Olenko itsekäs, jos haluaisin 46v. mieheni hankkivan vasektomian?
Olen kohta 42v. yhden lapsen äiti ja haluaisin mieheni hankkivan vasektomian, jotta meidän ei tarvitsisi käyttää enää ehkäisyä. Itse en voi terveydellisistä syistä käyttää minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä enkä myöskään kierukkaa. Jäljelle jäävät siis kumiukot, joiden käyttäminen kohta 20v. yhdessä olleelle pariskunnalle on hiukkasen turhauttavaa.
Tiedän, että voisin laitattaa omat tuubini tukkoon, mutta voisinhan pyytää myös miestäni tekemään vasektomian. Olenko itsekäs, jos toivon tätä häneltä?
Kommentit (32)
Et. Sehän on miehelle paljon helpompi.
Et ole. Mä oon miettinyt lopullista ehkäisyä myös, mutta ajattelin kyllä ehdottaa, että minä menisin siihen, koska mieheni kammoaa lääketieteellisiä toimenpiteitä, ja minä taas en kammoa.
Se tekee, joka ei halua lapsia. Haluaako miehesi vielä isäksi?
Minulle se on vieras ajatus. Miehellä, myös aviomiehellä, on mielestäni oikeus omaan kehoonsa. Ihan niin kuin naisillakin, siitähän niin paljon puhutaan metoo-hengessä.
Olet.
Et halua enää lapsia, joten hoidat sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on vieras ajatus. Miehellä, myös aviomiehellä, on mielestäni oikeus omaan kehoonsa. Ihan niin kuin naisillakin, siitähän niin paljon puhutaan metoo-hengessä.
Toivominen ja pakottaminen ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Luulen, että sinunkin mielestäsi.
Olet. Muuta vastaajat ovat suomalaisen ro dun sukupuuttoa ajavia t.rolleja. Miehesi ehtii vielä pääsemään eroon sinusta ja siittämään jälkikasvua. Sinä muutut hedelmättömäksi pian muutenkin, kun taas miehellä on vielä vuosikymmeniä hedelmällistä ikää jäljellä, joten hanki itse sterilisaatio.
Et, miehen vasektomiassa ei ole juuri muita riskejä kuin siemenjohtimien kasvaminen takaisin yhteen tai joskus harvoin sperman valuminen muihin kudoksiin (helposti hoidettavissa). Naisilla taas riskinä on esim. ennenaikaiset vaihdevuodet (ei kiitos) ja toipuminen toimenpiteestä on muutenkin kivuliaampaa. Jos miehesi miehuus ei ole kiinni siemenjohtimista eikä hän halua enempää lapsia niin eiköhän suostu ilomielin ehdotukseen. Mitäpä se haittaa jos kysyt.
Et ole lainkaan itsekäs, koska miehen sterilisaatio on parempi kuin naisen. Miehen sterilisaatio katsos estää kaikkien rakastajattarien raskautumisen, kun taas naisen sterilisaatio ei.
Vierailija kirjoitti:
Se tekee, joka ei halua lapsia. Haluaako miehesi vielä isäksi?
No, ei häntä olisi haitannut, jos olisimme toisen lapsen hankkineet. Itse olen kuitenkin kokenut, etten ole kovin hyvä äitinä ja siksi olen ajatellutkin, että yritän olla paras mahdollinen äiti yhdelle, hyvin rakkaalle lapsellemme. =) Miehelläni on elämää rajoittava ja mahdollisesti perinnöllinen autoimmuunisairaus, joten en usko, että häntä varsinaisesti harmittaa, vaikkei meillä enempää lapsia olekaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olet. Muuta vastaajat ovat suomalaisen ro dun sukupuuttoa ajavia t.rolleja. Miehesi ehtii vielä pääsemään eroon sinusta ja siittämään jälkikasvua. Sinä muutut hedelmättömäksi pian muutenkin, kun taas miehellä on vielä vuosikymmeniä hedelmällistä ikää jäljellä, joten hanki itse sterilisaatio.
Ai niin, mä unohdinkin, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät itse pysty kysyttäessä kertomaan omaa mielipidettään*, joten he kuvittelevat sitten kaikkien muidenkin olevan samanlaisia.
* Paitsi anonyymisti vauvapalstalla.
Toivoa saa ja idean miehelle esittää, mutta ei enempää. Kyseessä on kuitenkin leikkaus, jossa on riskinsä. Kaikilla on oikeus omaan kehoonsa ja ihmisellä saa olla myös tunteeseen perustuvia syitä olla tekemättä sille asioita. Kaikenlainen painostaminen olisi mielestäni henkistä väkivaltaa.
