Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ihmiset teitittelee

Vierailija
16.06.2019 |

Olen 30-vuotias nainen ja oikeasti järkytyin kun minua vanhempi mies rupesi minua teitittelemään. Katsoin häntä kuin jotain hullua, en voinut uskoa hänen olevan tosissaan. Eikö jotkut tajua miten naurettavan kuvan itsestään antavat. En ole mikään vanha rouva!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmen viemää-sarjassa teititellään ihan tuttujakin ja työkavereita.

Onkohan se vaan tapa noissa sarjoissa vai ovatko saksalaiset yleensäkin noin jäykkää kansaa?

Joo on. Samoin jos sun miehesi on vaikkapa lääkäri niin sinä olet (vanhojen ihmisten puheessa) frau doctor vaikka oma ammattisi olisi vaikka mikä. 

Vierailija
22/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelyn vielä jotenkin nielee, mutta kolmannessa persoonassa tai passiivissa puhuttelua ei voi hyväksyä. Ja tätä puhetapaa käyttävät etenkin hoitoalan ammattilaiset, sekä hoitajat että lääkärit. MIKSI?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä teititellyksi joutuessa tuntee itsensä auttamatta todella vanhaksi.......... mistähän sekin johtuu? Monissa muissa maissa ja kulttuureissa teitittely on normaali tapa puhutella aikuista ihmistä ja sinuttelu jopa epäkohteliasta.

Se johtuu siitä, että suomalaiset eivät ole sivistyneitä. Täälläkin foorumilla haukutaan kaikki jotka ei käyttäydy samoin kuin itse kirjoittaja. Onko se jotenkin normaalia? Vai mielenvikaisuutta vihata tuntemattomia ihmisiä syyttä? Suomen sivistys on enintään 200 vuotta vanhaa. Muiden maiden sivistys on tuhansia vuosia kehittynyttä. 

Siksi suomalaiset eivät varsinaisesti ole "kansa" vaan heimo.

Vierailija
24/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelussa on tosiaan ihan ok teititellä asiakasta miettimättä sen enempää hänen ikäänsä. Itsestäni ei kuulosta hyvälle, jos kassahenkilö kysyy esim. Onks sulla s-etukorttia tms. 

Kysyisin näiltä, jotka ovat suivaantuneet siitä, että on sanottu lapselle: "Päästetään täti ensiksi" tms. tädittelyä, että millä nimityksellä heitä pitäisi kutsua? Neiti? Rouva? (Mistä tietää kumpi toinen on?) Nainen? 

Kuulostaisi typerältä; päästetään nainen ensiksi. Tai tyttö? 

Vierailija
25/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 21-vuotiaana kaupassa ja joku äiti sanoi lapselleen "tules alas siitä kun TÄTI laittaa ostoksiaan kassiin" 😕

Naiset vaan ovat uskomattoman passiivis-aggressiivisia  ja veemäisiä toisiaan kohtaan. Nuoren tuntemattoman naisen tädittely omille lapsille on juuri sitä.  Voit todeta naiselle että sori vaan, en ole sun sisares enkä haluaisikkaan. Vaikka onkin äitinä rasittavalle kersalle, joka aiheuttaa muille asiakkaille riesaa - se ei oikeuta tällaisiin verbaalihyökkäyksiin.

Vierailija
26/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on hyvä tapa ottaa henkilöön etäisyyttä. Pätee sellaisiin jotka tulevat liikennevälineissä puhumaan tungettelevasti, kännissä tai yrittävät jotain epätoivoista iskurepliikkiä.

Vierailija
27/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 21-vuotiaana kaupassa ja joku äiti sanoi lapselleen "tules alas siitä kun TÄTI laittaa ostoksiaan kassiin" 😕

Naiset vaan ovat uskomattoman passiivis-aggressiivisia  ja veemäisiä toisiaan kohtaan. Nuoren tuntemattoman naisen tädittely omille lapsille on juuri sitä.  Voit todeta naiselle että sori vaan, en ole sun sisares enkä haluaisikkaan. Vaikka onkin äitinä rasittavalle kersalle, joka aiheuttaa muille asiakkaille riesaa - se ei oikeuta tällaisiin verbaalihyökkäyksiin.

Kaikkein pahinta tuo on siinä tapauksessa, jos se tuntematon nainen on ammatiltaan varhaiskasvatuksen opettaja. Tällöin tädittely on kuin märkä rätti hänen ammatti-identiteettiään kohtaan.

Vierailija
28/28 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelyn vielä jotenkin nielee, mutta kolmannessa persoonassa tai passiivissa puhuttelua ei voi hyväksyä. Ja tätä puhetapaa käyttävät etenkin hoitoalan ammattilaiset, sekä hoitajat että lääkärit. MIKSI?

Se on joko vielä muodollisempaa kuin teitittely tai sitten alentavaa(historiallisissa romaaneissa hienosto puhuu palvelusväelle etunimeltä kolmannessa persoonassa mutta toisaalta niissä myös hyvin kohteliaassa keskustelussa puhutellaan vieraampia ihmisiä kolmannessa persoonassa, mutta käytetään ammattinimikettä.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan