Sairaalloisen ylipainoinen sairaanhoitaja antoi minulle laihdutusvinkkejä
Itse olen siis lievästi ylipainoinen. Tuli sellainen ajatus, että kannattaakohan noihin nyt ihan uskoa. Voiko opettaa toiselle sellaista mitä ei itse osaa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki laihatkaan hoitajat osaa neuvoa laihduttamista. Kun eivät voi edes kertoa omista laihdutustavoistaan (bulimia, pillerit, tupakka jne). Sitten lykkäävät vaan jonkun kaloritaulukon sun käteen.
Lihavat hoitajat kertovat bulimioistaan, pillereistä, tupakasta?! Millähän valehoitajilla sä olet käynyt.
Hoikka terveydenhoitaja ei osannut neuvoa laihdutusta, vaan lykkäsi esitteen käteen, joten heti heräsi epäilys epäsoveliaista laihdutustavoista. Lihavista hoitajista en sanonut mitään. Luetun ymmärtäminen!!!
Ei kaikki ihmisten tarvitse laihduttaa, jotkut ovat hoikkia läpi elämänsä. Toiset geenien vuoksi ja toisilla taas terveelliset tai vähemmän terveelliset elämäntavat. Vai väitätkö ihan tosissasi että jokaisella normaalipainoisella ihmisellä on bulimia?
Kyllä minä kysyisin lihavalta hoitajalta, joka alkaa neuvoa laihduttamaan että miten on itse toiminut. Ja miksi ei itse ole noudattanut ohjeita.
voi jee...
Ja lääkäri neuvoo alkkista miten laittaa korkki kiinni, mutta korkkaa itse illalla pari saunakaljaa.
Ope käskee oppilaiden mennä ajoissa tutimaan, mutta oma perhe on iltaihmisiä ja valvovat myöhempään
Lastensuojelun työntekijä ei pärjää oman murkun kanssa, mutta komentaa silti toisten murkkuja
Mielenterv. työntekijä syö psyykenlääkkeitä ja pappi empii uskossaan.
Velkaneuvojalla on itsellään luotot tapissa ja psykoterapeutti on eronnut jo kolmesti. Lastentarhaopen lapset hyppivät kotona seinille ja poliisi hakkaa omaa vaimoaan.
Oletko koskaan kuullut ja nähnyt... elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan olemassa lapsettomia kätilöitä ja miespuolisia gynekologeja.
Älyvapaa vertaus. Lihava hoitaja osoittaa omalla kehollaan, että hänen hänen antamat neuvot eivät johda laihtumiseen.
Tässä pitää tietää, että kyllä lihavakin on voinut laihtua.
Ihmiset kun eivät ymmärrä näköjään, että laihtua voi pysyvästi tai vähäksi aikaa.
Yleensä tällä palstalla neuvotaan (yksinkertaiset ihmiset neuvovat) laihduttamaan lopettamalla syömineen siksi aikaa kokonaan, kunnes on laiha. Ja se on niin kuin se ratkaisu.
Jojo-laihdutushan on vielä epäterveellisempää kuin jatkuva ylipaino. Jos hoitajan neuvot olisivat hyviä, niillä pysyisi normaalipainossa, jolloin hoitaja itsekin olisi normaalipainoinen. Neuvot eivät ole auttaneet hoitajaa, joten tuskin auttavat potilastakaan.
En ottaisi vinkkejä laihdutukseen lihavalta enkä autolla ajon neuvoja kortittomalta. Järkikin sen sanoo.
Aika yksinkertaista ajatella että lihavat vaan syö liikaa, eivät liiku eivätkä muutenkaan huolehdi terveydestään. Asiat ei aina ole noin mustavalkoisia. Ihmisen fyysiseen olemukseen ja ulkomuotoon vaikuttaa niin moni tekijä ettei niitä terveydenhuollon ammattilaisetkaan aina ymmärrä.
Se on hänen työnsä. Vai pitäisikö vaan tsempata lisää lihomaan? :D
mun miehellä on ylipainoinen sydänkohtauksen saanut lääkäri joka neuvoo....