Sitä paitsi tehän voitte erota tai sinä voit kuolla. Entä jos mies tapaa uuden, nuoremman naisen, jonka kanssa haluaa lapsen?
Meillä kolmen lapsen jälkeen päädyttiin vasektomiaan. Synnärillä sanottiin ettei keho kestä enää ainokaistakaan raskautta ohuen kohdun takia ja suvussa verenvuototaipumus joten kohdun poistossa isommat komplikaatioriskit kuin vasektomiassa. Vasektomiajonotus keskimäärin 2-3 vuotta, saatiin sairaalaan soittelemalla jonossa kiireellisyyspäätöksen joten jonotuksessa meni lopulta n. 7kk. Siitä 3kk niin oli aika spermatarkastukseen jossa tarkastettiin ettei enää eläviä siittiöitä. Saatiin etuseteli Terveystalolle jossa vasektomia tehtiin. Juttele ap avoimesti vasektomiatoiveesta miehellesi, jos hänestäkin 100-varmana lapsiluku täynnä asiasta tuskin riitaa syntyy
Vierailija kirjoitti:
Toivoa saa ja idean miehelle esittää, mutta ei enempää. Kyseessä on kuitenkin leikkaus, jossa on riskinsä. Kaikilla on oikeus omaan kehoonsa ja ihmisellä saa olla myös tunteeseen perustuvia syitä olla tekemättä sille asioita. Kaikenlainen painostaminen olisi mielestäni henkistä väkivaltaa.
Sitä paitsi tehän voitte erota tai sinä voit kuolla. Entä jos mies tapaa uuden, nuoremman naisen, jonka kanssa haluaa lapsen?
Kai tämä nyt on sellainen asia, jota sen miehen pitää ajatella tehdessään päätöksen, ei aloittajan?
Mun tuttavapiirissä aika monella miehellä on vasektomia. Naisten terilisaatioita ei ole tullut vastaan.
Et ole. Moni lääkäri on sitä mieltä että naisia ei saisi sterkata lainkaan. Miehelle toimenpide on helppo, nopea ja halpa sekä 100% ehkäisy. Naiselle sterilisaatio ei ole mitään näistä. Suomessa sterilisaatoista yli puolet tehdään miehille.
Onko lapsi siis eidän yhteisen rakkauden hedelmä? - Saahan sitä kumppanilaan toivoa yhtä ja toista, mutta pääös tällaisesa asiasa on jokaisen tehävä itse. - Ihan yhä perusteltua tai perusteeonta olisi jos miehesi vaatisi sinua laittamaan "piuhat poikki" (Loukkaantuisitko?)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi siis eidän yhteisen rakkauden hedelmä? - Saahan sitä kumppanilaan toivoa yhtä ja toista, mutta pääös tällaisesa asiasa on jokaisen tehävä itse. - Ihan yhä perusteltua tai perusteeonta olisi jos miehesi vaatisi sinua laittamaan "piuhat poikki" (Loukkaantuisitko?)
Kyllä, meidän yhteinen "hedelmähän" lapsi on. =D Itse en loukkaantuisi, olen itse asiassa sitä jo harkinnutkin. Mutta vasektomia olisi kaiketi miehelle turvallisempi kuin kohdunpoisto/munasarjaklipsit naiselle.
ap
Et ole ja naiselle vastaava toimenpide on paljon vaikeampi. Meillä mies meni jo ihan siksi, että mä olen kantanut ja synnyttänyt kolme lasta ja huolehtinut ehkäisystä. Miksi mun olisi pitänyt kärsiä taas, kun miehellä toimenpide on tosi yksinkertainen.
Meidän seksielämä parani huomattavasti, kun mä sain hormonit pois kehosta eikä ollut enää raskauden vaaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, meidän yhteinen "hedelmähän" lapsi on. =D Itse en loukkaantuisi, olen itse asiassa sitä jo harkinnutkin. Mutta vasektomia olisi kaiketi miehelle turvallisempi kuin kohdunpoisto/munasarjaklipsit naiselle.
ap
No. Tällöin on luullakseni paljon helpompi ottaa asia puheeksi... Kuin esim. silloin kun toisella ei olisi (biologisia)lapsia lainkaan.
Et. Samoista syistä mun mieheni 36v teetti vasektomian.