Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimuksen mukaan viisikymppinen mies on luomakunnan haluttavin valio – ”Olen täysharmaa, ja siitä on pelkästään hyötyä!”

Vierailija
17.06.2019 |

Niin iso tutkimus väittää. Arvatkaa, onko toiseksi haluttavin 50-vuotias nainen?

Tiedettä on taas tehty! Jenkeissä, jossa on tutkittu isoa otosta deittipalvelun asiakkaita. Tutkimuksen annista on uutisoitu paljon, ja sieltä löytyy kiinnostavia tuloksia, muun muassa se, että parhaiten nettideittailussa toimivat ”terve” -tyyppiset lyhyet keskustelunaloitukset. Monisanaisuus ei toimi.

Mutta ei mennä siihen. Tutkimuksessa nimittäin havaittiin lisäksi, että pieni osa deittailijoista oli kaikkien mielestä kiinnostavia ja sai valtaosan viesteistä. Deittailijat asettuivat selvään järjestykseen haluttavuutensa perusteella – ja kun järjestystä tarkastellaan, käy ilmi, että naisten haluttavuus vähenee tasaisesti heti 18 ikävuoden jälkeen. Miehet taas ovat heteronaisten mielestä kiinnostavimmillaan 50-vuotiaina.

Tieto on kaikkien aikuisten naisten kannalta masentava, mutta se toisaalta selittää muutamia julkkisliittoja ja miljoona elokuvaa, joissa yli viisikymppisen sankarismiehen tyttöystävä on 25-vuotias ja sivuosassa, sankarin mummon roolissa, on nelikymppinen nainen. Mitä sanoo tutkimustuloksesta rakkaudesta vastikään itsekin uutta tutkimustietoa julkaissut kasvatustieteen professori Satu Uusiautti Lapin yliopistosta?

– Minusta tässä voisi vähän kyseenalaistaa deittipalvelun valintaa. Tutkimusaineiston mukaan haluttavimpia kumppaneita ovat nuoret aasialaissyntyiset naiset ja miehistä 50-vuotiaat, valkoiset heteromiehet. Se herättää kysymyksiä: minkälainen kysyntä ja tarjonta tutkitussa deittipalvelussa kohtaa? Ja voikohan tulosta yleistää?

”Tutkimuksessa nimittäin havaittiin lisäksi, että pieni osa deittailijoista oli kaikkien mielestä kiinnostavia.”

Uusiautti toteaa, että vaikkei menisi julistamaan tutkimustuloksia totuutena, arkikokemus kertoo samaa: miehen vanheneminen ei ole yhtä epäseksikästä kuin naisen. Viisikymppisen naisen on vaikeaa löytää nuorta tai ikäistään romanttista seuraa. Miksi miehen ei ole? Eikö ole erikoista, että vaikka kulttuurissamme ihannoidaan nuoruutta, monenikäiset naiset yhä edelleen tykkäävät keski-ikäisistä miehistä?

– Osittain asiaa voisi ehkä selittää kehityspsykologialla. Naiset ja miehet kehittyvät hyvin eri tahtiin, joten naiset saattaisivat siksi hakea vanhempaa miestä. Sellainen on jo aikuiseksi kasvanut ja siksi luotettava, Uusiautti miettii.

Perinteisesti vanhemman miehen vetovoimaa on selitetty sillä, että naiset hakevat puolisosta taloudellista turvaa. Sellainen asetelma ei ehkä ole nykymaailman juttu, mutta vanhat kaavat voivat elää kulttuurissa yllättävän pitkään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Sosiaaliset normit istuvat tiukassa ja muuttuvat hitaammin kuin ympäristö, Uusiautti toteaa.

Uusiautti toteaa, että kumppaninvalintakriteereistä on paljon teorioita, ja eniten suosiota nauttii edelleen samanlaisuusteoria. Ihmiset hakevat useimmiten suunnilleen samanikäistä, samat arvot ja kiinnostuksen kohteet jakavaa ihmistä. Ehkä siksi reaalimaailmassa on monesti kaikesta huolimatta niin, että maailman upeimmat valiot, viisikymppiset miehet, seurustelevatkin viisikymppisten eivätkä 18-vuotiaiden naisten kanssa.