Tulee mieleen teinivuosilta kun todella ylipainonen, röökiltä lemunnut terkka saarnasi minulle pienestä pömppömahastani ja tupakoinnin vaaroista :D
Vierailija kirjoitti:
voi jee...
Ja lääkäri neuvoo alkkista miten laittaa korkki kiinni, mutta korkkaa itse illalla pari saunakaljaa.
Ope käskee oppilaiden mennä ajoissa tutimaan, mutta oma perhe on iltaihmisiä ja valvovat myöhempään
Lastensuojelun työntekijä ei pärjää oman murkun kanssa, mutta komentaa silti toisten murkkuja
Mielenterv. työntekijä syö psyykenlääkkeitä ja pappi empii uskossaan.
Velkaneuvojalla on itsellään luotot tapissa ja psykoterapeutti on eronnut jo kolmesti. Lastentarhaopen lapset hyppivät kotona seinille ja poliisi hakkaa omaa vaimoaan.
Oletko koskaan kuullut ja nähnyt... elämää?
Sun vertaukset eivät toimi. Tässä lihava hoitaja toteaa, että koska potilas on lihava, hän pitää laihduttaa tekemällä x ja y. Hoitaja on jo etukäteen tiennyt mitä muka pitäisi tehdä, mutta on silti vaarallisen lihava. Joko neuvot eivät toimi tai niitä on liian hankalaa noudattaa, koska niiden tiedostaminen ei ole hoitajaa auttanut. Itse kaipaan ihan käytännössä toimivia neuvoja, en vain paperilla toimivia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan tajunnut tota logiikkaa. Ei sen hoitajan tietotaito kärsi ylipainosta, ei hänen ole pakko elää niiden ohjeiden mukaan joita hän työkseen muille antaa. Samoin kun ymmärrän hyvin jos lääkäri suosittelee minulle tupakanpolton lopettamista vaikka itse tupakoisi. Ne asiat eivät liity toisiinsa millään tavalla, lääkärit ja hoitajat tekevät vain työtään johon ei kuulu objektiivisen terveellisesti eläminen.
Lasten kanssa tekemisissä olevat tietävät tuon saman argumentin: en mäkään ku et säkään! Kyl määki ku toiki! Aikuisten suusta moista ei luulisi enää kuulevan, mutta toisin taas todistettiin.
Kyllähän lihavan hoitajan uskottavuus laihdutusneuvojen antajana on pyöreä nolla. Lihava ei tätä haula kuulla mutta niin se silti on.
Kummalta ottaisit vastaan neuvoja tupakoinnin lopettamiseen?
A) tupakoiva hoitaja
B) henkilö, joka on oikeasti lopettanut tupakoinnin
Vierailija kirjoitti:
Se on hänen työnsä. Vai pitäisikö vaan tsempata lisää lihomaan? :D
Jospa hän vain eläisi kuten opettaa? Ei olisi lihava. Vai niinkö hän kenties tekeekin, eli oppinsa eivät toimi?
Miksi luulet että opettaa sellaista mitä ei itse osaa? Voihan osata hyvinkin, muttei tahdo noudattaa tai pysty esim. rankan elämäntilanteen takia.
Itse olen sairaalloisen ylipainoinen, ja taatusti pystyisin opettamaan laihdutuksesta. Tietoahan siinä tarvitaan.
Ai, eikö syöpää sairastava ja remissiovaiheessa oleva lääkäri voisi hoitaa syöpääsi?
Hän vaan yrittää auttaa, että et oisi kuten hän. Joskus on vaan siedettävä ammattilaista, vaikka kuinka kyrsisi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko näkevä neuvoa sokeaa?
Voi, mutta ap:n aloituksessahan sokea yritti taluttaa sokeaa. Se ei onnistu.
Tässä pitää tietää, että kyllä lihavakin on voinut laihtua.
Ihmiset kun eivät ymmärrä näköjään, että laihtua voi pysyvästi tai vähäksi aikaa.
Yleensä tällä palstalla neuvotaan (yksinkertaiset ihmiset neuvovat) laihduttamaan lopettamalla syömineen siksi aikaa kokonaan, kunnes on laiha. Ja se on niin kuin se ratkaisu.