Voinko aloittaa terapian uuden terapeutin luona vaikka päätöstä ei ole tehty?
Soitin Kelaan ja kysyin. Sanottiin että voin aloittaa.
Kelan sivuilla ei ole merkintöjä.
Kommentit (13)
Voit. Mun mielestä kuuluukin aloittaa ennen kuin hakee? Mut voi hakea vain sen kuun alusta lähtien, jolloin aloitat terapian. Eka vuosiko?
Pääasia ett täyttyy vaaditut käynnit.
Terapeutti voi muuten neuvoo sua tuossa myös, usein mielellään auttavatkin hakemuksen täyttämisessä. Eka käynti saattaa sitäpaitsi olla maksutonkin.
Saako kysyä miksi käyt terapiassa? Tää on outoa että nykyään yksi viidestä käy tai on käynyt jonkin syyn vuoksi terapiassa.
Mikä tässä nykymaailmassa ahdistaa niin paljon vai onko ihmisistä tullut niin pehmoja että pienikin vastoinkäyminen aiheuttaa mielenvikaisuutta (nyt en tarkoita ap:ta).
En mä joutunut terapiaan vaikka lapseni ja isäni kuoli puolen vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko Kelan päätöstä kuntoutuspsykoterapiasta? Voit aloittaa, mutta jos hakemus ei mene läpi, joudut itse maksamaan käynnit.
Päätös on tullut aikaa sitten mutta tarkoitan sitä uutta päätöstä joka tehdään tästä kun vaihdan terapeuttia.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä miksi käyt terapiassa? Tää on outoa että nykyään yksi viidestä käy tai on käynyt jonkin syyn vuoksi terapiassa.
Mikä tässä nykymaailmassa ahdistaa niin paljon vai onko ihmisistä tullut niin pehmoja että pienikin vastoinkäyminen aiheuttaa mielenvikaisuutta (nyt en tarkoita ap:ta).
Riittävät syyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko Kelan päätöstä kuntoutuspsykoterapiasta? Voit aloittaa, mutta jos hakemus ei mene läpi, joudut itse maksamaan käynnit.
Päätös on tullut aikaa sitten mutta tarkoitan sitä uutta päätöstä joka tehdään tästä kun vaihdan terapeuttia.
Luulisi, että voit. Terapeuttisi varmasti osaa kertoa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Pienikin vastoinkäyminen". Kuules, sä et tiedä mitä siellä on taustalla. Mäkin aloitin terapian vasta 26v koska lapsuuden hyväksikäyttö, narsistinen perhe ja kasa vastoinkäymisiä. Siihen asti ajattelin ett oon vahva, en tarvii terapiaa. Aika kauan sinnittelin.
Ei siitä terapiasta kellekään haittaakaan ole, parempi se ois kaikille ett joka ikinen meistä kävis terapiassa edes hetken miettimässä omia toimintamallejaan. Olis paljon vähemmän kärsimystä kuten huostaanottoja, väkivaltaa ja kariutuneita ihmissuhteita sekä syrjäytymistä täällä maailmassa.
Tiesitkö muuten, että kirjoituksestasi huokuu avunpyyntö? Miksi ärsyynnyt siitä, että muut hakevat apua? Ehkäpä siksi, että se muistuttaa sinua siitä, että olet itsekin haavoittuva?
Hae apua. Tuommoinen taakka on liian raskas kantaa. Jos et hae sitä nyt, olet itkien vastaanotolla 5 tai viimeistään 10 vuoden päästä.
Itsekin sinnittelin hyvin kauan. Valitettavasti kauan sinnitellessään alkaa masennus ja ahdistus purkautua mm. kognitiivisina oireina, jolloin muutkin näkevät sen. Muistamattomuus, keskittymiskyvyttömyys jne., siksihän sitä terapiaa taloudellisesti tuetaan, koska moni joutuu tahtomattaan työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nupistasi puuttuvat ne vikaantuvat osat. Tai muilla on ollut rankempaa kuin sinulla. Kuka tietää?
Terapiaan ei kukaan joudu. Sinne hakeudutaan itse kun havaitaan tunne-elämän tai toiminnallisia ongelmia. Kaikkihan eivät edes hyötyisi terapiasta, kun se vaatii kykyä arvioida omaa käytöstä, toimintaa ja tunteita.
Eikö se terapiassa käynti näy lopun ikää omakannassa ym. Saa ns. hullun paperit, joten sen vuoksi moni ei mene. Se nimittäin vaikeuttaa moniin ammatteihin pääsemistä. Käytännössä kaikkiin mihin tehdään laaja Supo tarkistus.
Hae apua. Tuommoinen taakka on liian raskas kantaa. Jos et hae sitä nyt, olet itkien vastaanotolla 5 tai viimeistään 10 vuoden päästä.
5v mennyt ja asia ei ole enää mielessä edes viikoittain, joten tuskimpa enää tulee tarvetta mihinkään terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nupistasi puuttuvat ne vikaantuvat osat. Tai muilla on ollut rankempaa kuin sinulla. Kuka tietää?
Terapiaan ei kukaan joudu. Sinne hakeudutaan itse kun havaitaan tunne-elämän tai toiminnallisia ongelmia. Kaikkihan eivät edes hyötyisi terapiasta, kun se vaatii kykyä arvioida omaa käytöstä, toimintaa ja tunteita.
Pakkohoitoon voi kyl joutua. Kaverini joutui just sinne psykoosin vuoksi.
Ihminen ei voi itse arvoida itseään täysin luotettavasti. Sitä voi sinnitellä joskus tosi kauan, mut yhtäkkiä huomaakin ett ois kannattanut mennä aikaa sitten.
Se että vastustaa ajatusta terapiasta, ei välttämättä ole mikään merkki siitä, ettei tarvitse sitä. Sama juttu lääkityksen kanssa. Ihmiset saattaa hakeutua terapiaan vasta vuosikymmenten jälkeenkin. Se on harmillista, koska moni olisi elänyt onnellisempaa elämää ja välttänyt osan mt-ongelmistaan käydessään asiat läpi aikaisemmin. Terapia ei ole pelottavaa, se on vähän kuin puhuisi hyvälle ystävälle, jolla on vaitiolovelvollisuus. Joskus saa mukaan esim kotitehtäviä, jotka on mukavia suorittaa. Terapiakäynnit ei näy omakannassa, jos käy yksityisellä. Edes psykiatrin lausunto ei näy joissain tapauksissa (kuten omassani). Toki lääkemääräykset voi näkyä, jos niitä on. Itse en ole lääkkeitä halunnut. Hoidan itseäni mm. liikunnalla.
Ja okei, narsistit on ehkä ainoita ihmisiä, jotka ei yleensä terapiasta hyödy..
Tiesittekö että terapeutit ja psykologitkin käyvät usein itsekin terapiakeskusteluja, koska työn luonne vaatii omasta hyvinvoinnista huolehtimista.
PS. Terapia ei ole sellaista mitä tv-sarjoista saa kuvan. Mun terapeutti on aivan ihana tyyppi ja hän on todellakin auttanut mua tsemppaamaan sekä hoitamaan jopa fyysisiä ongelmia. Aloitin just toisen vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se terapiassa käynti näy lopun ikää omakannassa ym. Saa ns. hullun paperit, joten sen vuoksi moni ei mene. Se nimittäin vaikeuttaa moniin ammatteihin pääsemistä. Käytännössä kaikkiin mihin tehdään laaja Supo tarkistus.
Höpsistä. Ei Supo terveystietoja tutki.