Todistus tosielämästä

Asiaa on kysyttävä myös 50-vuotiaalta, valkoiselta heteromieheltä. Kirjailija ja toimittaja Roman Schatz tosin kertoo puhelimessa täyttävänsä kohta 58 vuotta, mutta pystyy vahvistamaan tutkimustuloksen.

– Arkielämässäni en tee kyllä yhtään mitään sillä, vaikka olisinkin jonkun mielestä viehättävä. Mutta muistan, että kun 30-vuotiaana löysin ensimmäisen harmaan hiukseni, olin että voi helvetti. Nyt olen täysharmaa ja huomaan, että siitä on pelkästään hyötyä!

Schatz veikkaa, että viisikymppisen miehen lumovoima liittyy osittain siihen, että hänellä on luultavasti rahaa (”paitsi ei mulla”) tai jonkinlainen asema. Osittain kyse on iän tuomasta viisaudesta.

”Nyt olen täysharmaa ja huomaan, että siitä on pelkästään hyötyä!”

– Kyllä osa meistä viisastuu! Minä ainakin olen pitkäjänteisempi, suvaitsevaisempi, anteeksiantavaisempi ja ymmärtäväisempi ihminen ja rennompi isä ja rakastaja nyt kuin kolmekymppisenä. Tässä iässä miehellä on joka päivä riski saada sydäninfarkti, aivoinfarkti ja kolme syöpää. Tietoisuus siitä muuttaa elämänasennetta.

Schatz muistelee, että kolmekymppisenä elämäntilanne ei tukenut rentoutta: yhtä aikaa piti suorittaa isyyttä, uraa ja avioliittoa, ja missään ei pystynyt onnistumaan tarpeeksi hyvin.

– Se oli idioottimaista aikaa. Nyt mun ei tarvitse enää miettiä, mitä musta tulee isona tai näyttää maailmalle – tai edes omalle faijalle, koska hän on kuollut.

Vierailija
2/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää erotella ulkomaalaiset, joilla on vientiä oli ulkonäkö mikä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä lyödä vetoa, että jos asiaa tutkittaisiin Suomessa, niin se halutuin miesryhmä olisi noin 25-35-vuotiaat miehet. Ainakin Suomessa miehet rupsahtavat (kaljuuntuvat, lihovat, muuttuvat vatsakkaiksi, alkoholiongelmat yleistyvät jne.) melko nuorina. Lisäksi Suomessa kotimaiset, hyvännäköiset noin 20-25-vuotiaat blondit naiset lienevät suosituimpia, vaikka aasialaisillakin käy hyvä flaksi kieltämättä.

Vierailija
4/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kyllä lyödä vetoa, että jos asiaa tutkittaisiin Suomessa, niin se halutuin miesryhmä olisi noin 25-35-vuotiaat miehet. Ainakin Suomessa miehet rupsahtavat (kaljuuntuvat, lihovat, muuttuvat vatsakkaiksi, alkoholiongelmat yleistyvät jne.) melko nuorina. Lisäksi Suomessa kotimaiset, hyvännäköiset noin 20-25-vuotiaat blondit naiset lienevät suosituimpia, vaikka aasialaisillakin käy hyvä flaksi kieltämättä.

varmaan vielä aikalailla totta. Tulee kyllä muuttumaan kun talous menee kuralle. Raha alkaa esittämään entistä suurempaa rollia parisuhteissa.

Vierailija
5/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis leffoissa 5-kymppisen miehen mummo on 40-vuotias?

Vierailija
6/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, enpä olisi isäni ikäisestä miehestä kiinnostunut.

Vierailija
7/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuolla ex sakulla ole nuori tyttökaveri?

Vierailija
8/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hopeakettu, sussa on kyllä jotain tosi liikuttavaa kaiken tuon säälittävyyden takana.

