Onko muita, jotka eivät juuri välitä musiikista ollenkaan eikä koskaan kuuntele musiikkia?
Onko se outoa? Mieluummin olen ihan hiljaisuudessa kuin että musiikki soisi. Eikä minulla ole mitään lempimusiikkia, ei lempikappaleita enkä tosiaan koskaan kuuntele musiikkia paitsi paikoissa missä on pakko eli vaikkapa kauppakeskuksen vaatekaupassa.
Onko minunkaltaisia muitakin, vai ovatko kaikki musiikin hypnotisoimia?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule koskaan ymmärtämään ihmisiä, jotka kotona soittaa musiikkia jatkuvasti ja myös joka paikkaan mennessä pitää olla luurit päässä jumputtamassa lisää musiikkia.
Eikö tällaiset ihmiset pysty olemaan paikoillaan ajatustensa kanssa? Mitä he pakenevat?
Mulla se on justiinsa niin, että ajatukset selkiytyvät ja kulkevat paremmin päässä, kun kuuntelen musiikkia kuulokkeilla. Saan paremmin asiat kondikseen musiikin avulla. Esim. jos on töissä tai muualla tapahtunut jotain ikävää tai muuten on paha mieli/alakuloa, niin musiikki auttaa rauhoittumaan ja saan asian selvitettyä erityyppisten kappaleiden avulla. Musiikki piristää.
Jos olen kotona ilman kuulokkeita ja yritän vaikka tehdä jotain tietokoneella, mikä vaatii keskittymistä, niin en kykene siihen, koska ympäriltä kuuluu naapureiden pitämää kolinaa, räminää, ulkoa lasten kiljumista, koirien haukkumista, yms. Samoin tuo ekassa kappaleessa mainitsemani ajatustyö katkeaa, kun alkaa vaan ärsyttämään ympäröivä meteli, mutta musiikki peittoaa sen tehokkaasti.
Eli vastaus kysymykseesi on: pakenen meteliä silloin, kun kuuntelen musiikkia.
N44v.
Sama täällä. Olen jossain määrin ääniyliherkkä, ja suojaudun musiikin avulla häiritseviltä ääniltä.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää musiikkia ns. taustameluna. Silloin kun kuuntelen musiikkia, laitan biisejä jotka todella vaikuttavat muhun ja keskityn niihin täysillä. En ymmärrä mitä joku saa siitä, kun tusinajumputushitit soivat taustalla joka paikassa.
Ei ne mulle soi taustalla. Noteeraan eri paikkojen musiikin, vaikka se olisi tarkoitettu taustamusiikiksi. Saatan keskittyäkin siihen, eihän kaupassa ole muuta samaan aikaan, kun kävelee siellä. Se taustamusiikki voi olla hyvinkin lävistävää. Myös elämyksellistä. Lomamatkoilla voi olla suuri elämys, kun rauhassa kävelee vaatekaupassa ja siellä soi biisi, joko biisi on hyvä (pidän tanssittavista kappaleista) tai siitä tulee muuten jotain mieleen. Toki siinä on se tietty hetki lomalla, kun saa olla aivan rauhassa ja on hyvällä lomamielellä joka tapauksessa.
Tietysti samalla voi se musiikki ärsyttääkkin. Ärsyttävää musiikkia mielestäni on ruotsinlaivojen pianistin tuttujen kappaleiden pimputukset ja laivabändin keskinkertaiset versiot hittibiiseistä. On vaikeampi ymmärtää, miten joku pääsee noista liekkeihin. Tai tsiljoonannen kerran jääkiekkopelien välissä soitettavista "tunnelmannostattajista", We will rock you ja niin edelleen.
Musiikki tai puhe nopeuttaa meditatiivista tilaa.
Aluksi se häiritsee ja sitten tapahtuu kadotus.
Sen jälkeen mikään ei tunnu miltään. Kuumuus ja kipu katoaa ja leijailee taustalla huomaamatta kuin pilvet taivaalla.
