tyyppiset mokat ja aina on tultu mukavastikin vastaa. Myyjien kanssa en keskustele. He eivät voi asioille mitään saati päättää mistään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoo.
Kyseessä ei ollut alennustuote eikä katumapäälle tulo vaan virheellinen tuote. Myyjä itse myi tuotteen sanoan sen olevan vastaava kuin sovitettava paita eikä ehdottanut tuotteen tarkistamista. Se ei ole sillon asiakkaan syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoo.
Kyseessä ei ollut alennustuote eikä katumapäälle tulo vaan virheellinen tuote. Myyjä itse myi tuotteen sanoan sen olevan vastaava kuin sovitettava paita eikä ehdottanut tuotteen tarkistamista. Se ei ole sillon asiakkaan syy.
Aivan. Mulla vielä selkeämpi esimerkki asiakkaan pompottamisesta.
Ostin Lidlistä ns. partykatoksen. Ne myydään tiukasti kiinniteipatussa/nidotussa kartonkipakkauksessa, jonka päällyskuvasta saa jonkinlaisen käsityksen tuotteesta.
Kotona avasin paletin ja totesin, että onpa melkoinen palapeli, suositus kokoamiseen oli 4 hlöä. Yksin rupesin toimeen, mutta eipä tullut ongelmaa kasauksessa, kun huomasin, että yksi teräksinen tukitanko puuttui. Lisäksi itse katosmateriaali ei näyttänyt lainkaan siltä, mitä kuvassa.
Vähänkö ketutti. Olin käynyt toisessa kaupungissa muissa asioissa ja huvikseni poikennut Lidlissä. Ajokilometrejä palautukseen tulisi 2x60 km.
Urputin tästä meilillä Lidlin aspaan, josta vastasivat, että laittavat asiani eteenpäin ko. tuotteen valmistajalle. Koskaan ei sieltä kuulunut mitään.
Lidlillä on pitkä ja reilu palautus/vaihto-oikeus, edes syytä ei kysellä.
Mutta ilmiselvästi virheellisen tuotteen palautus maksoi minulle enemmän kuin tuote itse. Mitään hyvitystä, lahjakorttia tms. en saanut. Ei voi mennä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reklamoit käymällä liikkeessä josta ostit paidan?
Mistä myyjä voi muuten tietää, että tuote ei vastaa kokoa muuta kuin sovittamalla?
Eikö kukaan osaa lukea?! Mies sovitti paitaa minkä myyjä antoi hänelle ja minkä perusteella myyjä sanoi, että koko on sopiva ja tämän ostatte.
En ole todellakaan nyt ehtinyt ajamaan tuonne liikkeeseen vaan reklamoin ihan suoraan Dressmanille asiasta.
Luuletko että joku lähtee teidän luo vaihtamaan sitä paitaa? Salli mun nauraa.
Kuluttajansuojalain mukaan kaupoilla ei ole velvollisuutta ottaa ehjiä tuotteita takaisin.
https://www.laki24.fi/kulu-kuluttajakauppa-tavaranpalautusoikeus/
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/05/ostoksen-palautusoikeus-kirjat…
Mitä tästä opimme: Kannattaa käydä liikkeessä tutstumassa tuotteeseen na ostaa se sitten verkkokaupasta. Maksuton palautus kriteerinä.
Ja kenenköhän vika se on ettei enää ole? Tämän kertakäyttökultuurin jossa ostetaan halvalla isolta ketjulta ja kiukutellaan kuin pikkulapsi jolta viety kaikki lelut ja karkit kun tuli sekundaa.