Ostin 3 vuotta sitten kt-kaksion alueelta jonka hintataso on tippunut 45 tuhannesta 30 tuhanteen. Asunnossa on nut vuokralainen, myydä nyt vai elätellä toivoa että saa omat pois?
Ostin 45tuhannen hintaisen kt-kaksion. Samoihin aikoihin tapasin nykyisen mieheni ja ostin nyt alkuvuodesta hänen kanssaan omakotitalon. Yritin myydä kaksiota ostohinnalla, mutta 3 vuoden aikana alueen hintataso on laskenut yllättävän paljon joten en saa 45 tuhatta asunnosta (lainaa on 40 tuhatta jäljellä) enkä edes 40 tuhatta. Hyvänoloinen vuoralainen on sentään löytynyt, mutta vastikkeen, verojen ja lainanlyhennyksen jälkeen joudun vielä laittamaan 50e "omistarahoista".
Tämä asunto stressaa minua koska talo on sen ikäinen että 10 vuoden sisään tulee putkiremppa ja voi tulla muitakin kuluja mitkä nostavat vastiketta.
Mutta lainaa on kuitenkin 40 tuhatta jäljellä, eli sen alle en pysty myymään sillä muuten jää velkaa.
Onko mahdollista että asuinalueen hintataso edes vähän nousisi jos jaksan 1-2 vuotta odottaa ja toivoa ettei asunnon kulut nouse? Kauppa avataan tänä kesänä ja syksyllä aukeaa upouusi koulu, jos nämä vaikuttaa? Voittoa ei tarvitsisi saada vaan laina pois kuitattua.
Kommentit (28)
Alue on siis alunperinkin ollut melko epäkiinnostava alue, koska asunto on ollut jo ostohetkellä noin halpa (eli ei mikään ison kaupungin lähellä keskustaa sijaitseva vaan joku hiipuva pikkupaikkakunta). Ja viimeisten muutaman vuoden aikana hinnat ovat alueella laskeneet paljon. Ap kysyy voiko hinnat nousta. No en usko, koska hintoja voisi tuolla alueella nostaa enää joku metroasema tai juna-asema ihan vieressä tai uuden ison tehtaan rakentaminen lähistölle siten, että se ei saastuta eikä melua mutta tarjoaa todella paljon uusia työpaikkoja. Tai ehkä joku uusi iso laskettelukeskus tyyliin Levi tai Ruka. Muuten hinnat tuppaa vain laskemaan tuollaisilla paikkakunnilla. Ja jos on tulossa putkiremppaa tai muuta isoa remppaa lähimmän 10 vuoden aikana niin hinnat laskee entisestään tai ostajaa ei edes löydy.
Itse myisin heti jos löytäisin ostajan. Kysyisin myös vuokralaiselta haluaisiko hän ostaa ja mihin hintaan. Takkiin tulee lainassa, mutta jos hinnat laskee entisestään niin tulee entistä enemmän takkiin lainassa sitten viiden vuoden päästä..
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin myös vuokralaiselta haluaisiko hän ostaa ja mihin hintaan. Takkiin tulee lainassa, mutta jos hinnat laskee entisestään niin tulee entistä enemmän takkiin lainassa sitten viiden vuoden päästä..
Jos vuokralainen viihtyy asunnossa ja pystyt tekemään hänelle edullisen tarjouksen, niin siinä voisi olla molempia hyödyttävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
NäinMeillä kirjoitti:
Noin alkainen hintataso kertoo siitä että kauppa alueella on käytännössä pysähdyksissä. Ei siis ole lainkaan varmaa että asunto menisi kaupaksi edes 30.000 e hintaan.
Sinuna odottelisin vain rauhassa jos kerran suurta taloudellista tappiota ei tule kuukausittain. Ja mitä tulee putkiremontiin, niin talossa jossa asuntojen arvo on noin alhainen, ei tehdä mitään 100.000e/asunto hintaista remonttia vaan luultavasti joku hyvin kevyt remontti.
Se mikä pistää silmään on se että lyhennät lainaasi todella hitaasti. Jos olet saanut kolmessa vuodessa lainaa lyhennettyä vain 5.000 e niin tilanne on hyvin helposti juuri se että hintatason vaihtelut voivat viedä lainasumman asunnon arvoa suuremmaksi. Eli osasyy tilanteeseen on myös tuo lyhennystahtisi.
200e kuussa on lyhennys. Olisin jo asuessa/lainan hankintahetkellä halunnut lyhentää enemmän (sain 20 vuoden laina-ajan 18 vuoteen) mutta pankki tulkitsi ettei mun tuloilla voi enempää lyhentää vaikka mulla olisi haluja/kykyä omasta mielestä isompaan kk lyhennykseen.
Ap
Pankkiko päättää lyhennykset. Meillä neuvoteltiin laina niin, että voimme maksaa sen ilman lisäkustannuksia myös nopeammin pois. Kuten myös teimme.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 490e, lyhennys 200e, verot 140e, vastike 200e. Vuokra on alueen vuokratason mukainen, melkein jopa alueen yläpäässä.
Mulla on s-pankin laina, virkailija sanoi hakuhetkellä että lainaa lyhennetään kk maksun verran tai sovittaessa kerralla kaikki pois.
Ap
Nyt en ymmärrä veroja. 490-200=290 josta vero 30%=87 e. Vero maksetaan nettotulosta.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 490e, lyhennys 200e, verot 140e, vastike 200e. Vuokra on alueen vuokratason mukainen, melkein jopa alueen yläpäässä.
Mulla on s-pankin laina, virkailija sanoi hakuhetkellä että lainaa lyhennetään kk maksun verran tai sovittaessa kerralla kaikki pois.
Ap
Nyt en ymmärrä veroja. 490-200=290 josta vero 30%=87 e. Vero maksetaan nettotulosta.
Olen noviisi näissä asioissa ja pakon sanelemana vuokraemäntänä. Soitin verovirastoon että haluan maksaa ennakoon verot asunnosta ja sieltä laskettiin että tullaan tuolla vuokralla ja vastikkeella vero per kk on 140e ja kotiinkin tuli laskut per kuukausi tuolla määrällä.
Vastike ei sisällä mitään korjaus remontti yms vastikkeita ja on itseasiassa pienimmästä päästä muihin alueen samankokoisiin asuntoihin verrattuna.
Huonot kaupat oot tehnyt. Laittaisin myyntiin nyt, kun tulee noin vähän vielä takkiin. Viiden vuoden päästä ton asunnon arvo ei ole tuotakaan ja putkiremppa käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen noviisi näissä asioissa ja pakon sanelemana vuokraemäntänä. Soitin verovirastoon että haluan maksaa ennakoon verot asunnosta ja sieltä laskettiin että tullaan tuolla vuokralla ja vastikkeella vero per kk on 140e ja kotiinkin tuli laskut per kuukausi tuolla määrällä.
Vastike ei sisällä mitään korjaus remontti yms vastikkeita ja on itseasiassa pienimmästä päästä muihin alueen samankokoisiin asuntoihin verrattuna.
Siis teitkö vuokratulosta mitään vähennyksiä ennen kuin maksoit ne verot? En ymmärrä laskelmiasi.
Kyllä! Ja markkaa ei devalvoida.