Kuule, kumman perässä 20-vuotiaat juoksevat, 50-vuotiaan miehen vai naisen? Vastaan itse: 50-vuotiasta miestä jahdataan rahan vuoksi, mutta samanikäistä naista seksin.

Se sinussa parasta on: lompakko. Ja minussa minä itse ja rakastamisen taito.

Vierailija
9/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 51-vuotiaana oletkin sitten ihan jotain muuta...

Vierailija
10/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkoparka. Juhannus tulossa ja tuo siteeraa jotain markkinatutkimuksia U. S. and A:sta

Vierailija
11/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roman Schatz, 58, rakastui yli 30 vuotta nuorempaan opiskelijaan - etsii yhteistä kotia Maijun, 27, kanssa

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/83d2bf49-ab6c-44e2-bb86-6788fb…

Vierailija
12/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hopeakettu, sussa on kyllä jotain tosi liikuttavaa kaiken tuon säälittävyyden takana.

Kuule, kumman perässä 20-vuotiaat juoksevat, 50-vuotiaan miehen vai naisen? Vastaan itse: 50-vuotiasta miestä jahdataan rahan vuoksi, mutta samanikäistä naista seksin.

Ei tuolla ole miehelle väliä. Pää asia että toimii

Vierailija
13/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuskysymys ja se, miten sitä on tutkittu, on hieman heikosti kerrottu. Mutta tuosta ymmärtää asian niin, että on selvitetty eniten viestejä saaneet. Jenkkideittipalvelussa on todennäköisesti valtava määrä käyttäjiä. Kaikki käyttäjät eivät lähetä viestejä kaikille, se on ajatuksena täysin teoreettinen. Joten se, että naisten viestin saaminen vähenee mitä enemmän ikää on yli 18v, tarkoittaa luultavasti sitä, että miehet yrittävät omasta iästään huolimatta nuorempia. Viisikymppisten miesten suosio todennäköisesti puolestaan johtuu siitä, että naiset lähettävät viestejä suunnilleen omanikäisilleen. Nuorempien naisten äänimäärä jakaantunee tasaisemmin, pl sugardaddyn tms etsijät.

Jos on tarjota alkuperäinen tutkimus luettavaksi, niin mielelläni sellaisen linkin ottaisin vastaan. Aivan niin paljon ei kiinnosta että viitsis alkaa sitä kaivella mistään.

Vierailija
14/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuskysymys ja se, miten sitä on tutkittu, on hieman heikosti kerrottu. Mutta tuosta ymmärtää asian niin, että on selvitetty eniten viestejä saaneet. Jenkkideittipalvelussa on todennäköisesti valtava määrä käyttäjiä. Kaikki käyttäjät eivät lähetä viestejä kaikille, se on ajatuksena täysin teoreettinen. Joten se, että naisten viestin saaminen vähenee mitä enemmän ikää on yli 18v, tarkoittaa luultavasti sitä, että miehet yrittävät omasta iästään huolimatta nuorempia. Viisikymppisten miesten suosio todennäköisesti puolestaan johtuu siitä, että naiset lähettävät viestejä suunnilleen omanikäisilleen. Nuorempien naisten äänimäärä jakaantunee tasaisemmin, pl sugardaddyn tms etsijät.

Jos on tarjota alkuperäinen tutkimus luettavaksi, niin mielelläni sellaisen linkin ottaisin vastaan. Aivan niin paljon ei kiinnosta että viitsis alkaa sitä kaivella mistään.

Lisäyksenä, yllä olevassa oletettu, että (ainakin) naisten määrä on suurta ikäluokassa 40-. Otannasta ja ikäjakaumasta sukupuolittain kun yllättäen ei ollut mitään tietoja.

Vierailija
15/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on mikä ominaisuusta minusta tekee erittäin halutun pariutumisen kannalta? Jollain se on isot lihakset, toisella raha, kolmannella nuoruus. Yhteistä kahdella näistä on että ne häviävät ajan myötä, paitsi että rahat saattavat jopa lisääntyä.

Vierailija
16/16 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, enpä olisi isäni ikäisestä miehestä kiinnostunut.

Teitä omituisia yksittäistapauksia löytyy aina.