Suomalainen sai paarman puremasta borrelioosin – oireita vielä 14 vuoden jälkeen
https://www.is.fi/terveys/art-2000006143001.html
Ei sitä enää voi poistua kotoaan. Luulin että borrelioosilta voi välttyä kun vain varoo punkkeja, sitten tuo uutinen.
Ilmasto lämpenee siihen malliin että kohta tänne saadaan myös itikat levittämään jotain eksoottista tautia.
Kommentit (4)
Ei varmaan kovin todennäköistä kuitenkaan. Mutta mahdollista näköjään. Kannattaa varmaan vaatia heti kunnon testit itse jos tulee tuollaisia isoja oireita jostain puremasta.
Ampiaisen pistosta voi saada myös. Olen sairaalan osastolla nähnyt tapauksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kovin todennäköistä kuitenkaan. Mutta mahdollista näköjään. Kannattaa varmaan vaatia heti kunnon testit itse jos tulee tuollaisia isoja oireita jostain puremasta.
Todellakin heti lääkärille jos minkään ötökän puremasta tulee isompia oireita, tartuttavat vaikka mitä.
Ap
Luin vasta nyt uutisen loppuun, eli hyttysetkin tartuttaa borrelioosia!
Mahdollista tarttua myös hyttysistä
Juvonen mainitsee keskustelleensa myös ihmisen kanssa, joka oli ollut Lapissa marjastamassa ja saanut hyttysenpiston ranteeseen.
– Siihen kohtaan, johon hyttynen pisti, tuli borreliabakteerille tyypillinen ihomuutos. Tästä seurasi vakava taudinkuva. Hän sai pitkän antibioottihoidon, asiantuntija toteaa.
Itämeren toisella puolen onkin Juvosen mukaan näyttöä siitä, että 1–4 prosenttia hyttysistä kantaa borreliabakteeria.
Ap