Todella hyvä keino jos työskentelee raskaassa ympäristössä. Toki saman tilan saa myös ilman musiikkia tai puheohjelmaa kuuntelemalla lintujen laulua tai poraa. Nappikuulottimet "zen" on vain nopeampi keino onneen.
Kyse on siis hypnoosista ja hyödyistä.
Mä olen huomannut, että jos olen masentunut, niin en kertakaikkiaan kestä kuunnella minkäänlaista musiikkia. Ainoastaan jotkut luonnon äänet tai kohina menee, muuta ei. Sitten kun oon taas jaloillani, tykkään kuunnella musiikkiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. En koskaan kuuntele musiikkia, en ole koskaan pitänyt musiikista, joskus olen lyriikoiden vuoksi kuunnellut hyvinä tarinoina esim. Hectoria, mutta sävellys ei minua kosketa koskaan. Minulla on eri tinnitykset molemmissa korvissa, se voi vaikuttaa. Olin opettajana ja metelistä sain tinnitykset. Sanat koskettavat, ei musiikki.
Se on tinnitus (lat.), ei tinnitys. Ja sellaista verbia kuin ”tinnittää” ei ole olemassakaan. Tämä siis vain tiedoksi.
Juu ei olekaan, mutta sellaisen voi helposti suomen kielessä tehdä - se on yksi suomen kielen hienouksia. Mutta eihän sellaista pikkusielut voi ymmärtää. Tämä siis vain tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
En tule koskaan ymmärtämään ihmisiä, jotka kotona soittaa musiikkia jatkuvasti ja myös joka paikkaan mennessä pitää olla luurit päässä jumputtamassa lisää musiikkia.
Eikö tällaiset ihmiset pysty olemaan paikoillaan ajatustensa kanssa? Mitä he pakenevat?
Me pakenemme ihan sitä samaa mitä sinä hiljaisuuteen. Mitä siinä on ymmärrettävää? Onko joko aivan erityisesti pyytänyt sinua ymmärtämään?
Lapsuudenkodissani soi aina, siis aina, radio, paitsi yöllä, silloin ei vielä ollut yöradiota. Se oli sellainen taustaääni, jota välillä kuunteli ja välillä ei. Oppi valikoivaksi. Oppi sietämään ääniä ja keskittymään omiin ajatuksiin. Tämä kyky on ollut taivaan lahja (oikeasti kiitän siis vanhempiani) niin opiskelussa kuin työpaikoillakin. Pystyn keskittymään tarvittaessa vaativiinkin tehtäviin melkein missä tahansa. Olen saanut erittäin paljon hyötyä tästä ominaisuudesta. Samoin tuo valikoivuus - keskittyminen olennaiseen niin, ettei häiriinny sivureunahuomautuksista.
Tuolla joku sanoi, että tarvitsee taustamusiikkia keskittymiseen - mulla on vähän sama juttu. Teen silloin tällöin työtä modernissa monitoimitilassa (lue: avokonttori), kuuntelen kuulokkeilla Yle puhetta, Radio Helsinkiä tai klassista ja saan täydellisen keskittymisrauhan.
Se on kun suurinosa teistä ihmisistä ei ole koskaan kuunnellut oikeaa musiikkia.
Minä kuuntelen klassista, eurooppalaista folkkia, keskiaikaista taverna ja hovi musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on hiljaisuuden hypnotisoima, mitä hän pakenee hiljaisuuteen?
Hiljaisuus on sentään luonnontuote ja ajaton klassikko. Moderni musiikki on man-made luotua turhaa helinää, suurimmaksi osin.
Moderni musiikki on sen lisäksi useimmiten ihan järkyttävää jaskaa, esim. kaikki kolmannella vuosituhannella luotu.
Joo joku Cardi B, naisten suosikki, laulaa tämän päivän suosituimmassa kappaleessa asshole rimming aiheesta. Tällaisesta teinit ottaa mallia sitten.
Moderni musiikki on sen lisäksi useimmiten ihan järkyttävää jaskaa, esim. kaikki kolmannella vuosituhannella luotu.